1

Jag har skruvat bort växellådan på en 64:as T1 som inte rullat på 40 år. Lådan var inpackad i ett väldigt tjockt lager olja/sand/damm. Eftersom allt är en enda gegga är det inte enkelt att förstå var oljan kommer ifrån. Finns det några "standardläckage" jag bör passa på att täta när lådan nu ändå är bortskruvad och rengjord?

Det finns fyra "plaststift" som inte sitter speciellt hårt i sina hål utan lätt glider lite ut och in. Är det något att oroa sig sig för? Något man bör byta (hittar inte någon sådan reservdel någonstans).

När jag tar tag i växelföraren, eller vad "tappen" som går in i noskonen kallas, så känns ett tydligt glapp (radiellt). Jag ser att det finns bussningar att köpa, är det läge att byta om det glappar?
Kan det även vara den här vägen oljan lämnat lådan?
Hur gör man när man byter bussningen? Behöver jag något speciellt pressverktyg eller liknande?

Tacksam för tips!

2

Du har hittat "standardläckaget" #1, och det är inte via växelföraren/noskonen, även om det blir en del läckage där också.
Plastpluggarna är problemet. På senare vxl. (66=>) satte man aluminiumplugg istället.
Noskonen med bussningar och växelföraren ("hockeyklubban") är lämpligt att renovera och byta.
Bästa sättet att montera bussningarna i noskonen är att pressa i dom, med en centrerande dorn. Eventuellt kan bussningarna behöva linebrotschas efter montering.
Senare noskoner har en packbox monterad i änden på noskonen och slits/läcker inte tillnärmelsevis lika mycket.
Har du ändå vxl. (med drivaxelrör) ut är det lämpligt att byta damaskerna till drivaxelrören. använd isf. original/ hela damasker och inte skruvade. Mer jobb, men det betalar sig i längden.
Ingående packbox är vettig att byta om ingående axeln inte är anfrätt/korroderad.

Renoverade vxl. finns annars på hyllan.
Mats 0705-69 33 43

Post's attachments

Foto-0106 - 25.JPG, 86.26 kb, 640 x 480
Foto-0106 - 25.JPG 86.26 kb, 134 downloads since 2017-09-04 

3

Tack !

Finns det något man kan göra åt "standardläckaget" #1, plastpluggarna, utan att riva hela lådan?

Bussningarna till noskonen var inget problem att hitta. Hockeyklubba däremot är svårare. Jag hittar "VÄXELFÖRARE T2 -67 "HOCKEYSTICK", men inte dito T1. För T1 hittar jag klubbor som passar från årsm. -71, men inget äldre. Har du ngn. aning om var jag ska shoppa?

Ett annat litet bekymmer är att jag hittade lite plastskräp i "ramröret". Jag antar att det är en bussning till växellådsstaget, men hur i hela världen går man till väga för att byta den?

Det finns mycket att fundera på för en rookie...

4

Hockeyklubba:
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=4& … 113311541C

5

Tack P. Det var ju inte så svårt när man tittade på rätt ställe...

6

3 av hålen är väl inte så svårt att sätta någon plugg i, nu när du har vxl. ute.
Den fjärde är värre, då du måste få bort pinnskruven.
Dubbelmutterknepet kan fungera, men pinnskruven kan sitta rätt hårt.
Bussning för växelstången, http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=4& … 111701259A , http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=4& … =111701263 , byter du genom att ta ut stången, framåt i bilen. Finns en lucka i ramhuvudet, reservhjulsbaljan och frontplåten.