såld eller????
Såja såja...luuugn och sitt i båten 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Sidor Föregående 1 … 21 22 23 24 25 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
såld eller????
Såja såja...luuugn och sitt i båten 
Jo som jag skrev, det var ödet som faktiskt fick bestämma
i och för sig hade hans kumpan "Latmasken" ett finger med i spelet
Till saken hör att jag hade införskaffat en tub med karosserilim tidigare i veckan i förebyggande syfte, och hade nästan bestämt mig för att limma, och även när jag kom ut i garaget och garageägarn också tyckte att det skulle se fränt ut med limmad botten så var ju saken klar...
Meen..det var någon stans där som jag kom på att limtuben låg i den andra bilen!!
Och då blev det ju lixom lite krångligare att limma
Jag har ju såå otroligt långt till garaget och jag hade ju lovat mig själv att dörrfan skulle vara "färdig" på söndagkväll!
Så det var ju bara att bita i det sura äpplet och börja ritsa var jag skulle sätta kapklingan och skrida till verket.
Och efter några timmar så satt den ihop och även falsen vart invikt samt alltihopa förseglat med lite grundfärg.
Blev ju såklart liiite för ivrig med svetsen, så det kommer att behövas nån timmes riktning, men förhoppningsvis går det sista att gömma med en smula spackel. Men eftersom dörren redan är ganska bulig och så, så kommer den nog att duga så länge.
Nästa gång så ska jag montera tillbaks låsmekanismen och handtagen så att den blir fungerande igen.
Jajjustéeja!!! Saknar en vänster ventilationsruta till dörren, den främre vridbara ni vet, gärna komplett med låsvred, ruta och med monteringdetaljer ner i dörren. Ska ju vara nån spiralfjäder och muttrar och låsbleck har jag för mig?
Är det någon som har en sådan i sina gömmor? Och gärna en Duvblå så gör det ingenting
Och gärna i liknande skick som dörren i övrigt, så är jag spekulant
Skicka gärna bild på MMS på vad du har. tel.O7O848O477
Och jajjamensan! Jag ska till BRC Tierp om någon skulle råka ha vägarna förbi 
Härligt Bengt!! Så brc är spikat nu? Eller ska jag hämta kofoten och dra ut den igen?
Nu får dörrfan duga som den är ett tag, jag skruvade dit låsmekanismen och handtaget så att jag inte tappar bort dem eller några skruvar
Pillade ur gummilistresterna från fönsterramens ovankant och rensade spåren så att det i alla fall borde gå lättare att montera dit en ny senare.
Som sagt, nu får den stå tills jag får för mig att spackla den i nederkant, eller så kanske det blir som Stefan sa när jag frågade om han hade en gnutta spackel i sina gömmor... citat: Jorå det finns, men det tänker jag inte låta dig låna! För om det ska jämnas ut någe på dessa dörrar så blir det med tenn!! Slut citat
Så det mina VWänner innebär att Stefan just lovat att lära mig "allt" om hur man tennar på en kaross
Spännande Delux må jag säga! 
Nu när jag hade plockat bort lite av verktygen och ställt dörren bredvid den andra dörren så såg jag i hörnet en vänster framskärm titta fram.
Och då slog mig tanken att det vore kul å se om det gick att klämma fast den mellan A och B-stolarna för att se om mina teorier att kunna anpassa frontskinnet/A-stolpens position med hjälp av ett spännband.
För när en front rostat så pass mycket så att A-stolparna tappat sitt fotfäste mot golv och "dog-legs" så spretar den sig utåt en hel del och måste således pressas tillbaks till sitt ursprungliga läge.
Men som synes så funkar teorierna som jag trodde, och det gick att klämma fast framskärmen i sin rätta position
Men kommer när det är dags för att passa in grejerna ordentligt använda mig av vantskruvar för att kunna justera in allt exakt, för ett spännband har trots allt lite för stort "glapp" eller snarare för stora steg för varje "snäpp".
Gjorde samma procedur på högersidan, för att se om det verkligen stämde att det var så "enkelt" att anpassa fronten, den är förvånansvärt lättböjd när det inte är så mycket som håller emot med diverse tvärbalkar, golv och annat som kommer dit senare.
För en sak som är säkert det är att nästan alla plåtbitar där fram måste anpassas "flytande" till varandra innan en enda svetsloppa kommer på plats, det är i alla fall så jag ser det just nu. Men vi får se hur det blir med deé
Men hur som...det var kul att mocka upp lite plåtbitar igen!
