Hej!
Har ett "lustigt" problem, ibland när jag försökt starta bilen (startmotorn drar runt och motorn nästan startar) så försvinner tändningen/strömmen. Alltså all ström är borta och det spelar ingen roll om jag stänger av och sätter på tändningen sen kommer den tillbaks om jag väntar ~30 sekunder. Förra sommaren gick dessutom den vita 8 ampere-säkringen näst längst ut åt höger på säkringspanelen titt som tätt, nästan alltid efter att ha kört bilen varm.
Frågan är väl om någon varit med om något liknande och om dessa två problem kan ha med varandra att göra. Bubblans elektronik är ju enkel men el kan ju vara lite lurigt...
Själv har jag funderat på om det blir kortslutning vid startmotorn eftersom strömmen försvinner efter att man försökt starta bilen (starmotorn blir varm?), om jag lämnar tändningen på en stund så går ingen säkring. Sedan när säkringen brukar gå så är bilen nästan alltid varm och då skulle värmen från motorn även nå startmotorn... Detta är givetvis rena spekulationer från min sida... Vad jag inte förstår är varför strömmen försvinner en kortare tid efter att man försökt starta bilen, om strömmen försvinner måste det väl vara 3 möjliga orsaker, 1) säkring går - bruten krets
2) glappkontakt (pga värmeutveckling?) - bruten krets
3) Finns det något relä eller dylikt som blir varmt och glappar?
Har helt ärligt inte gjort en djupdykning i elen men får väl göra det och kolla så att alla kablar går till rätt ställe osv... tänkte använda detta schemat som verkar vara till en 1500 men det skiljer väl inte något väsentligt mellan den och min? http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2068-69.jpg
Tack på förhand!
Martin
så det är lätt fixat)