1

Hej

Har precis renoverat klart min typ4 motor till bussen. En 2.0L CU motor sittandes i en vw t3 1981.
Block och vev är uppmätta och var inom specifikationer. Samtliga slitdelar är bytta, ny kam med drev med nya tillhörande hydrauliska lyftare.
Har gjort allt enligt konstens alla regler och har haft Tom Wilsons bok How to rebuild your volkswagen aircooled engine som en stöttepelare under hela bygget.

Passade även på att renovera fördelaren, gjorde rent smörjde upp och bytte filtpackningarna. Ny kondensator samt nya brytarspetsar, rotor och lock. Gamla men fungerande tändkablar och sprillans nya tändstift. Bytte inte flätan då den var fin.

Förgasarna är nytillverkade och använda några år, fungerade när motorn kördes sist.

Nu vägrar den starta, det poffar genom förgasarna mest på höger sida i färdriktning (cylinder 1 och 2). Man kan ana en tillstymmelse till start men inte mer än så.
Tändningen är ställd med testlampa på sladd så att den precis tänds vid 7.5 grader innan TDC. Extrakollat tändningen flera gånger utan resultat, har även prövat vrida tändningen något åt båda hållen utan resultat. Tändkablarna sitter på rätt plats, brytarspetsarna är justerade till 0.4mm.

När jag vrider runt motorn till TDC så pekar rotorn åt rätt håll, har också kollat så att kolv nummer 1 är i topp(så jag inte roterat fördelaren 180 grader).

Har även i efterhand luftat tryckarna och fyllt med olja för att sedan montera och justerat in 1.5varv från att kluckandet i vipparmen försvann(När glappen försvinner).

Vad har jag missat, vad kan felet vara?

mvh Elias

2

Har även en bild ovanifrån.

Post's attachments

typ4.jpg, 194.94 kb, 1024 x 576
typ4.jpg 194.94 kb, 157 downloads since 2017-10-16 

3

Får den fram soppa till förgasarna? Kan vara svårt att få fram det om hela systemet varit tomt. Jag hade testat att ge den ett par skapliga snapsar i varje förgasare och se om den vaknar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Har du satt kamen rätt hål ?
För att vara säker att TDC är rätt ta bort ventilkåpan kolla att vipporna på 1 cylinder stämmer med tdc och på fördelaren

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Japp förgasarna får soppa. Bytte samtliga ledningar då de hade börjat torka sönder. Det kommer bensin från accsnabeln i båda förgasarna när jag gasar.

Hur ska vipporna vara när den är i TDC? Jag gissar på helt ute alltså att ventilerna är stängda.
Var väldigt noggrann när jag monterade kammen med drevet samt när jag satte in den i blocket. Men även dom bästa som det brukar heta...

6

Lätt hänt att man glömmer fördelardrevet när man lägger i det och så hamnar fördelaren ett halvvarv fel eller så, alltså kam och vev lirar men när fördelaren "står rätt så står den fel" liksom  ICQ/ab

7

Men det borde man väl se om jag vrider runt veven till TDC samtidigt som första cylindern är i topp och rotorn pekar på skåran i fördelaren(12grader från blockskarven)

8

du måste se att ventilerna är stängda o inte i tömnings läget = halvt varv fel

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Det är bara att flytta alla tändkablar två steg i locket och testa.
Funkar det då så har du satt drevet fel ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-10-16 18:22:00)

Tyckte också jag var noga när jag monterade ihop min 2l typ 4. Har inget minne av att nåt var tok och när jag nu bytte fördelare på den poffade den bara. Nog sjutton så var kablarna 180 grader fel. Markeringen i fördelaren matchade 3ans tändläge.

Om 1an är i tändläge så rör sig inte vipporna om du vrider motorn fram och tillbaka över TDC.
Rör sig vipporna så är 3an i tändläge.

