Tråd: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Tja, var och besiktigade min 56:a idag och med tanke på att det var 19 år sedan senaste godkända besiktningen så gick det bra. smile  En anmärkning på att hastighetsmätaren inte funkade bara.

Men på vägen till besiktningen noterade jag att bilen är riktigt orkeslös, den tappar ordentligt med fart i uppförsbackar och ibland så smäller det från avgasröret. Det är förvisso bara 30 hk men jag har svårt att tänka mig att den ska vara så svag.

Det som är gjort är att förgasaren (28 PIC) är rengjord och har fått nya packningar, jag lyckades dock inte få ut blandningsröret under emulsionsmunstycket. Tändsystem har fått nya brytare. Ventilspel är justerat. Tändningen ställde jag med märket på remskivan mot blockhalvorna.

Någon som har tips om vad som kan vara fel med dessa symtom?

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Jag skulle sett över ventiljusteringen till att börja med, att den är rätt gjord.

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69 i drift, samt en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig...,

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Vad var co2 på besikningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Hur ser det ut i tanken? Min 1957 var ordentligt rostig i tanken och satte igen förgasaren med gegga.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

HenrikL skrev:

Hur ser det ut i tanken? Min 1957 var ordentligt rostig i tanken och satte igen förgasaren med gegga.

Jag har satt ett filter på bränsleslangen vid växellådan och det ser OK ut.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

PPRMicke skrev:

Vad var co2 på besikningen
/// M

Enligt protokollet: CO 1.1, kanske lite snålt? Men jag tänker att om den smäller i avgasröret så borde det tyda på att det är oförbränd bensin i avgaserna som antänds, dvs snarar att den går fett men jag kanske tänker fel..

Bilen går jämnt och fint på tomgång.

Tror du att huvudmunstycket är för litet för dagens bensin? Det sitter ett 122,5 munstycke i.

Senaste redigerad av vw1948 (2017-09-29 17:57:24)

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Kurtivan skrev:

Jag skulle sett över ventiljusteringen till att börja med, att den är rätt gjord.

Ska kolla på det, men jag var ganska noggrann när jag gjorde den..

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Avgasknall vid motorbroms är nio gånger av tio läckage i avgassystemet.
Friskluft (syre) sugs in och orsakar en extra smäll med hjälp av lit obrända kolväten.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

vw1948 skrev:
PPRMicke skrev:

Vad var co2 på besikningen
/// M

Enligt protokollet: CO 1.1, kanske lite snålt? Men jag tänker att om den smäller i avgasröret så borde det tyda på att det är oförbränd bensin i avgaserna som antänds, dvs snarar att den går fett men jag kanske tänker fel..

Bilen går jämnt och fint på tomgång.

Tror du att huvudmunstycket är för litet för dagens bensin? Det sitter ett 122,5 munstycke i.

I VWs spec skall det vara 2,5- 3,5 i CO2 för att motorn skall må bra
Ja soppan är mycket ändrad  Redan 75 kom servicemedelande att man skulle ändra förgasar bestyckning på servicen
Som soppan är i dag med sprit i  så är det som man körde besiknings kepet att hälla i K sprit
Motorena går cirka 4-5% försnålt i dag
Ett exp på en 1600 som sitter ett 130 som std  går bättre med 132 och olje tempen går ned med 5-7 grader
Vid 135 är det som ny bil tempen har gått ned 5 grader till  smile
Det tråkiga är ofta att folk inte byter nålventil till en kvalitets ( köper billig kina ventil) sådan  sen att densiteten har ändras så funkar ofta bränsle trycks ventilena i pumpen dåligt = att soppa trycket blir förhögt och den flödar över då hjälper det inte att bestycka om
Soppa trycket skall vara mellan 0,15-0,19 bar från pumpen för att det skall bli bra nivå i förgasaren ( då funkar nålventilen bra )
Har ingen info om höjd på din flotör  men det kan du finna på MISABs hemsida ( troligen enda förgasar speclisten kvar här i landet )
Ja dom är dyrare på sina prylar men det är kvalitets saker som dom säljer ( ingen kina skit )   ( misab.se )
Om vi snackar om avgas smällar bruckar det bero på läckande ventilsäten  skulle tro att när du har kört en stund har rosten på ventil/ ventilsäte gått bort  ( brukar bli så när man inte tar bort vipporna under uppstälning )
/// Micke