Är bra för motivationen om inte annat 
Hejsan igen!
Igår så blev det äntligen att ta itu med att fortsätta att borra och pluggsvetsa lastrumsgolvet
Gjorde så mycket jag kom åt med lätthet, för att senare när jag lärt mig vika ihop mig så att jag kan krypa ihop till en liten boll och in under flaket och färdigställa allt därunder....
Närå, ska sanningen fram så har jag ju de däringa pallbockarna som håller upp flaket i dess rätta position då den fortfarande är lite "mjuk" där.
Så innan jag fortsätter där under så ska jag se till att vänster sida hamnar rätt med ny tröskel och lappad plåt framför hjulhuset så att det blir stadigt.
Plockade på tröskeln som klämdes fast ordentligt, samt dubbelkollade så att avståndet mellan dropplist och tröskel fortfarande hade samma mått i bakkant som i framkant, vilket stämde bra på millimetern.
Nu ska det vara förberett för operation "plåten framför hjulhus" nästa gång.
Och nu en typiskt "Murphy-grej" !!!
Ni vet ju att jag försökte hitta ett par lite bättre framdörrar förut? Och det gick ju sådäär ni vet
Och ni som kollat min tråd vet ju också att jag tillslut var "tvungen" att lappa ihop de dåliga...eller hur?
Och gissa en halv gång vad som dök upp i fredags på BRC-Tierp......
Aldrig att ni gissar rätt...
Meen helt otroligt att det bara dyker upp ett par 55-59 dörrar, och dessutom i rätt blå färg!! och i ett ypperligt skick dessutom! I stort sett helt rostfria! Gissa om jag blev glad
(på det får ni inte ens en halv gissning
)
Tack Gurra för tipset och tack Jonas för affärn! 
jamen var e bilderna på dörrarna på plats
Annars jobbar du på bra/snyggt som vanligt!!! 
Är det störtbågen som ligger under??? 
Kul att dörrarna kommer till användning och dessutom på denna udda vagn. 
Tjohoo i stugorna
Nu har det hänt grejjer ska ni höra
Men först en liten rapport från gångna mecket...
Började så smått passa in plåten framför vänster hjulhus där lösningen blir en reparation alldeles nedanför en gammal reparation från 60-talet. Kanske inte blir sådär jättebra, men det får duga så länge och får i alla fall karossidan att hålla ihop. Ska bli spännande å se hur jag löser "infärgningen" mot det rostiga framöver 
Sen har det ju som jag nämnde hänt en grej! Förra veckan så dök det ju som bekant upp ett Pickup-vrak till salu, och efter lite turer så blev den såld i delar och jag kom över själva bakdelen med flak och allt. Efter att fått hjälp av Martin att lasta den på min Pickis så bar det av hemåt igen.
Dagen efter i dagsljus så kunde jag konstatera att flaket och dess balkar var i helt OK skick, vilket var glädjande
Som ni vet så är ju "Binzens" flak och underliggande balkar allt annat än bra och skulle verkligen behövas bytas. Men jag hade inte tänkt göra någe åt det i detta skede då planen varit att byta det mot nytt eller bättre begagnat i ett senare skede (läs "steg 3" ) i den planerade tanken.
Men nu finns flaket tillhands och vi får se när det planteras in...ska nog inte förivra mig och börja kapa i förtid innan jag kommit lite längre med inslagen väg, jag menar att det är lika bra att fortsätta att göra klart sidorna och även göra klart framdelen med allt där innan flakbytet blir aktuellt. För så som flaket är nu så går det att lösa provisoriskt för att kunna nyttja det.
För övrigt så visade det sig att den hämtade pickisen är en September-59a enligt chassienummret/ID-plåten
Så som det ser ut är alla detaljer i flakbädden lika som "Binzen"
Enda direkta skillnaden jag sett hittills är att placeringen av chassinummret har flyttats mot tidigare utförandet, men det är ju bara detaljer....
Det enda lite tråkiga i det hela är väl att "det försvinner" en pickis
men sannolikheten att just denna pickis skulle bli pickis igen är/var nog väääldigt liten
eller så kanske jag skulle bygga mig en "slit å släng pickis" av den med befintliga delar från lagerhyllorna
...fast vid närmare eftertanke så....näe!! Har å göra ändå lixom...
Skämt å sido, det känns riktigt bra att flakproblemet har löst sig.
Nu när plåten framför hjulhuset var färdigt så var det dags för tröskeln under lastdörren att få sin beskärda del av inpassning och justering.
