Svwerker skrev:Vad använder du för fett?
Har haft mc kedjefett, den gamla plastbussningen var helt enkelt klippt itu men satt fast med mycket fett så brist på fett var det nog inte.
Växelföraren ligger an och skrapar mot undersidan av växelförarguidens hål, så pass an att man knappt skulle få in den nya plastbussningen. När man försöker 'centrera' föraren med kraft går det knappt.
Växelföraren har tappat den svarta färgen undertill där den skrapar men är annars helt oskadad rund, len, glansig och fin, den är säkert gjord i nån jefla bra metall. Hålet i växelförarguiden ser inte deformerad ut bara att växelföraren inte är centrerad i den. Alla växlar är exakt lika svåra att få in oavsett om motorn är på eller inte.
Växelföraren fortsätter bak och efter ca 80cm går den in i ett rör under lastgolvet, och DÄR är föraren fint centrerat i rörets öppning.
Vi provade med flera brickor igår, mellan växelförarguiden och chassit, men på något magiskt sätt vad vi än gör är växelföraren lika ocentrerad i guiden.
Hela undersidan av bussen inkl växelföraren etc är sandblästrade och svart lackade, allt är kliniskt rent och fint.
Vad sägs om att problemet började efter motorbytet? växlarna var hårdare direkt efter motorbytet men det gick att växla. Problemet förvärrades allt eftersom. Med den gamla motorn som sa upp sig gick växlarna fint.
Kan det vara att drivpaketet hänger? Kan det ha missats några växellådsfästen eller motorupphängningen? Motorn är i praktiken "ny" en 126a med 100 timmar som kommer från den schweiziska armén. Har rullat en sommar.
Motorbytet gjordes av en mycket kunnig person känd här på BV. Har hört att när drivpaketet 'hänger' kan det bli konstiga effekter på växlingen men borde inte växelforaren skrapa upptill om drivpaketet hängde? Hörde att bussningen framför växellådans noskon kan skrapa i lastgolvet när drivpaketet hänger men jag har över 1cm luft där.
Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│