Senaste redigerad av PPRMicke (2017-09-30 10:00:05)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

vw1948 skrev:

Tror du att huvudmunstycket är för litet för dagens bensin? Det sitter ett 122,5 munstycke i.

Originabestyckningen i din förgasare är 117,5 så du har redan större munstyck i.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Kolla Insugsröret där avgaserna går igenom så det inte är stopp, Hade det på min 55a och då var den orkeslös bla.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26045

Senaste redigerad av Erik-642 (2017-10-02 18:42:57)

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Erik-642 skrev:

Kolla Insugsröret där avgaserna går igenom så det inte är stopp, Hade det på min 55a och då var den orkeslös bla.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26045

Jag såg i tråden som du länkade till att du hade fukt utvändigt på insugningsröret. Försvann det efter att du rensade röret?

(Min bil blir också fuktig utvändigt)

Senaste redigerad av vw1948 (2017-10-05 20:47:27)

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Har haft samma symtom och då var det kondensatorn som var kass.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Bengt H skrev:
vw1948 skrev:

Tror du att huvudmunstycket är för litet för dagens bensin? Det sitter ett 122,5 munstycke i.

Originabestyckningen i din förgasare är 117,5 så du har redan större munstyck i.

Enligt specifikationssidan på verkstadshandboken ska det vara 117,5 som du skriver men läser man under avsnittet förgasarinställning så står det 122,5, märkligt. Se bild.

Senaste redigerad av vw1948 (2017-10-05 21:05:59)

Post's attachments

Attachment icon Förg.pdf 294.58 kb, 11 downloads since 2017-10-05 

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Storbäcken skrev:

Har haft samma symtom och då var det kondensatorn som var kass.


Jag noterade idag även att mina nya brytare hade en liten inbränning så jag ska nog testa och byta.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Uppdatering.
Tog kompprov idag, dock med kall motor.
Tändstift på 1:an var lite sotigt men i övrigt OK. Komp 8 bar.
Tändstift på 2:an var lite oljigt. Komp 8 bar.
Tändstift på 3:an såg bra möjligen lite vitt. Komp 8 bar.
Tändstift på 4:an såg bra möjligen lite vitt. Komp 9 bar.

Jag vet inte varför 4:an hade högre komp än övriga.  Jag tolkar ovanstående som att man kan nog utesluta ventiljustering eller att någon ventil rostat och läcker.

Jag noterade att det nu har kommit lite, lite bruna partiklar i filtret. Jag tror nästa steg får bli nya tändkablar, ny konding samt renblåsning av tank, bränslerör och förgasare och samtidig kontroll av flottörnivån.
Finns det något bra sätt att få rent tanken?

Bild från besiktningen big_smile

Senaste redigerad av vw1948 (2017-10-05 21:26:07)

Post's attachments

20170928_132002 (002) - kopia.jpg, 331.41 kb, 900 x 1200
20170928_132002 (002) - kopia.jpg 331.41 kb, 6 downloads since 2017-10-05 

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Vilken fin bil!

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Nedgångna lyftare/kam är vanligt på 50-talsmotorerna. Ger en orkeslös motor (men inga avgasknallar). Ta bort ventilkåporna och gör en grovmätning när du drar runt motorn. Du kan också ta bort vipparmsbryggan och dra ut lyftare/stötstång och kolla.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

vw1948 skrev:
Erik-642 skrev:

Kolla Insugsröret där avgaserna går igenom så det inte är stopp, Hade det på min 55a och då var den orkeslös bla.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26045

Jag såg i tråden som du länkade till att du hade fukt utvändigt på insugningsröret. Försvann det efter att du rensade röret?

