Jag har skruvat bort växellådan på en 64:as T1 som inte rullat på 40 år. Lådan var inpackad i ett väldigt tjockt lager olja/sand/damm. Eftersom allt är en enda gegga är det inte enkelt att förstå var oljan kommer ifrån. Finns det några "standardläckage" jag bör passa på att täta när lådan nu ändå är bortskruvad och rengjord?
Det finns fyra "plaststift" som inte sitter speciellt hårt i sina hål utan lätt glider lite ut och in. Är det något att oroa sig sig för? Något man bör byta (hittar inte någon sådan reservdel någonstans).
När jag tar tag i växelföraren, eller vad "tappen" som går in i noskonen kallas, så känns ett tydligt glapp (radiellt). Jag ser att det finns bussningar att köpa, är det läge att byta om det glappar?
Kan det även vara den här vägen oljan lämnat lådan?
Hur gör man när man byter bussningen? Behöver jag något speciellt pressverktyg eller liknande?
Tacksam för tips!