Sätter nästan pengar på att den går om du ändrar om kablarna på fördelaren så att 3an hamnar där du nu har 1an.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11

Det är ett så fantastiskt forum det här Boxerville!
Stort tack alla för hjälpen, trots att jag har en fyrkantsbuss ICQ/ab

Jag ska prova flytta tändkablarna, även kolla till vipporna innan. I går va det vemodigt, men nu har jag lite hopp! Nästa helg så får ni en update!

12

Den är ju luftkyld ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

13

Det är en fantastisk luftkyld bil! Som idag också startade! Lyckan är total, jag skrek högt i garaget trots att jag normalt är rätt timid ICQ/ab

Stort tack för hjälpen, tändkablarna flyttades runt och den hostade igång nästan direkt. Gick otroligt fint, justerade upp tomgången och lät den gå i 25-30 minuter på strax över 2000 varv. Så nu är den inkörd. Hällde ut oljan och satte dit nytt filter. Imorgon ska den få lite finolja så kanske det blir en liten rundtur.

Dock läcker den olja, först från ventilkåporna men det visste jag redan om så den byttes snabbt. Men det läcker från de sprillans nya ventilstångsrören med de nya packningarna. Vad jag anade så var de lite i kortaste laget. Man ser oringarna om man kikar in underifrån. I värsta fall så svarvar jag ett gäng, men det kanske finns någon annan bättre lösning?
Någon som har bättre begagnade rör? Hörde sen något om att porsche tätningarna var något bättre än de som kom från min packningssats från Victor Reinz.
För att hålla på och smeta på packning på tub är ju rejält B, om inte förbjudet...

Jag bjuder även på en liten film där ni ser mig bakom allt skägg de sista sekunderna.

14

Grattis! Så roligt att köra igång en motor man lagt ner tid och själ i  ICQ/ab Är det o-ringarna mot blocket du ser eller i toppen? Dom är ju tuffa att få in ordentligt dom där rören. Tänkte om dom inte är fullt intryckta?

15

Dom gulkromaterade eftermarknadsrören är felgjorda och läcker vid o-ringarna. Man måste hitta en motor som läckt mycket olja och ta rören från den och renovera dom. Det är konstigt att när man har facit vid tillverkning så blir det ändå fel, och det gäller i flera fall när man skall kopiera en originalprodukt, tex ventilkåpor, soppapump,stötstångsrör till typ 1.

16

Enklast är att svarva distansringar som är 3-4 mm tjocka och har samma diameter som rören mot blocket
Sen är det bara att limma dit dom med Permatex i blocket och trycka dit rören igen

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

17

Jo de sitter på sin plats, jag var väldigt noggrann när jag plockade ur alla lyftarna och luftade dem. Så rören sitter på rätt ställe. Sen när jag monterade ihop allt första gången med motorn utanför bilen så rundade jag till alla vassa kanter i toppen med en fil. Då gick rören med packning enklare i med lätt handkraft.

Skojar inte! Jag kontrollmätte de 8 rören jag fick i ett kit och de varierade ungefär 8-10mm mellan den kortaste och längsta. Borde ha reklamerat dem de kostade ändå en 500kr.

Känns kasst att snubbla på mållinjen, jag får nog renovera de rören jag har och montera dem igen. Har dessutom en uppsättning extra från en reservdelsmotor jag köpte under renoveringen.

Ska distansen tryckas in i blocket hela vägen och flytta ut rören 3-4mm, är det så du menar Patte?

18 Senaste redigerad av Stefan F (2017-10-27 18:55:57)

Lustigt, jag har precis motsatt erfarenhet...  De gulkromaterade var av betydligt bättre kvalitet än de tidigare. Köpte dem av Folkabiten och de kom från Paruzzi. De andra var mycket tunnare och lättare att deformera, dessutom var de så vassa att de skar sönder o-ringarna när man monterade rören. Något som inte direkt syntes, och de läckorna var inte helt enkla att hitta utan att dra ut rören igen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

19

Jo det upplevde jag också, de va i tjockare gods och lite finare rundade kanter som inte alls va lika vassa som de 0.6mm plåten som originalen var gjorda av. Däremot så va de i kortaste laget till min konstellation av cylindrar och topp...