Men först så punktade jag dit innerförstärkningen på tröskeln, för att sedan finjustera inpassningen samt stansa alla hål för pluggsvetsningen.
Tillslut så fanns det ingen återvändo så det var bara att trycka på strömbrytarn och vrida på kranen på gastuben och fälla ner svetsskärmen
När allt var svetsat och klart så började jag så smått fixa golvavslutet mot tröskeln, det kvarstår någon liten bit att svetsa i då golvet är ett standard bussgolv som inte är anpassat till pickup, men det är ju bara detaljer som lätt korrigeras.
Och för er som tidigare undrade varför det ligger en massa rör på golvet så kan jag meddela att detta ska ersätta det "fula" 2,5" avgassystemet som sitter under Cheva 56an, så sorry...blir ingen störtbåge i Binzen, tror inte de 30hk som kommer hamna därbak befogar några extra säkerhetsdetaljer 
Som lite kuriosa kan jag nämna att Barndoor-pickisen fortfarande har flaket fullt av pickupflak... 
Jag är impregnerad, bra jobbat.
Tackar!
Efter att ha småpulat lite mer på vänstersidan och klämt fast karossidan mot tröskeln för alltid så lämnade jag den sidan för ett tag framöver. Men som ni ser så är det lite kul att original karossidan passar sjukt bra mot den nya tröskeln, och det är väl riktigt tur det
Började så smått anpassa den högra karossidan då den var/är i ett ganska knöligt och skevt skick mot ekonomibiten från Autocraft, men efter att ha konstaterat att "krummet/svängen" på denna ekonomibit bara var bra i den nedre regionen så var jag tvungen att smida till den lite i den övre tredjedelen av tröskelbiten så att den smög/svängde sig något närmre skarven.
Det jag menar är att ekonomibitens radie i den nedre delen var riktigt bra, men att den övergick till att nästan vara helt rak/platt på slutet vilket fick den att stå ut från karossidan och det i sin tur blev lite för mycket för att bara pressa in och svetsa fast.
Men i brist på ett Engelskt hjul så blev det en sniklösning på arbetsbordet med en regel och ett å annat lämpligt ställerage för att kunna smida/gnida med en plastklubba och lite olja för glidets skull, samt ett lämpligt tryck från min sida, vilket i sin tur fick mina garagepolare att fundera vad tusan Bengt håller på med för stönande konstiga läten...
Svettigt blev det i alla fall...Men plåten hamnade i alla fall dit jag ville.
Hur som helst så är det kul när teorierna funkar 
Men det är lite småjusteringar kvar innan den första loppan hamnar mellan plåtarna, och det blir troligen aktuellt nästa session, får vi hoppas 
Riktig konst kommer ju av både inspiration OCH transpiration säger man ju..snyggt i vilket fall..! 
Riktig konst kommer ju av både inspiration OCH transpiration säger man ju..snyggt i vilket fall..!
Och hårt arbete kommer inte av inspiration, bara transpiration :-)
Dutti rue fabbo Bengt!

Ben Pon #2 ?! 
Ben Pon #2 ?!
Skulle va en kul grej, men troligen inte 
Det var inte igår man var här och tittade! Jädrar vad du ångar på! 
Tjeena alla VW-diggare!!
De senaste gångerna har jag fortsatt anpassa den högra nedre delen av karossidan, och efter att ha blivit nöjd med passformen så sattes de första svetslopporna dit.
Såg hela tiden till att ha en millimeterglipa efter varje runda med svetsen samt valde att även varva med att svetsa från insidan för att så långt det är möjligt att få karossidan så jämn som möjligt. det var intressant att se hur otroligt mycket plåten rörde sig med bara en svetsloppa.
Efter att varvat med att slipa ner punkterna och fyllt på med fler så var hela långsidan tillslut hel igen
Och efter nån timme eller två med att slipa ner svetsskarven lite försiktigt så att det inte blir för varmt så känns det ganska bra för att vara första gången på en så lång sträcka. Visst kan det bli bättre, men duger nog för den här gången
Men såå otroligt tålamodskrävande!! å jag som är så otroligt dålig på de där med tålamod 
Men den lilla detalj som kändes bäst/roligast var faktiskt att få försluta den främre falsen mot B-stolpen
Ibland så är man bra lättroad
Som en liten avslutning igår så blev det till att börja måtta in "ekonomi biten" för hjulhuskanten på höger sida. denna plåtbit som verkar hemmagjord någon gång i tiden för lääänge sedan... För övrigt kan det tilläggas att den skärmkanten faktiskt satt fastskruvad på Thomas Lanbergssons Barndoor Lyxbuss när han hämtade den. Så det var ju tur för mig att han slängde den så att jag kunde ha nytta av den
Kapade bort det rostigaste bitarna från karossen, för att sedan se var bitarna kommer att mötas? Blir lite av "lapptäcke" då jag gärna vill ha så mycket originalplåt kvar som möjligt. Jag vet, lite skadat...men måste ju testa ju 
Hur som helst, så började jag med att bocka till/fixa till skärmkantsavslutet mot karosserihörnet då inget var som det skulle, men då tiden gick mot sitt slut så stannade jag där för att fortsätta nästa gång.
De senaste gångerna har jag fortsatt anpassa den högra nedre delen av karossidan, och efter att ha blivit nöjd med passformen så sattes de första svetslopporna dit.
Såg hela tiden till att ha en millimeterglipa efter varje runda med svetsen samt valde att även varva med att svetsa från insidan för att så långt det är möjligt att få karossidan så jämn som möjligt. det var intressant att se hur otroligt mycket plåten rörde sig med bara en svetsloppa.
Efter att varvat med att slipa ner punkterna och fyllt på med fler så var hela långsidan tillslut hel igen
Hur gör du rent praktiskt för att hålla 1 mm glipa genom svetsningen? Det här tycker jag alltid är svårt.
Barndoor51 skrev:De senaste gångerna har jag fortsatt anpassa den högra nedre delen av karossidan, och efter att ha blivit nöjd med passformen så sattes de första svetslopporna dit.
Såg hela tiden till att ha en millimeterglipa efter varje runda med svetsen samt valde att även varva med att svetsa från insidan för att så långt det är möjligt att få karossidan så jämn som möjligt. det var intressant att se hur otroligt mycket plåten rörde sig med bara en svetsloppa.
Efter att varvat med att slipa ner punkterna och fyllt på med fler så var hela långsidan tillslut hel igenHur gör du rent praktiskt för att hålla 1 mm glipa genom svetsningen? Det här tycker jag alltid är svårt.
Använder 1mm kapskiva, gärna så liten diameter som möjligt, och så ställer jag ner varvtalet på vinkelslipen till runt 5-6000v/min så blir det lite lättare att precisionskära, och där det nån gång blir för trångt så kan man köra med tryckluftsdrivna sticksågen.
Men det finns säkert fler och mer rätt sätt? Så låt tipsen flöda tack 
Snyggt! Jag kör också 1mm kapskiva och kapar ut glipan till 1 mm mellan punkterna
rätt sjukt vad det drar ihop sig.
Använder 1mm kapskiva, gärna så liten diameter som möjligt, och så ställer jag ner varvtalet på vinkelslipen till runt 5-6000v/min så blir det lite lättare att precisionskära, och där det nån gång blir för trångt så kan man köra med tryckluftsdrivna sticksågen.
Men det finns säkert fler och mer rätt sätt? Så låt tipsen flöda tack
Ok, så du gör alltså först 1 mm glipa innan svetsningen. Sedan när punkterna drar ihop skarven kapar du upp skarven igen till 1 mm. Är det rätt uppfattat?
Annars heter det ju att man ska använda hammare och mothåll för att smida ned svetspunkterna så att glipan öppnar sig igen. En metod som definitivt är enklare i teorin än i praktiken.
Barndoor51 skrev:Använder 1mm kapskiva, gärna så liten diameter som möjligt, och så ställer jag ner varvtalet på vinkelslipen till runt 5-6000v/min så blir det lite lättare att precisionskära, och där det nån gång blir för trångt så kan man köra med tryckluftsdrivna sticksågen.
Men det finns säkert fler och mer rätt sätt? Så låt tipsen flöda tackOk, så du gör alltså först 1 mm glipa innan svetsningen. Sedan när punkterna drar ihop skarven kapar du upp skarven igen till 1 mm. Är det rätt uppfattat?
Annars heter det ju att man ska använda hammare och mothåll för att smida ned svetspunkterna så att glipan öppnar sig igen. En metod som definitivt är enklare i teorin än i praktiken.
Jo smida ut svetsen är ju enkel i teorin...
Blir ju lite svårt med för korta armar i många lägen
Åsså är ju migsvetsen sjukt hård tycker jag, så risken att det blir ännu buligare efter att man som amatör hållit på å bankat är överhängande.
Hur bra funkar det att slå på punkterna för att få dom att trycka ut sig?
Sidor Föregående 1 … 21 22 23 24 25 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.