1

Buss 1965.

Växelföraren tar stenhårt på undersidan av växelförarguidens hål så pass att plastbussningen snabbt slits och splittas i två delar.
Vi har lagt brickor i alla möjliga kombinationer på växelspakens platta ovanpå kabingolvet (så växelspaken 'lyfts' lite), men även på undersidan
brickor mellan växelförarguiden och chassit så den flyttas längre ner men INGET HJÄLPER.

Det är lönlöst att montera den nya plastbussningen den kommer att klyvas direkt, samt det är svårt då föraren hamnar inte alls i mitten av växelförarguidens hål finns egentligen ingen plats för bussningen på undersidan av hålet.

Jag är säkert inte den första med problemet. Vad gör man åt det? tacksam för all hjälp

Lånad bild

Post's attachments

växelförarguiden2.JPG, 136.59 kb, 902 x 676
växelförarguiden2.JPG 136.59 kb, 111 downloads since 2017-09-08 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av michaelth (2017-09-09 06:24:13)

Har du fel växelspak? Provat med en annan buss växelspak? Kanske en dum tanke....  ICQ/an
Eller är framänden av växelförarröret böjt ner.. Är ju ett tunt rör... Finns nya att köpa..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Växelspaken är original. Det har fungerat bra med den gamla motorn.

Problemet (inser jag nu) uppkom i samband den nya motorn (en 126A, bytet gjordes av en kunnig)

Redan från början var växlarna mycket hårdare men det har blivit värre med tiden.

Det finns märken på främre undersidan hos växelföraren, en liten platt del, som har nötts mot balken under med den gamla motorn. där är det 5-6mm avstånd nu.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Kolla gaffeln som håller motor och låda. Börjar den ge med sig så kan du få konstiga fenomen med växlingen.
Kan det vara så rostigt att motor och låda håller på och ramla ur?
Låna en bild till från Äventyrsbusstråden så ser du hur det kan se ut därbak. (tror det finns en bild på det)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Vad använder du för fett?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-09-09 13:12:50)

Svwerker skrev:

Vad använder du för fett?

Har haft mc kedjefett, den gamla plastbussningen var helt enkelt klippt itu men satt fast med mycket fett så brist på fett var det nog inte.

Växelföraren ligger an och skrapar mot undersidan av växelförarguidens hål, så pass an att man knappt skulle få in den nya plastbussningen. När man försöker 'centrera' föraren med kraft går det knappt.

Växelföraren har tappat den svarta färgen undertill där den skrapar men är annars helt oskadad rund, len, glansig och fin, den är säkert gjord i nån jefla bra metall. Hålet i växelförarguiden ser inte deformerad ut bara att växelföraren inte är centrerad i den. Alla växlar är exakt lika svåra att få in oavsett om motorn är på eller inte.

Växelföraren fortsätter bak och efter ca 80cm går den in i ett rör under lastgolvet, och DÄR är föraren fint centrerat i rörets öppning.

Vi provade med flera brickor igår, mellan växelförarguiden och chassit, men på något magiskt sätt vad vi än gör är växelföraren lika ocentrerad i guiden.

Hela undersidan av bussen inkl växelföraren etc är sandblästrade och svart lackade, allt är kliniskt rent och fint.

Vad sägs om att problemet började efter motorbytet? växlarna var hårdare direkt efter motorbytet men det gick att växla. Problemet förvärrades allt eftersom. Med den gamla motorn som sa upp sig gick växlarna fint.

Kan det vara att drivpaketet hänger? Kan det ha missats några växellådsfästen eller motorupphängningen? Motorn är i praktiken "ny" en 126a med 100 timmar som kommer från den schweiziska armén. Har rullat en sommar.

Motorbytet gjordes av en mycket kunnig person känd här på BV. Har hört att när drivpaketet 'hänger' kan det bli konstiga effekter på växlingen men borde inte växelforaren skrapa upptill om drivpaketet hängde? Hörde att bussningen framför växellådans noskon kan skrapa i lastgolvet när drivpaketet hänger men jag har över 1cm luft där.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Mogge skrev:

Kolla gaffeln som håller motor och låda. Börjar den ge med sig så kan du få konstiga fenomen med växlingen.
Kan det vara så rostigt att motor och låda håller på och ramla ur?
Låna en bild till från Äventyrsbusstråden så ser du hur det kan se ut därbak. (tror det finns en bild på det)

gick igenom hela tråden, jag kanske har missat bilden ? ....

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 8&p=14

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8 Senaste redigerad av lasslo (2017-09-09 14:53:20)

Det är inte spaken som på nått sätt har deformerats? Så den trycker ner växelföraren?
Testa att lägga en bricka mellan spaken och golvet, så du lyfter upp spaken lite.
Funkar det bättre då så vet du iaf vart felet sitter.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Om spaken trycker ner i växelföraren borde den inte gå att få i backen.
Känns som något trycker växelföraren nedåt, längre bak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

En liten bricka, oskuldful som en liten viol, har fixat problemet, det var bara att prova sig fram.

Jag undrar nu om det finns en bra instrux på hur i detalj man monterar växelspaken igen. Har lite svårt att få kulan i koppen, hålla kulans pigg intryck, och huvudfjädern likaså.

Antar att jag inte är den första, med mindre att jag missat något fundamentalt. Vi är 2 som samarbetar såklart, en under bilen och en i kabinen.

PS: Har någon en link till "Volkswagen Transporter Workshop Manual 1963-1967" på pdf?

Här motsvarande delar från Workshop Manual 1968-1979, väldigt likt med små skillnader, guide pinnen i Fig 3-16 finns inte pre 1967.

Post's attachments

vw workshop manual 1968-1979 ii.jpg, 254.68 kb, 936 x 1114
vw workshop manual 1968-1979 ii.jpg 254.68 kb, 107 downloads since 2017-09-10 

vw workshop manual 1968-1979.jpg, 219.53 kb, 936 x 1082
vw workshop manual 1968-1979.jpg 219.53 kb, 114 downloads since 2017-09-10 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11

Punkt 8 säger: "assemble the gearshift lever, conical spring and stop plate". Kan man få detta detaljerad?

Låter enkelt men det har inte gått än så länge. Tips?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│