Hej
Har precis renoverat klart min typ4 motor till bussen. En 2.0L CU motor sittandes i en vw t3 1981.
Block och vev är uppmätta och var inom specifikationer. Samtliga slitdelar är bytta, ny kam med drev med nya tillhörande hydrauliska lyftare.
Har gjort allt enligt konstens alla regler och har haft Tom Wilsons bok How to rebuild your volkswagen aircooled engine som en stöttepelare under hela bygget.
Passade även på att renovera fördelaren, gjorde rent smörjde upp och bytte filtpackningarna. Ny kondensator samt nya brytarspetsar, rotor och lock. Gamla men fungerande tändkablar och sprillans nya tändstift. Bytte inte flätan då den var fin.
Förgasarna är nytillverkade och använda några år, fungerade när motorn kördes sist.
Nu vägrar den starta, det poffar genom förgasarna mest på höger sida i färdriktning (cylinder 1 och 2). Man kan ana en tillstymmelse till start men inte mer än så.
Tändningen är ställd med testlampa på sladd så att den precis tänds vid 7.5 grader innan TDC. Extrakollat tändningen flera gånger utan resultat, har även prövat vrida tändningen något åt båda hållen utan resultat. Tändkablarna sitter på rätt plats, brytarspetsarna är justerade till 0.4mm.
När jag vrider runt motorn till TDC så pekar rotorn åt rätt håll, har också kollat så att kolv nummer 1 är i topp(så jag inte roterat fördelaren 180 grader).
Har även i efterhand luftat tryckarna och fyllt med olja för att sedan montera och justerat in 1.5varv från att kluckandet i vipparmen försvann(När glappen försvinner).
Vad har jag missat, vad kan felet vara?
mvh Elias