Någon som vet vart man kan förkovra sig om vw bussarnas olika motorer?
Vad är skillnaden när man pratar motor typ 1, typ 2, typ 3 och typ 4 osv ?
Bussmodellerna kallas ju ochså typ 1 och typ 2. ?
Jag måste få kläm på det här nu när man äger tre bussar
Mvh Anders
En "buss" med motorn bak är alltid typ 2. Det var när VW började tillverka transporter med framhjuldrift, i likhet med de flesta trehjulingar, som man småningom hittade på ny beteckningar för olika generationer av transporter.
T1 betyder inte Typ1. Det betyder Transporter generation 1 men det har tom deras återförsäljare själva svårt att förstå.
Ali G
5 2017-10-10 07:53:24 Senaste redigerad av Junte (2017-10-10 08:25:35)
ratwell.com
"Everything you need to know to keep your VW Bus Type 2 1968-79 running its best."
Annars:
Typ 1 = bubbla
Typ 2 = bussar, T1 = splitbuss (delad framruta), T2 = baybuss (panoramavindruta)
T3 = fyrkantsbuss, a = luftkyld, b = wasserboxer, T4 och upp framhjulsdrivna vattenkylda
Typ 3 = billiknande, svansmotorförsedda luftkylda vagnar med typ 1-motor med liggande fläkt (
),
notch = sedan, variant = squareback = kombi, fastback = kombicoupé =schnellheck
Typ 4 = billiknande, svansmotorförsedda luftkylda vagnar med typ 4-motor (jepp) och spiralfjädrar runt om
it would burn off both of your ears . . . "
Om man fördjupar sig i bussmotorerba så hade alla bussar bubblamotor, dvs typ 1, fram till 70-talet då man kunde få den kraftigare motorn från typ 4 i sin buss. Sen efter det kom det typ1baserade vattenkylda boxermotorer som är en nyare historia.
"Bil-liknande" 
Typ 3 har knappast en liggande fläkt, den sitter ju direkt på vevaxeln. Samma arrangemang som typ 4.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Förväxlingen mellan "T2" och "typ2" (t.ex) är både ett problem som uppkommit genom att man införde framhjulsdrift på bussarna, men lika mycket på grund av att man gärna förkortar typ1,3 och 4" på samma sätt. Dvs kallar en "typ4" för en "T4". Inga av dessa förenklingar underlättar direkt för en nybörjare, jag hade själv svårt att förstå det i början.
Men som redan konstaterats så kallas de olika bilmodellerna inom vw för tiden (60-70-tal) för typ1, 2 3 och 4, medan man efteråt konstruerat en modellbeteckning för just transporter-serien, genom att döpa de olika generationerna till T1, T2 osv. För vw blir det ett gemensamt "modellspråk" då man ju räknar generationer på liknande sätt för andra modeller, i.e golf 1, 2, 3, 4 osv.
Jag har både gamla och moderna Transporters i min park och de är alla underbara fordon. Det är absolut inget fel på framhjulsdrift i normal trafik och de "moderna" (T4) dieselmotorerna vw utvecklat ger bussen prestanda som ett lokomotiv! 
jag älskar det här
"liggande fläkt" är ju bara en beteckning, har inget med verkligheten att göra
liggande fläkt, lika på typ 3 o typ 4, är bara en motsats till "stående fläkt", dvs typ 1 mode,
och, yes, samma på typ 3 o 4, eller lika iaf, för övrigt en "pancake engine" på engelska (amerikanska??)
i motsats till en "upright engine" = typ 1 . . .
för mig är alla boxermotorer "pancake engines" . . . 
it would burn off both of your ears . . . "
Enligt länken kallas typ3 för "pancake" medan typ4 kallas "suitcase" (!), vad blir det på svenska, "resväskemotor"? 
Kanske dax att ta en titt i en sådan här
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
Ps en typ 4a är cirka 7cm länge än en (typ 1)34hk motor (13-1600)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hej!
Tack för alla intressanta inlägg, kul att läsa.
Fortsätt gärna med inlägg
Finns det några kännetecken som man ser på motorerna om de är typ1 till typ4?
Tack!
Anders
Om det är skruvat generator fäste är det typ 1 = 34hk blocket
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hej!
Tack för alla intressanta inlägg, kul att läsa.
Fortsätt gärna med inlägg![]()
Finns det några kännetecken som man ser på motorerna om de är typ1 till typ4?Tack!
Anders
Menar du hur man vet om det är en typ 1 eller typ 4 motor i bussen?
Typ 1 är ju den klassiska vw motorn. Den har generatorn ovanför motorn och fläkten bakom generatorn i en stående fläktkåpa.
Typ 4 motorn är plattare, och fläkten sitter på vevaxeln (Se den karaktäristiska alu-fläktkåpan som inte ser ut som den på typ 3 motorn som även den har fläkten på veven)
Tack David!
Det gav mig tydlig faktor att urskilja typ 1 och typ4
16 2017-10-12 18:51:17 Senaste redigerad av Halla (2017-10-12 18:54:10)
Tack David!
Det gav mig tydlig faktor att urskilja typ 1 och typ4
Vad är skillnad på bubblans och bussens motor förutom bussbalken?
Finns det bulthål för balk i bubblans motor?
Mvh Anders
Tack David!
Det gav mig tydlig faktor att urskilja typ 1 och typ4
Vad är skillnad på bubblans och bussens motor förutom bussbalken?
Finns det bulthål för balk i bubblans motor?
Mvh Anders
På en bubbla motor är det normalt ej borrat och gängat för bussbalken , men det går ju att göra.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Tack David!
Det gav mig tydlig faktor att urskilja typ 1 och typ4
Vad är skillnad på bubblans och bussens motor förutom bussbalken?
Finns det bulthål för balk i bubblans motor?
Mvh Anders
AS blocken har inga klackar för Boss balken I vissa fall är det så med AB
Många av H blocken har klackar '
Har några block som har Höger sidan med klack men inget i botten
Det är Brist på sådana block som har klackar är ok
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Chevrolet Corvair hade liggande fläkt... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
En motor har helt blivit bortglömd här. Typ 2 kom med en 1600 motor med fullflödesoljefilter och hydrauliska ventillyftare i årsmodell 1980. Den hade också kylfläkten i vevaxeländan. Kan tänka mig att dessa normalt inte importerades till Sverige eftersom det vanligaste importmodellen hade 2-liters motor, ända tills den vattenkylda kom våren 1983.
Ps en typ 4a är cirka 7cm länge än en (typ 1)34hk motor (13-1600)
/// Micke
Lite sent svar, men vi , Germanbug och jag, var tvungna att utföra lite empirisk forskning först
Den visade att en typ 4 anpassad för stående fläkt är knappt 4 cm längre än motsvarande typ 1. Vi har mätt från motorblockets kant mot växellådan till remskivans utsida.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Tja!
Att byta från typ 1 motor till typ4 borde då bli ca 10 cm extra på längden. Hur är det då med bakre motorfästet. Behövs det? Om man trimmar?
Mvh
Hur menar du då, och var fick du 10 cm ifrån?
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Jag tänker fläktens kåpa...
Längden = djupet i motorrummet
