1

Någon som vet vart man kan förkovra sig om vw bussarnas olika motorer?
Vad är skillnaden när man pratar motor typ 1, typ 2, typ 3 och typ 4 osv ?
Bussmodellerna kallas ju ochså typ 1 och typ 2. ?
Jag måste få kläm på det här nu när man äger tre bussar ICQ/ab
Mvh Anders

2

http://www.aircooled.net/vw-type-system/

3

En "buss" med motorn bak är alltid typ 2. Det var när VW började tillverka transporter med framhjuldrift, i likhet med de flesta trehjulingar, som man småningom hittade på ny beteckningar för olika generationer av transporter.

4

T1 betyder inte Typ1. Det betyder Transporter generation 1 men det har tom deras återförsäljare själva svårt att förstå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Junte (2017-10-10 08:25:35)

ratwell.com

"Everything you need to know to keep your VW Bus Type 2 1968-79 running its best."

Annars:
Typ 1 = bubbla
Typ 2 = bussar, T1 = splitbuss (delad framruta), T2 = baybuss (panoramavindruta)
                       T3 = fyrkantsbuss, a = luftkyld, b = wasserboxer, T4 och upp framhjulsdrivna vattenkylda
Typ 3 = billiknande, svansmotorförsedda luftkylda vagnar med typ 1-motor med liggande fläkt ( Default/lol ),
            notch = sedan, variant = squareback = kombi, fastback = kombicoupé =schnellheck
Typ 4 = billiknande, svansmotorförsedda luftkylda vagnar med typ 4-motor (jepp) och spiralfjädrar runt om

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

Om man fördjupar sig i bussmotorerba så hade alla bussar bubblamotor, dvs typ 1, fram till 70-talet då man kunde få den kraftigare motorn från typ 4 i sin buss. Sen efter det kom det typ1baserade vattenkylda boxermotorer som är en nyare historia.

"Bil-liknande"   Default/lol

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Typ 3 har knappast en liggande fläkt, den sitter ju direkt på vevaxeln. Samma arrangemang som typ 4.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Förväxlingen mellan "T2" och "typ2" (t.ex) är både ett problem som uppkommit genom att man införde framhjulsdrift på bussarna, men lika mycket på grund av att man gärna förkortar typ1,3 och 4" på samma sätt. Dvs kallar en "typ4" för en "T4". Inga av dessa förenklingar underlättar direkt för en nybörjare, jag hade själv svårt att förstå det i början.

Men som redan konstaterats så kallas de olika bilmodellerna inom vw för tiden (60-70-tal) för typ1, 2 3 och 4, medan man efteråt konstruerat en modellbeteckning för just transporter-serien, genom att döpa de olika generationerna till T1, T2 osv. För vw blir det ett gemensamt "modellspråk" då man ju räknar generationer på liknande sätt för andra modeller, i.e golf 1, 2, 3, 4 osv.

Jag har både gamla och moderna Transporters i min park och de är alla underbara fordon. Det är absolut inget fel på framhjulsdrift i normal trafik och de "moderna" (T4) dieselmotorerna vw utvecklat ger bussen prestanda som ett lokomotiv! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

ICQ/ag  jag älskar det här

"liggande fläkt" är ju bara en beteckning, har inget med verkligheten att göra
liggande fläkt, lika på typ 3 o typ 4, är bara en motsats till "stående fläkt", dvs typ 1 mode,
och, yes, samma på typ 3 o 4, eller lika iaf, för övrigt en "pancake engine" på engelska (amerikanska??)
i motsats till en "upright engine" = typ 1 . . .

för mig är alla boxermotorer "pancake engines" . . .  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10

Enligt länken kallas typ3 för "pancake" medan typ4 kallas "suitcase" (!), vad blir det på svenska, "resväskemotor"?  Default/lol

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Kanske dax att ta en titt i en sådan här
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
Ps en typ 4a är cirka 7cm länge än en (typ 1)34hk motor (13-1600)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Hej!
Tack för alla intressanta inlägg, kul att läsa.
Fortsätt gärna med inlägg ICQ/ab 
Finns det några kännetecken som man ser på motorerna om de är typ1 till typ4?

Tack!
Anders

13

Om det är skruvat generator fäste är det typ 1 = 34hk blocket

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Halla skrev:

Hej!
Tack för alla intressanta inlägg, kul att läsa.
Fortsätt gärna med inlägg ICQ/ab 
Finns det några kännetecken som man ser på motorerna om de är typ1 till typ4?

Tack!
Anders

Menar du hur man vet om det är en typ 1 eller typ 4 motor i bussen?

Typ 1 är ju den klassiska vw motorn. Den har generatorn ovanför motorn och fläkten bakom generatorn i en stående fläktkåpa.
http://cdn.barrett-jackson.com/staging/carlist/items/Fullsize/Cars/181719/181719_Engine_Web.jpg

Typ 4 motorn är plattare, och fläkten sitter på vevaxeln (Se den karaktäristiska alu-fläktkåpan som inte ser ut som den på typ 3 motorn som även den har fläkten på veven)
http://i55.tinypic.com/2lnwvph.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

15

Tack David!
Det gav mig tydlig faktor att urskilja typ 1 och typ4

16 Senaste redigerad av Halla (2017-10-12 18:54:10)

Tack David!
Vad är skillnad på bubblans och bussens motor förutom bussbalken?
Finns det bulthål för balk i bubblans motor?
Mvh Anders

17

Halla skrev:

Tack David!
Mvh Anders

På en bubbla motor är det normalt ej borrat och gängat för bussbalken , men det går ju att göra.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

18

Halla skrev:

Tack David!
Mvh Anders

AS blocken har inga klackar för Boss balken I vissa fall är det så med AB 
Många av H blocken har klackar  '
Har några block som har Höger sidan med klack men inget i botten
Det är Brist på sådana block som har klackar är ok
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Chevrolet Corvair hade liggande fläkt...  ICQ/ae

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

20

En motor har helt blivit bortglömd här. Typ 2 kom med en 1600 motor med fullflödesoljefilter och hydrauliska ventillyftare i årsmodell 1980. Den hade också kylfläkten i vevaxeländan. Kan tänka mig att dessa normalt inte importerades till Sverige eftersom det vanligaste importmodellen hade 2-liters motor, ända tills den vattenkylda kom våren 1983.

21

PPRMicke skrev:

Ps en typ 4a är cirka 7cm länge än en (typ 1)34hk motor (13-1600)
/// Micke

Lite sent svar, men vi , Germanbug och jag, var tvungna att utföra lite empirisk forskning först  ICQ/ag  Den visade att en typ 4 anpassad för stående fläkt är knappt 4 cm längre än motsvarande typ 1. Vi har mätt från motorblockets kant mot växellådan till remskivans utsida.

22

Tja!
Att byta från typ 1 motor till typ4 borde då bli ca 10 cm extra på längden. Hur är det då med bakre motorfästet. Behövs det? Om man trimmar?
Mvh

23

Hur menar du då, och var fick du 10 cm ifrån?

24

Jag tänker fläktens kåpa...

25

Längden = djupet i motorrummet