1 Senaste redigerad av Weltmeister (2017-10-02 18:21:24)

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att använda oljepumpen från 1600i på en typ1 för att kunna få ett riktigt oljefilter? Bilen i fråga är en 1302 -72:a med för övrigt original motor. Gillar iden med OEM delar. https://www.volkswagen-classic-parts.de … 1600i.html

Har googlat och läst att det finns olika drivning för oljepumpen, har en 1600i samma som en -72:a, dvs passar pumpen på motorn?
Får det plats med ett filter eller krockar det med avgassystemet?

Tacksam för tips från någon som provat och skaffat egen erfarenhet.

/W

2

Hej
Om vi börjar från ruta ett
34 hk motor blocket är samma block 13-1600  (1960-2006)på typ 1(bubbla) och typ3
Det finns olika modifieringar på detta block 
Som kamdrev oljepump  olje reduceringar
Den pumpen som du tittade på kom på 70 talet som tillbehör
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

-72 och senare verkar  ha en kamaxel med 4 punkter för drivning av pumpen, så då borde den passa på motorn i alla fall. Frågan är om filtret krockar med avgassystemet på en 1302 med standard avgas?

4

Filtret passar bakom standardljuddämparen och kommer att ge en fin och jämn uppvärmning av oljan så att du får motorn att gå lite varmare. Bra på kalla vinterdagar.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

5

Här har du pumpen om du vill köpa den i landet ( skulle tro att det är samma fabrikat efter som vw inte tillverkar något längre)(SCHADEK är fabrikatet på pumpen)
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … nr=4-157-5
Om du har dåligt olje tryck skulle jag påstå att det är fel sak att kolla på
Till 90% är blocket skadat i ramlager lägena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Nisslars, bra att veta att det passar, tack för att du kunde bekräfta det.  Vad jag läst beror det på vilken ljuddämpare som är monterad. Alla original är inte lika tydligen.

Det verkar finnas flera olika pumpar att välja på, jag satsar på VW OEM tror jag.

Byter bara för att få riktigt filter, har inga problem med motorn för övrigt.

7

Jag fick det inte att passa på min 73:a med original ljuddämpare.
Monterade pump med slanganslutningar och har hållare med filter i vänstra hjulhus.

T2b taigagrön ´77

8

Grubban, vilken pump hade du då? Hade din bil dubbla förvärmningsrör?

Hur hårt brukar remskiva och pump sitta? Har sett att det finns avdragare för båda att köpa. Pumpen verkar kunna sitta hårt enligt vad jag googlat mig till.

9

Här är en typ av pump som funkar
https://vwcustomspeed.com/produkt/Oljep … 1600-72-79
Remskivan kan sitta hårt som den om Det är mycket lättare om man använder avdragare så silpper man skada remskivan ( den är lätt att böja sönder https://vwcustomspeed.com/produkt/Avdra … r-remskiva
Pumpen är också bra att använda avdragare till  https://vwcustomspeed.com/produkt/Avdra … r-oljepump
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:

Här är en typ av pump som funkar
https://vwcustomspeed.com/produkt/Oljep … 1600-72-79
Remskivan kan sitta hårt som den om Det är mycket lättare om man använder avdragare så silpper man skada remskivan ( den är lätt att böja sönder https://vwcustomspeed.com/produkt/Avdra … r-remskiva
Pumpen är också bra att använda avdragare till  https://vwcustomspeed.com/produkt/Avdra … r-oljepump
/// M

Förstår jag rätt i att den bara passar på kamaxel med 4 nitar, och alla trimkamaxlar har 3 nitar?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

OEM-pumpen passar kamaxlar med 4-nitar. Det finns eftermarknadspumpar för båda varianterna. Så har jag förstått det. Jag har iof bara googlat, och inte skruvat själv (ännu).

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-07-01 10:12:04)

Weltmeister skrev:

OEM-pumpen passar kamaxlar med 4-nitar. Det finns eftermarknadspumpar för båda varianterna. Så har jag förstått det. Jag har iof bara googlat, och inte skruvat själv (ännu).

Det finns inga OEM pumpar Alla som har filter är eftermarknads  ( sen att det såldes av vw för rally bruk är en annan sak) ( man bytte olja efter 100mil på rallybilar på den tiden enligt VWs trimspec )
Ja det finns två typer av pump efter som det finns två typer av kamaxel 
före 1972 ( hösten 71)  TRE NITAR ( ja 99% av alla vw kammar kom på tidigt 70 tal)  72 FYRA NITAR som är djupare  = oljepumpen är lite längre
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av Weltmeister (2018-07-01 10:27:15)

Hej! Vad jag läst mig till hade Mexikanska bubblor med 1600i ACD motor hade oljefilterpump original från fabriken, alltså en VW-OEM originaldel. Det är den pumpen jag länkat till i första inlägget. Sen som du nämner verkar det finnas, och har funnits, en uppsjö med eftermarknadspumpar av olika typer.

Edit: Tack för input angående avdragarna.  ICQ/ay

14

Mexikanska Bubblor har massor av delar som aldrig fanns när bilarna byggdes i Tyskland. En direktimporterad Mexikansk bubbla kan därför vara en reservdelsmässig mardröm att skruva med. ICQ/ab

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-07-02 10:32:42)

Weltmeister skrev:

Hej! Vad jag läst mig till hade Mexikanska bubblor med 1600i ACD motor hade oljefilterpump original från fabriken, alltså en VW-OEM originaldel. Det är den pumpen jag länkat till i första inlägget. Sen som du nämner verkar det finnas, och har funnits, en uppsjö med eftermarknadspumpar av olika typer.

Edit: Tack för input angående avdragarna.  ICQ/ay

Ja dom pumparna är Std  som man monterade dit på inspruts motorena men man monterade dit ett lock som har filtrer
Vw använder Schadek pumparna på mexico bubblorna( om man uppnar pumpen så står deras namn i botten) ( OMD) sen är filterlocket en kopia På EMPIs(1969) som Schadek tillverkar
Man ville höja service sträckan från 500mil till 1000 mil på dessa motorer för när dom kör taxi med dom
Efter som Mexico motorena har kat och ett annat avgas så får du modifera om du skall ha ett sådant lock med std plåt bakom remskivan
Som Stickan skriver så kan det vara knepigt att få tag i vissa saker som satt på Mexico modellerna
Om du skulle ha möjlighet att uppna en sådan är det skillnad på en  saker En av sakerna är att det är en gjutenvev/ gjutjärns svänghjul
I en tysk är det smidvev / smid svänghjul  Blocket har lite andra saker som man kan bli förvånad  över
Om man vill ha OMD kvalitet på olje pumpen så köper man Schadek
///  M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke