551

Ghia64 skrev:

såld eller???? Default/hmm

Såja såja...luuugn och sitt i båten ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

552

Jo som jag skrev, det var ödet som faktiskt fick bestämma  ICQ/ab  i och för sig hade hans kumpan "Latmasken" ett finger med i spelet  ICQ/an 
Till saken hör att jag hade införskaffat en tub med karosserilim tidigare i veckan i förebyggande syfte, och hade nästan bestämt mig för att limma, och även när jag kom ut i garaget och garageägarn också tyckte att det skulle se fränt ut med limmad botten så var ju saken klar...

Meen..det var någon stans där som jag kom på att limtuben låg i den andra bilen!!  Default/yikes  Och då blev det ju lixom lite krångligare att limma  ICQ/ad Jag har ju såå otroligt långt till garaget och jag hade ju lovat mig själv att dörrfan skulle vara "färdig" på söndagkväll!

Så det var ju bara att bita i det sura äpplet och börja ritsa var jag skulle sätta kapklingan och skrida till verket.

Och efter några timmar så satt den ihop och även falsen vart invikt samt alltihopa förseglat med lite grundfärg.

Blev ju såklart liiite för ivrig med svetsen, så det kommer att behövas nån timmes riktning, men förhoppningsvis går det sista att gömma med en smula spackel. Men eftersom dörren redan är ganska bulig och så, så kommer den nog att duga så länge.

Nästa gång så ska jag montera tillbaks låsmekanismen och handtagen så att den blir fungerande igen.

Jajjustéeja!!! Saknar en vänster ventilationsruta till dörren, den främre vridbara ni vet, gärna komplett med låsvred, ruta och med monteringdetaljer ner i dörren. Ska ju vara nån spiralfjäder och muttrar och låsbleck har jag för mig?
Är det någon som har en sådan i sina gömmor? Och gärna en Duvblå så gör det ingenting ICQ/ab Och gärna i liknande skick som dörren i övrigt, så är jag spekulant  ICQ/ag
Skicka gärna bild på MMS på vad du har. tel.O7O848O477

Och jajjamensan! Jag ska till BRC Tierp om någon skulle råka ha vägarna förbi ICQ/ab

Post's attachments

2017-07-30 23.38.33.jpg, 119.6 kb, 800 x 450
2017-07-30 23.38.33.jpg 119.6 kb, 198 downloads since 2017-08-01 

2017-07-30 23.39.13.jpg, 114.2 kb, 800 x 450
2017-07-30 23.39.13.jpg 114.2 kb, 173 downloads since 2017-08-01 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

553

Härligt Bengt!! Så brc är spikat nu? Eller ska jag hämta kofoten och dra ut den igen?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

554

Nu får dörrfan duga som den är ett tag, jag skruvade dit låsmekanismen och handtaget så att jag inte tappar bort dem eller några skruvar  Default/hmm
Pillade ur gummilistresterna från fönsterramens ovankant och rensade spåren så att det i alla fall borde gå lättare att montera dit en ny senare.

Som sagt, nu får den stå tills jag får för mig att spackla den i nederkant, eller så kanske det blir som Stefan sa när jag frågade om han hade en gnutta spackel i sina gömmor... citat: Jorå det finns, men det tänker jag inte låta dig låna! För om det ska jämnas ut någe på dessa dörrar så blir det med tenn!! Slut citat

Så det mina VWänner innebär att Stefan just lovat att lära mig "allt" om hur man tennar på en kaross  ICQ/ag  Spännande Delux må jag säga!  ICQ/ae

Nu när jag hade plockat bort lite av verktygen och ställt dörren bredvid den andra dörren så såg jag i hörnet en vänster framskärm titta fram.  ICQ/ab Och då slog mig tanken att det vore kul å se om det gick att klämma fast den mellan A och B-stolarna för att se om mina teorier att kunna anpassa frontskinnet/A-stolpens position med hjälp av ett spännband.
För när en front rostat så pass mycket så att A-stolparna tappat sitt fotfäste mot golv och "dog-legs" så spretar den sig utåt en hel del och måste således pressas tillbaks till sitt ursprungliga läge.
Men som synes så funkar teorierna som jag trodde, och det gick att klämma fast framskärmen i sin rätta position  ICQ/ag  Men kommer när det är dags för att passa in grejerna ordentligt använda mig av vantskruvar för att kunna justera in allt exakt, för ett spännband har trots allt lite för stort "glapp" eller snarare för stora steg för varje "snäpp".

Gjorde samma procedur på högersidan, för att se om det verkligen stämde att det var så "enkelt" att anpassa fronten, den är förvånansvärt lättböjd när det inte är så mycket som håller emot med diverse tvärbalkar, golv och annat som kommer dit senare.

För en sak som är säkert det är att nästan alla plåtbitar där fram måste anpassas "flytande" till varandra innan en enda svetsloppa kommer på plats, det är i alla fall så jag ser det just nu. Men vi får se hur det blir med deé
Men hur som...det var kul att mocka upp lite plåtbitar igen!  ICQ/ab  Är bra för motivationen om inte annat  ICQ/af

Post's attachments

2017-08-03 22.39.05.jpg, 152.52 kb, 800 x 450
2017-08-03 22.39.05.jpg 152.52 kb, 164 downloads since 2017-08-03 

2017-08-03 22.39.22.jpg, 101.79 kb, 800 x 450
2017-08-03 22.39.22.jpg 101.79 kb, 146 downloads since 2017-08-03 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

555

Hejsan igen!
Igår så blev det äntligen att ta itu med att fortsätta att borra och pluggsvetsa lastrumsgolvet  ICQ/ag Gjorde så mycket jag kom åt med lätthet, för att senare när jag lärt mig vika ihop mig så att jag kan krypa ihop till en liten boll och in under flaket och färdigställa allt därunder.... Default/hmm  ICQ/ae

Närå, ska sanningen fram så har jag ju de däringa pallbockarna som håller upp flaket i dess rätta position då den fortfarande är lite "mjuk" där.
Så innan jag fortsätter där under så ska jag se till att vänster sida hamnar rätt med ny tröskel och lappad plåt framför hjulhuset så att det blir stadigt.

Plockade på tröskeln som klämdes fast ordentligt, samt dubbelkollade så att avståndet mellan dropplist och tröskel fortfarande hade samma mått i bakkant som i framkant, vilket stämde bra på millimetern.
Nu ska det vara förberett för operation "plåten framför hjulhus" nästa gång.

Och nu en typiskt "Murphy-grej" !!!
Ni vet ju att jag försökte hitta ett par lite bättre framdörrar förut? Och det gick ju sådäär ni vet  ICQ/an  Och ni som kollat min tråd vet ju också att jag tillslut var "tvungen" att lappa ihop de dåliga...eller hur?
Och gissa en halv gång vad som dök upp i fredags på BRC-Tierp......  ICQ/ad Aldrig att ni gissar rätt... ICQ/ad  ICQ/ag

Meen helt otroligt att det bara dyker upp ett par 55-59 dörrar, och dessutom i rätt blå färg!! och i ett ypperligt skick dessutom! I stort sett helt rostfria! Gissa om jag blev glad  ICQ/ag (på det får ni inte ens en halv gissning  ICQ/af )
Tack Gurra för tipset och tack Jonas för affärn!  ICQ/ab

Post's attachments

2017-08-06 22.09.24.jpg, 129.54 kb, 800 x 450
2017-08-06 22.09.24.jpg 129.54 kb, 166 downloads since 2017-08-07 

2017-08-06 23.04.56.jpg, 124.39 kb, 800 x 450
2017-08-06 23.04.56.jpg 124.39 kb, 172 downloads since 2017-08-07 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

556

jamen var e bilderna på dörrarna på plats ICQ/ac
Annars jobbar du på bra/snyggt som vanligt!!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

557

Är det störtbågen som ligger under??? ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

558

Kul att dörrarna kommer till användning och dessutom på denna udda vagn.  ICQ/af

Mera känd som jb...

559

Tjohoo i stugorna  ICQ/ab

Nu har det hänt grejjer ska ni höra  ICQ/ag
Men först en liten rapport från gångna mecket...

Började så smått passa in plåten framför vänster hjulhus där lösningen blir en reparation alldeles nedanför en gammal reparation från 60-talet. Kanske inte blir sådär jättebra, men det får duga så länge och får i alla fall karossidan att hålla ihop. Ska bli spännande å se hur jag löser "infärgningen" mot det rostiga framöver  ICQ/ae

Sen har det ju som jag nämnde hänt en grej! Förra veckan så dök det ju som bekant upp ett Pickup-vrak till salu, och efter lite turer så blev den såld i delar och jag kom över själva bakdelen med flak och allt. Efter att fått hjälp av Martin att lasta den på min Pickis så bar det av hemåt igen.
Dagen efter i dagsljus så kunde jag konstatera att flaket och dess balkar var i helt OK skick, vilket var glädjande  ICQ/ab Som ni vet så är ju "Binzens" flak och underliggande balkar allt annat än bra och skulle verkligen behövas bytas. Men jag hade inte tänkt göra någe åt det i detta skede då planen varit att byta det mot nytt eller bättre begagnat i ett senare skede (läs "steg 3" ) i den planerade tanken. ICQ/ab

Men nu finns flaket tillhands och vi får se när det planteras in...ska nog inte förivra mig och börja kapa i förtid innan jag kommit lite längre med inslagen väg, jag menar att det är lika bra att fortsätta att göra klart sidorna och även göra klart framdelen med allt där innan flakbytet blir aktuellt. För så som flaket är nu så går det att lösa provisoriskt för att kunna nyttja det.

För övrigt så visade det sig att den hämtade pickisen är en September-59a enligt chassienummret/ID-plåten  ICQ/ab

Så som det ser ut är alla detaljer i flakbädden lika som "Binzen"
Enda direkta skillnaden jag sett hittills är att placeringen av chassinummret har flyttats mot tidigare utförandet, men det är ju bara detaljer.... ICQ/ad
Det enda lite tråkiga i det hela är väl att "det försvinner" en pickis  Default/hmm men sannolikheten att just denna pickis skulle bli pickis igen är/var nog väääldigt liten  ICQ/ad eller så kanske jag skulle bygga mig en "slit å släng pickis" av den med befintliga delar från lagerhyllorna  ICQ/ae ...fast vid närmare eftertanke så....näe!! Har å göra ändå lixom... ICQ/af
Skämt å sido, det känns riktigt bra att flakproblemet har löst sig.

Post's attachments

2017-08-08 22.48.36.jpg, 131.49 kb, 800 x 450
2017-08-08 22.48.36.jpg 131.49 kb, 165 downloads since 2017-08-14 

2017-08-10 23.35.09.jpg, 101.3 kb, 800 x 450
2017-08-10 23.35.09.jpg 101.3 kb, 152 downloads since 2017-08-14 

2017-08-13 18.14.48.jpg, 225.69 kb, 800 x 450
2017-08-13 18.14.48.jpg 225.69 kb, 176 downloads since 2017-08-14 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

560

Nu när plåten framför hjulhuset var färdigt så var det dags för tröskeln under lastdörren att få sin beskärda del av inpassning och justering.

Men först så punktade jag dit innerförstärkningen på tröskeln, för att sedan finjustera inpassningen samt stansa alla hål för pluggsvetsningen.

Tillslut så fanns det ingen återvändo så det var bara att trycka på strömbrytarn och vrida på kranen på gastuben och fälla ner svetsskärmen  ICQ/af
När allt var svetsat och klart så började jag så smått fixa golvavslutet mot tröskeln, det kvarstår någon liten bit att svetsa i då golvet är ett standard bussgolv som inte är anpassat till pickup, men det är ju bara detaljer som lätt korrigeras.

Och för er som tidigare undrade varför det ligger en massa rör på golvet så kan jag meddela att detta ska ersätta det "fula" 2,5" avgassystemet som sitter under Cheva 56an, så sorry...blir ingen störtbåge i Binzen, tror inte de 30hk som kommer hamna därbak befogar några extra säkerhetsdetaljer ICQ/ae

Som lite kuriosa kan jag nämna att Barndoor-pickisen fortfarande har flaket fullt av pickupflak... ICQ/an

Post's attachments

2017-08-15 23.32.27.jpg, 153.56 kb, 800 x 450
2017-08-15 23.32.27.jpg 153.56 kb, 134 downloads since 2017-08-16 

2017-08-15 23.32.45.jpg, 160.8 kb, 800 x 450
2017-08-15 23.32.45.jpg 160.8 kb, 171 downloads since 2017-08-16 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

561

Blir bra det där Bengt, kul att du jobbar på, och vilken förnämlig flak-transport.

Påminner lite om denna Heb-galning:P

http://forumbilder.se/G998N/heb-cab-delar.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

562

Jag är impregnerad, bra jobbat.

"ljushuvud"

563

Tackar!  ICQ/ab

Efter att ha småpulat lite mer på vänstersidan och klämt fast karossidan mot tröskeln för alltid så lämnade jag den sidan för ett tag framöver. Men som ni ser så är det lite kul att original karossidan passar sjukt bra mot den nya tröskeln, och det är väl riktigt tur det  ICQ/ae

Började så smått anpassa den högra karossidan då den var/är i ett ganska knöligt och skevt skick mot ekonomibiten från Autocraft, men efter att ha konstaterat att "krummet/svängen" på denna ekonomibit bara var bra i den nedre regionen så var jag tvungen att smida till den lite i den övre tredjedelen av tröskelbiten så att den smög/svängde sig något närmre skarven.
Det jag menar är att ekonomibitens radie i den nedre delen var riktigt bra, men att den övergick till att nästan vara helt rak/platt på slutet vilket fick den att stå ut från karossidan och det i sin tur blev lite för mycket för att bara pressa in och svetsa fast.

Men i brist på ett Engelskt hjul så blev det en sniklösning på arbetsbordet med en regel och ett å annat lämpligt ställerage  för att kunna smida/gnida med en plastklubba och lite olja för glidets skull, samt ett lämpligt tryck från min sida, vilket i sin tur fick mina garagepolare att fundera vad tusan Bengt håller på med för stönande konstiga läten... Default/lol Svettigt blev det i alla fall...Men plåten hamnade i alla fall dit jag ville.
Hur som helst så är det kul när teorierna funkar  ICQ/ab
Men det är lite småjusteringar kvar innan den första loppan hamnar mellan plåtarna, och det blir troligen aktuellt nästa session, får vi hoppas  ICQ/ab

Post's attachments

2017-08-24 22.51.22.jpg, 127.42 kb, 800 x 450
2017-08-24 22.51.22.jpg 127.42 kb, 153 downloads since 2017-08-25 

2017-08-24 22.51.57.jpg, 136.59 kb, 800 x 450
2017-08-24 22.51.57.jpg 136.59 kb, 139 downloads since 2017-08-25 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

564

Riktig konst kommer ju av både inspiration OCH transpiration säger man ju..snyggt i vilket fall..! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

565

pompejus skrev:

Riktig konst kommer ju av både inspiration OCH transpiration säger man ju..snyggt i vilket fall..! ICQ/ab

Och hårt arbete kommer inte av inspiration, bara transpiration :-)
Dutti rue fabbo Bengt! ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

566

Ben Pon #2 ?!  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

567

Lars Häsä skrev:

Ben Pon #2 ?!  ICQ/af

Skulle va en kul grej, men troligen inte  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

568

Det var inte igår man var här och tittade! Jädrar vad du ångar på! ICQ/ab

569

Tjeena alla VW-diggare!!  ICQ/ab

De senaste gångerna har jag fortsatt anpassa den högra nedre delen av karossidan, och efter att ha blivit nöjd med passformen så sattes de första svetslopporna dit.

Såg hela tiden till att ha en millimeterglipa efter varje runda med svetsen samt valde att även varva med att svetsa från insidan för att så långt det är möjligt att få karossidan så jämn som möjligt. det var intressant att se hur otroligt mycket plåten rörde sig med bara en svetsloppa.
Efter att varvat med att slipa ner punkterna och fyllt på med fler så var hela långsidan tillslut hel igen  ICQ/ab
Och efter nån timme eller två med att slipa ner svetsskarven lite försiktigt så att det inte blir för varmt så känns det ganska bra för att vara första gången på en så lång sträcka. Visst kan det bli bättre, men duger nog för den här gången  ICQ/ae Men såå otroligt tålamodskrävande!! å jag som är så otroligt dålig på de där med tålamod  ICQ/ad
Men den lilla detalj som kändes bäst/roligast var faktiskt att få försluta den främre falsen mot B-stolpen  ICQ/ab  Ibland så är man bra lättroad  ICQ/ae 

Som en liten avslutning igår så blev det till att börja måtta in "ekonomi biten" för hjulhuskanten på höger sida. denna plåtbit som verkar hemmagjord någon gång i tiden för lääänge sedan... För övrigt kan det tilläggas att den skärmkanten faktiskt satt fastskruvad på Thomas Lanbergssons Barndoor Lyxbuss när han hämtade den. Så det var ju tur för mig att han slängde den så att jag kunde ha nytta av den  ICQ/ag
Kapade bort det rostigaste bitarna från karossen, för att sedan se var bitarna kommer att mötas? Blir lite av "lapptäcke" då jag gärna vill ha så mycket originalplåt kvar som möjligt. Jag vet, lite skadat...men måste ju testa ju  ICQ/ag
Hur som helst, så började jag med att bocka till/fixa till skärmkantsavslutet mot karosserihörnet då inget var som det skulle, men då tiden gick mot sitt slut så stannade jag där för att fortsätta nästa gång.

Post's attachments

2017-08-27 21.58.20.jpg, 140.67 kb, 800 x 450
2017-08-27 21.58.20.jpg 140.67 kb, 150 downloads since 2017-09-04 

2017-08-29 22.23.33.jpg, 106.36 kb, 800 x 450
2017-08-29 22.23.33.jpg 106.36 kb, 148 downloads since 2017-09-04 

2017-09-03 22.42.53.jpg, 131.48 kb, 800 x 450
2017-09-03 22.42.53.jpg 131.48 kb, 135 downloads since 2017-09-04 

2017-09-03 22.43.18.jpg, 131.39 kb, 800 x 450
2017-09-03 22.43.18.jpg 131.39 kb, 143 downloads since 2017-09-04 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

570

Barndoor51 skrev:

De senaste gångerna har jag fortsatt anpassa den högra nedre delen av karossidan, och efter att ha blivit nöjd med passformen så sattes de första svetslopporna dit.

Såg hela tiden till att ha en millimeterglipa efter varje runda med svetsen samt valde att även varva med att svetsa från insidan för att så långt det är möjligt att få karossidan så jämn som möjligt. det var intressant att se hur otroligt mycket plåten rörde sig med bara en svetsloppa.
Efter att varvat med att slipa ner punkterna och fyllt på med fler så var hela långsidan tillslut hel igen  ICQ/ab

Hur gör du rent praktiskt för att hålla 1 mm glipa genom svetsningen? Det här tycker jag alltid är svårt.

571

HenrikL skrev:
Barndoor51 skrev:

De senaste gångerna har jag fortsatt anpassa den högra nedre delen av karossidan, och efter att ha blivit nöjd med passformen så sattes de första svetslopporna dit.

Såg hela tiden till att ha en millimeterglipa efter varje runda med svetsen samt valde att även varva med att svetsa från insidan för att så långt det är möjligt att få karossidan så jämn som möjligt. det var intressant att se hur otroligt mycket plåten rörde sig med bara en svetsloppa.
Efter att varvat med att slipa ner punkterna och fyllt på med fler så var hela långsidan tillslut hel igen  ICQ/ab

Hur gör du rent praktiskt för att hålla 1 mm glipa genom svetsningen? Det här tycker jag alltid är svårt.

Använder 1mm kapskiva, gärna så liten diameter som möjligt, och så ställer jag ner varvtalet på vinkelslipen till runt 5-6000v/min så blir det lite lättare att precisionskära, och där det nån gång blir för trångt så kan man köra med tryckluftsdrivna sticksågen.
Men det finns säkert fler och mer rätt sätt? Så låt tipsen flöda tack  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

572

Snyggt! Jag kör också 1mm kapskiva och kapar ut glipan till 1 mm mellan punkterna ICQ/ab rätt sjukt vad det drar ihop sig.

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

573

Barndoor51 skrev:

Använder 1mm kapskiva, gärna så liten diameter som möjligt, och så ställer jag ner varvtalet på vinkelslipen till runt 5-6000v/min så blir det lite lättare att precisionskära, och där det nån gång blir för trångt så kan man köra med tryckluftsdrivna sticksågen.
Men det finns säkert fler och mer rätt sätt? Så låt tipsen flöda tack  ICQ/ag

Ok, så du gör alltså först 1 mm glipa innan svetsningen. Sedan när punkterna drar ihop skarven kapar du upp skarven igen till 1 mm. Är det rätt uppfattat?

Annars heter det ju att man ska använda hammare och mothåll för att smida ned svetspunkterna så att glipan öppnar sig igen. En metod som definitivt är enklare i teorin än i praktiken.

574

HenrikL skrev:
Barndoor51 skrev:

Använder 1mm kapskiva, gärna så liten diameter som möjligt, och så ställer jag ner varvtalet på vinkelslipen till runt 5-6000v/min så blir det lite lättare att precisionskära, och där det nån gång blir för trångt så kan man köra med tryckluftsdrivna sticksågen.
Men det finns säkert fler och mer rätt sätt? Så låt tipsen flöda tack  ICQ/ag

Ok, så du gör alltså först 1 mm glipa innan svetsningen. Sedan när punkterna drar ihop skarven kapar du upp skarven igen till 1 mm. Är det rätt uppfattat?

Annars heter det ju att man ska använda hammare och mothåll för att smida ned svetspunkterna så att glipan öppnar sig igen. En metod som definitivt är enklare i teorin än i praktiken.

Jo smida ut svetsen är ju enkel i teorin... Default/hmm Blir ju lite svårt med för korta armar i många lägen  Default/lol
Åsså är ju migsvetsen sjukt hård tycker jag, så risken att det blir ännu buligare efter att man som amatör hållit på å bankat är överhängande.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

575

Hur bra funkar det att slå på punkterna för att få dom att trycka ut sig?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa