http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … kit-rabatt
Hur kopplar man in en sån ? Svårt ?
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Någon som vet något om denna konverteringssats 6 - 12 volt
Du måste logga in eller registrera för att svara
http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … kit-rabatt
Hur kopplar man in en sån ? Svårt ?
Det är ju ändå rätt många som konverterar 6 till 12v
Och hur har ni kopplat tänker då speciellt om man går från 6v likström till 12v växelströmsgenerator ?
Man tar ett elschema från donator och implementerar på sin vagn.
Använder orginaldelar som håller istället för importerade Kinaprylar.
Vet inget om 12v konvertering, men det där kan väl varken vara speciellt prisvärt eller hjälpsamt? Generator och torn är ju det enda som är "vw specifikt"
Så det där "kitet" är bara skräp mao ?
Någon som gjort detta och kan tipsa mej om vad jag behöver införskaffa till min 66 med 6 volt.
Gjort detta ett par gånger, men då med VW-original delar som jag haft på hyllan när det gäller generator.
Kitet är ju inte komplett om du i dag åker 6v, då måste du ev köpa till en bakre plåt till geratorn för att fästa den i fläktkåpan och ett remhjul. Står så i annonsen iaf.
Jag hade gjort så här om jag inte hittat begagnade delar:
Gått in på reservdelar24.se eller liknande och sökt upp föjande;
Generator 441677
Fot 8111000100
Remskiva 8118300806
Fästplåt 8190100716
ev, behövs mer delar typ en ny olje påfyllningsanslutning och fläkt, osäker om dessa går flytta över, fast dessa hittar jag inte nu.
Sedan är det allt som idag är 6volt, lampor, tändspole, torkarmotor. blinkersrelä, radio ev mer saker!? Fundera
Inkoppling av generator är enkel, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25213
Jag tar inget ansvar att delarna jag listat passar, du får själv dubbelkolla!!!

Tack för tipset !
Så man bör satsa på en beg eller ny original bosch generator och sedan köpa allt annat löst på upnorth typ.
Om man väljer att konvertera till likström 12v är det lättare men sämre ?
Om du ska konvertera till 12 volt så är en växelströmsgenerator med inbyggt relä det enklaste
Jag har aldrig haft problem kopplat till att jag haft en likströmsgenerator. Det ska till hög förbrukning om det inte ska räcka.
Jag har aldrig haft problem kopplat till att jag haft en likströmsgenerator. Det ska till hög förbrukning om det inte ska räcka.
Intressant, om man tex byter till 12v liktröm kopplas det precis som det är kopplat i nuläget ?
Vad behöver man skaffa förutom generator, lampor, torkarmotor, tändspole och ev laddrelä ?
Svwerker skrev:Jag har aldrig haft problem kopplat till att jag haft en likströmsgenerator. Det ska till hög förbrukning om det inte ska räcka.
Intressant, om man tex byter till 12v liktröm kopplas det precis som det är kopplat i nuläget ?
Vad behöver man skaffa förutom generator, lampor, torkarmotor, tändspole och ev laddrelä ?
tuta, ev. startmotor, choke
Tuta behöver man väll inte byta? Funkar väll med 6v fast bli lite skrikigare?
Startmotor kan man köra med om man inte kör allt för länge
En 12 likström kopplas in lika dant som en 6v likströmsgenerator ?
Och allt är bolt on ? Man behöver inte byta generatortorn osv ?
Tornet behöver bytas då diametern skiljer mellan 6 och 12V.
Byter man startmotor så ska man ha tur om man hittar en 12V med stora drevet, för 109-kuggars svänghjul. Det är bara enkelt om man har en 67'a som har 130 kuggar trots 6V, finns nya startmotorer som funkar dock.
Allt som förbrukar ström utom kondensatorn bör bytas.
Tack för bra info o tips !
Tänkte byta allt utom startmotorn, har hört att den kan hålla länge om man inte nöter för mkt/länge ?!
Tutan kan du behålla med 
skrev:Tutan kan du behålla med
Ja just ja !
Ska fundera lite ang om det blir likström eller växelström.
Jag hade kört på växel 
skrev:Jag hade kört på växel
Ja lutar åt det, det är ju bättre !
Om du inte orkar "böka" med att beställa lösa delar från tyskland så skulle jag sattsa på detta kitt:
http://www.classicvw.se/generator-12-vo … cts_id/799
Om du jämför med vwimportens så har du ju här med allt för att montera generatorn, nästan iaf.
Du spar 2000kr också, som du får köpa lampor, tändspole och startbatteri mm för.
Det som är svårast är att få till något vettigt med torkarmotorn som håller i längden.
Du kanske behöver en distans till förgasaren så den kommer lite högre upp också och ev en annan bränslepump och drivstång till den med, beroende på vad du har idag.
Har hört att man bör skaffa bosch generator för bästa kvalisort. Tror det blir så upnorth har ju bosch till vettigt pris.
Det fanns en anledning till att VWs inköpare valde Bosch! (dessa är bäst!)
Skaffa en helt annan 12-motor till torkarna! det där motståndet att koppla innan (=förkopplingsmotståndet) funkar inget vidare.
Fixa en torkarmotor från årsmodell 68 eller senare! man kan använda sig av bakrutetorkarmotorn från Volvo 145 och tidiga 245 också, men volvoiterna och hisingsbönderna blir inte så glada, då det börjar bli ont om dessa också, ja torkarmotorerna alltså, hisingsbönder finns det gott om däremot.
Säkringarna byter du också, mot halva värdet jämfört med då du hade sexvoltssystem, då spänningen fördubblas halveras strömmen, enligt Ohms lag!
Det fanns en anledning till att VWs inköpare valde Bosch! (dessa är bäst!)
Skaffa en helt annan 12-motor till torkarna! det där motståndet att kolla innan (=förkopplingsmotståndet) funkar inget vidare.
Fixa en torkarmotor från årsmodell 68 eller senare! man kan använda sig av bakrutetorkarmotorn från Volvo 145 och tidiga 245 också, men volvoiterna och hisingsbönderna blir inte så glada, då det börjar bli ont om dessa också, ja torkarmotorerna alltså, hisingsbönder finns det gott om däremot.Säkringarna byter du också, mot halva värdet jämfört med då du hade sexvoltssystem, då spänningen fördubblas halveras strömmen, enligt Ohms lag!
Intressant, jag hade tänkt mej typ denna del till torkaren.
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … 113955811B
Borde väl funka ?
Så där det varit 10 a säkringar ska det vara 5 ??
Intressant, jag hade tänkt mej typ denna del till torkaren.
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … 113955811B
Borde väl funka ?Så där det varit 10 a säkringar ska det vara 5 ??
Den funkar säkert.
Ja under förutsättning att det är samma effekt men exempelvis blinkers har 18W på 6V och 21W på 12W. Ingen jag känner har bytt säkringar och haft några problem med det, blir det kortis så skjuter även en 30A innan det blir kabelbrand med 1,5 mm^2.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Någon som vet något om denna konverteringssats 6 - 12 volt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.