1

Hej!
Ny här så jag antar att det finns bra tips här någonstans -kanske någon kan hänvisa mig till lämpligt tidigare inlägg - river just nu min 1600-motor och behöver tips hur jag får lite mer ork i maskin.

Och hur i h-e får man bort remskivan? Tillverkat en avdragare och värmt skivan men den vägrar släppa från axeln. Har någon tips hur jag beter mig för att avlägsna remskivan - bulten är borta efter milt våld men skivan släpper inte från axeln.

Och var köper ni motordelar?

2

Eftersom motorn är gjord i en mjuk magnesiumlegering brukar det stående rådet vara att först renovera blocket, dvs ar-borra blocket. Ramlagerlägena är som regel nötta eller ovala. Sen är det ganska fritt att trimma som man vill efter det, men slaglängd och en modest kamaxel ger köregenskaper som torde passa bäst i en buss. Djup oljesump och "tungt" svänghjul känns också mer korrekt när man trimmar lastbil.

I motordelen finns nog mycket att läsa i ämnet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

En riktigt renoverad 1600motor har mer ork än dom flesta har en aning om.. Motorerna e ju slitna till nästan 100%när vi dödliga drabbas av dom, då renoverings intervallet borde vara runt 10000mil...
Att renovera är inte en billig affär, men nödvändig för tillförlitlighet. Att köpa lotterimotorer avråds från, om man inte bara vill ha en stomme.
Remhjulet kan rosta fast. Så omväcklande värme och penetrerande olja under tid kan göra skillnad, liksom en bra anpassad avdragare.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Hej igen!
Fick till slut bort remskivan - värme och småbrutalt våld men bort kom den.

Jag har jagat runt på alla inlägg här i forumet men blir inte mycket klokare.
Läste någonstans att AS41-legeringen som användes på den här motorn, tydligen
är riktigt usel, så jag undrar om det är värt mödan att fixa t.ex arborrning och
eventuellt fräsa upp blocket för större cylindrar?

Eller finns det enklare sätt att få mer kraft än cylinderbyte?

En annan fråga: Två av tändstiftshålen har tydligen heli-coil som följde med
stiften ut - hur gör jag där? Finns det någon bättre lösning än heli-coil?

Jag har kvar att dela på blocket och kontrollera hur vevaxel ser ut. Kolvar och
cylindrar ser riktigt fina ut så jag börjar nästan fundera på om jag skall försöka
hitta något annat sätt än att förstora volymen.  Kollat priser och det blir dyrt.

Återkommer....

5

Byte av cylindrar ger ingen effekt. Det som ger effekt är att få in mera syre för att kunna förbränna mera bränsle och där är det åtgärder på insugsidan som ger något.

När det gäller legeringen. Det har funkat i 60 år på 40-45 miljoner bilar men om du tror att du får problem så finns det aluminiumblock att köpa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Cylinderslitaget är i allmänhet inte stort om det är originalcylinder och luftfilter har använts. Översta kolvringsspåret brukar däremot vara slitet och höjdspelet på översta ringen blir då för stort.

7

Hej igen!
Idag särade jag blocket och ser direkt att ar-borrning är nödvändigt.
Enligt tips kollade jag lagerbanorna med nagel och mycket riktigt, det
finns spår. Så ar-borrning blir det.

Men jag struntar nog i att byta cylindrar och kolvar - de ser mycket fina
ut utan vändkanter så där blir det bara nya ringar. Skall kolla övre ringspåret
så att det också ser okey ut.

Funderar då på en annan kamaxel - orginal-axeln ser finfin ut så kanske det
går att göra en omslipning till bättre lyft och öppningstider? Gärna tips, tack?

Har "How to hotrod your VW-engine" så dags att börja lusläsa den. Finns
det någon annan litteratur som jag behöver?

Tack till er som tar er tid att svara!! Jag har mycket att lära eftersom det här
är första gången jag river en luftkyld VW-motor. Har renoverat andra motorer
men det här är lite speciellt för mig - men kul. Hoppas dock jag inte blir
ruinerad på kuppen.... ICQ/ab

Post's attachments

VW_1600 024.JPG, 505.02 kb, 1600 x 1064
VW_1600 024.JPG 505.02 kb, 239 downloads since 2017-09-15 

8

Kolla även ovalitet i lyftarloppen.
Tveksamt om det lönar sig att slipa om en kam sen är det också frågan om man ska ha så mycket andra värden till en buss där man vill ha effekt på låga varv. Bättre att satsa på vippor med annan utväxling.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

cb cheater cam eller original med 1,25:1. Jag har satt i engle w100 med 1,25:1 i min 2074cc bussmotor.. lätt portade 041-toppar med 39/32mm ventiler på min. Dock är den bara uppstartad och inkörd ca 30min i motorbänk.

Post's attachments

20170917_085026-1307x1051.jpg, 300.09 kb, 1307 x 1051
20170917_085026-1307x1051.jpg 300.09 kb, 227 downloads since 2017-09-17 

10

Eller montera en WBX ICQ/ag Vi håller på med en buss nu.. Motor passar rakt in i lådan efter minimalt med slip i spränghuset och motorn passar rakt på org motorbalk. Inga kapningar är gjorda alls på karossen och inga modifikationer. Det enda som behöver lösas är en vattenkylare och det monterar vi under bilen mellan Rambalkarna!

11

Jag har en Volvo B20 sitter i sedan 20 år tillbaks men vill bygga tillbaks till originalmotor...inget fel med volvo-motorn men har aldrig fått den godkänd på besiktningen men kört ändå....varit flera svängar ner i europa och där spelar det ingen roll om bilen är besiktad.
En fördel med B20:n är att man får vattenburen värme i kupe'n och det har behövts eftersom jag körde mycket på vintrarna....kylaren placerade jag under bussen mellan rambalkarna och med en vinklad plåt i bakkant på kylaren för att få drag genom kylaren...men nu är B20:n snart historia så om någon är intresserad av adapter mellan motor och original växellåda så är min till salu nästa sommar då motorn byts....