1

Sitter och funderar varför ingen köper bil av nilu, han har två cabbar för 150’ och en oval för ca 100’. Så illa kan dom ju inte vara?

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

2

Ee. Okey. Ne du får väl åka och kika?

3

Det beror väl på att det ligger 40-50 tusen över vettigt marknadspris.
Blir inte lättsålt då.
Men det är inte förbjudet att försöka, som köpare gör man som man vill :-)

"ljushuvud"

4

Om jag skall titta i en kristallkrona så dyker dessa bilar nog snart upp på auktion. Gissar att Volvo-auktionen gav blodad tand. Då får vi se vad marknadspriset är ICQ/ab

https://www.expressen.se/motor/veteranb … k-auktion/

5

63a cabben för 145 o 50talscabben för 155 känns ju som helt ok pris.

6

Emil skrev:

Sitter och funderar varför ingen köper bil av nilu, han har två cabbar för 150’ och en oval för ca 100’. Så illa kan dom ju inte vara?

Kan det varit 100' ovalen som gick för 120' i slutet på Volvo-auktionen (enligt uppgift på fb-Boxerville)?

7

Tobias J skrev:

Ja jag tycker nog också att det inte är ockerpriser iaf. Jag var och tittade på -58an för typ 3-4 år sedan. Om den är såld efter det vet jag inte men vore ju märkligt om man inte tar bort sålda bilar.

SunCityAircoolers

8

T_Axelsson skrev:
Emil skrev:

Kan det varit 100' ovalen som gick för 120' i slutet på Volvo-auktionen (enligt uppgift på fb-Boxerville)?

Har nog missat det men då borde väl ta bort annonsen isåfall

SunCityAircoolers

9

Läser man annonstexterna och jämför med bilderna så verkar begreppet original vara ett ganska flexibelt begrepp.

....eller så kunde man få sin VW uppgraderad med 1600 motor, annan växellåda, bättre bromsar och sänkning redan 1958, likaså kunde man tydligen få sin 30-hästare att se ut som en 34-hästare 1954.....och innertak i vinyl kom faktiskt 1958.

10

Tobias J skrev:

Visst låter det som ett vettigt pris för -63an om det inte vore för att den behöver suflettjobb för ca 50 000:- och att den har en inredning från "helvetet".  Sen blir man ju nyfiken på vad "förstärkt chassi" innebär... ICQ/ae

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11 Senaste redigerad av Tristar (2017-11-22 20:19:15)

Kan vara för de inte är lätta att få tag i.

Måste varit snart ett år sen jag mailade till flera adresser till de utan svar.
Då provade jag ringa och pratade in på telefonsvaren om vad det gällde.
INGEN har svarat vare sig via mail eller telefon.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

Phileas Fogg skrev:
Tobias J skrev:

Visst låter det som ett vettigt pris för -63an om det inte vore för att den behöver suflettjobb för ca 50 000:- och att den har en inredning från "helvetet".  Sen blir man ju nyfiken på vad "förstärkt chassi" innebär... ICQ/ae

Jag gissar att "förstärkt chassi" betyder att den står på fel bottenplatta från en vanlig typ-1 som sedan har förstärkts...  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

13

nizekustoms skrev:
Phileas Fogg skrev:
Tobias J skrev:

Jag gissar att "förstärkt chassi" betyder att den står på fel bottenplatta från en vanlig typ-1 som sedan har förstärkts...  ICQ/ag

Alla cabbar har väl vanlig bottenplatta?

Cab balkarna är ju svetsade i karossen.

Men dte blir ju inet den här cabben bättre för.

"ljushuvud"

14

nizekustoms skrev:
Phileas Fogg skrev:
Tobias J skrev:

Jag kan nämna att en gubbe i Uppsala på sin Ghia cab svetsat fast medar från en spark på bottenplattan.
Han smörjde också in sufletten med.....skokräm !  ICQ/ad

Så man ska kanske inte underskatta ett "förstärkt chassi".

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15

Phileas Fogg skrev:
nizekustoms skrev:
Phileas Fogg skrev:

Jag kan nämna att en gubbe i Uppsala på sin Ghia cab svetsat fast medar från en spark på bottenplattan.
Han smörjde också in sufletten med.....skokräm !  ICQ/ad

Så man ska kanske inte underskatta ett "förstärkt chassi".

Man tager vad man....
Sen kan det ju vara någon som kännt av det mjuka original schassiet/karossen och stödsvetsat och den efterföljande köparen fick höra att den är extra bra.... Och försöker säljaså.. Inte helt ovanligt med fusklagade pga omfattningen av jobb att göra det riktigt.. Ingen som varit på plats och sett?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(