1

Hej!

Har ett "lustigt" problem, ibland när jag försökt starta bilen (startmotorn drar runt och motorn nästan startar) så försvinner tändningen/strömmen. Alltså all ström är borta och det spelar ingen roll om jag stänger av och sätter på tändningen sen kommer den tillbaks om jag väntar ~30 sekunder. Förra sommaren gick dessutom den vita 8 ampere-säkringen näst längst ut åt höger på säkringspanelen titt som tätt, nästan alltid efter att ha kört bilen varm.

Frågan är väl om någon varit med om något liknande och om dessa två problem kan ha med varandra att göra. Bubblans elektronik är ju enkel men el kan ju vara lite lurigt...
Själv har jag funderat på om det blir kortslutning vid startmotorn eftersom strömmen försvinner efter att man försökt starta bilen (starmotorn blir varm?), om jag lämnar tändningen på en stund så går ingen säkring. Sedan när säkringen brukar gå så är bilen nästan alltid varm och då skulle värmen från motorn även nå startmotorn... Detta är givetvis rena spekulationer från min sida... Vad jag inte förstår är varför strömmen försvinner en kortare tid efter att man försökt starta bilen, om strömmen försvinner måste det väl vara 3 möjliga orsaker, 1) säkring går - bruten krets
2) glappkontakt (pga värmeutveckling?) - bruten krets
3) Finns det något relä eller dylikt som blir varmt och glappar?

Har helt ärligt inte gjort en djupdykning i elen men får väl göra det och kolla så att alla kablar går till rätt ställe osv... tänkte använda detta schemat som verkar vara till en 1500 men det skiljer väl inte något väsentligt mellan den och min? http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2068-69.jpg

Tack på förhand!
Martin

2

Jag skulle nog börja med att titta på tändningslåset, eftersom spänningen försvinner efter startförsök.

3

Spänning har du fram i en ledning när du slagit på en strömbrytare, ström får du först då någon förbrukare, lampa, startmotor etc börjar lysa eller rotera.

Kolla först polskorna (anslutningarna på batteriet, inte Polens kvinnor) så att dessa är fria från oxid och ordentligt fastdragna, här glappar det alltför ofta.
Glappande polskor släpper igenom små strömmar, men ballar ur då stora strömmar till startmotorn skall passera.

Har du bytt tändspolen någon gång?
Dessa har ett ej utskrivet "bäst före datum" de brukar sällan klara 30 årsgränsen.
Om den första säkringen går misstänker jag då tändspolen, byt den och kondensatorn samtidigt!
Även shuntventilen och automatchoken på förgasaren går väl(?) på samma säkring... tror jag... utan att ha kollat idag.

Det kan finnas eftermonterade startrelän, speciellt på bilar med 6 volts elsystem.

Batteristatus, har du kollat det?

Det mest "elektroniska" i dessa gamla Volkwagnar är radion, kanske finns det i modeller efter 1968 en primitivt transistorelektronik i blinkreläet. Annars är det gammaldags elektromekanik.

Det elschemat du länkar till är synnerligen gemensamt till många 12 volts typ 1.

HenrikL´s misstanke om glappande tändningslås är också väldigt adekvat, ett vanligt fel, utslitna kontaktbleck eller sönderbrända, dessvärre har garantin gått ut så du får köpa nytt, det går inte att reklamera.
Man behöver inte byta hela tändningslåset, bara kontaktdelen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Ska kolla tändningslåset! Känns nästan enklast att passa på att byta kontaktdelen när det inte är överdrivet dyrt heller, bara för att säkert kunna stryka det från listan. (och sen brukar jag slarva med polskorna (på batteriet alltså ICQ/ad så det är lätt fixat) 

Tändspole och kondensator byttes för 2 år sedan tillsammans med fördelare mm. Ingen radio installerad. Batteriet tror jag är bra, relativt nytt och brukar se till att ha det nyladdat. För att testa shuntventilen och automatchoken kan man väl bara koppla ifrån dom och köra en stund utan, bara att koppla in shuntventilen ("cut-off"-ventilen?) innan man stänger av bilen?

5

Shuntventilen och choken testar du så här:
Sätt på tändningen.
Gå runt bakom bilen, öppna luckan.
Koppla loss flatkabelskohonan från shuntventilen, den skall då säga "klick" och skjutas ut (av returfjädern), sätt tillbaka kabelskon, nu skall du höra "KLICK" med litet högre ljud, och dras in av den lilla solenoiden.
Samtidigt kan du kolla om chokespjället rör sig, om motorn är kall, men det kan vara svårt att se, det går långsamt.

Med god hörsel kan du ju höra "klicket" från förarplatsen om dörren och luckan är öppen och det inte är för mycket andra ljud runt i kring.

De kontaktstyckena som idag finns att köpa till tändningslåset är dessvärre inte i lika bra kvalitet som originalen var för längesedan. Jag har bytt ut några stycken, det senaste från Up-north verkar vara det som funkar bäst, eller fungerar fortfarande efter två säsonger... Inte sällan har jag startar med en startknapp som antingen varit dold eller bara hängt i ledningarna.

Om man bara tror att batteriet är bra, är det sällan det! Om det är ett traditionellt batteri där du kan fylla på dest.vatten så mät syrans densitet. Annars mät under belastning med en belastningstestare!
Batterier är de mest misshandlade och bortglömda föremålen i gamla bilar som bara används säsongsvis.

Batterier kräver precis som sambon, frun, partnern, mycket omsorg och kärlek, men inte FÖR mycket.
Batteriet skall stå svalt under den oaktiva tiden, och vara fulladdat, men inte utsättas för överladdning.
Oladdade batterier fryser sönder om det blir frost, laddade gör inte det. Stugvärme är inte bra, utan svalt i ett frostfritt garage funkar bra.
En smart laddare, typ Ctec eller liknande, kopplad över en timer som laddar 5-6 timmar varje dygn har jag inkopplad under vintern, både på bilar och i båten där samma batterieproblem uppstår. Nu har jag haft samma batterier i många år, i en buggy har jag ett jättebilligt no-namebatteri från billighetsvaruhuset, och detta har nu hållit i sex säsongers, och visar inga tecken på dysfunktion.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."