(Min bil blir också fuktig utvändigt)

Vw1948: Ja det försvann när jag fick bort proppen i röret! Okej då skulle du nog kolla med någon vajer om du kan få igenom den och rensa lite

Med vänlig hälsning Erik.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

vw1948 skrev:

Finns det något bra sätt att få rent tanken?

Jag använde POR-15 tankrenoveringskit med utmärkt resultat.

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Var ute och skruvade på bilen ikväll och kom precis hem.

Jag kan konstatera att anledningen till att motorn är svag är att den inte verkar gå på 1:an och 2:ans cylindrar. I vart fall så händer inget när man tar bort tändkablarna på högra sidan sidan men tar man bort tändkabeln från 3:an eller 4:an så får man en märkbar minskning av varvtalet. Märkligt dock att motorn går jämnt på tomgång trots detta. Det stämmer även med färgen på tändstiften, som var oljiga/svarta på högra sidan. Det är gnista på stiften på högra sidan så jag tror att man kan utesluta tändningen.

Jag lossade lite på insuget (lyckades dock inte få bort det helt, måste lista ut hur jag får bort fläktkåpan med motorn i bilen..), jag försökte blåsa lite tryckluft i förvärmningskanalen på insuget men det verkar vara stopp. Dock har jag svårt att förstå varför bilen ska gå dåligt om förvärmningen är igensatt?

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

TobiasL skrev:

Nedgångna lyftare/kam är vanligt på 50-talsmotorerna. Ger en orkeslös motor (men inga avgasknallar). Ta bort ventilkåporna och gör en grovmätning när du drar runt motorn. Du kan också ta bort vipparmsbryggan och dra ut lyftare/stötstång och kolla.

Hur mycket ska den lyfta om jag gör en grovmätning?

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Du är säker på att inte några tändkablar blivit förväxlade.
Gammalt skoj att byta plats på två, går jämnt och fint, mem orkar ingenting.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

vw1948 skrev:
TobiasL skrev:

Nedgångna lyftare/kam är vanligt på 50-talsmotorerna. Ger en orkeslös motor (men inga avgasknallar). Ta bort ventilkåporna och gör en grovmätning när du drar runt motorn. Du kan också ta bort vipparmsbryggan och dra ut lyftare/stötstång och kolla.

Hur mycket ska den lyfta om jag gör en grovmätning?

Kolla först att alla insugsventiler lyfter lika och likadant med avgassidan. Troligen är förslitningen inte jämn mellan cylindrarna.

Senaste redigerad av TobiasL (2017-10-13 06:53:11)

Sv: Bubbla 56:a orkeslös och avgasknallar

Det ligger nog mycket i vad det gäller ventilspel och lyftare men jag hade nog försökt få ut emulsionsröret, skruvat ut alla munstycken för att kolla att de inte är igensatta eller slitna, bytt till så stora som krävs med tanke på soppan och tvätta hela härligheten i ultraljud. Jag kämpade i flera månader med mina förgasare och när jag gjort allt två gånger så visade det sig att det satt skit i en av kanalerna lik förbannat. Har du kollat så att du inte har överslag mellan tändkablarna? Släck lyset i garaget och kolla på kablarna och kabelskorna i mörkret, ser det ut som ett norrsken därinne så är det bara att byta kablarna.
Fläktkåpan får du ut om du tar bort gångjärnen till motorluckan och lirkar lite, men det hjälper nog inte mycket om problemet sitter i bränsletillförseln.
Tanken rengjorde jag med Biltemas kakelrengöring, töm tanken noga på soppa, blanda rengöringen, häll i och låt stå över natten. Du anar inte vad mycket skit det får plats i en tank.... Jag satte filter direkt under tanken när jag monterade igen, -med tanke på vad som kom ut så vill jag inte ha det i motorn.
Har du kollat förtändningen/tändläget?

Typ 1 1500 -67