1 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-25 21:16:54)

Satt dessa ventilkåpor någonsin original monterade?
Eller var det bara på oljeläckande motorer som de monterades av verkstäder för att komma runt problemet?

Post's attachments

vw-1953-ventilerade ventilkåpor.jpg, 234.51 kb, 1200 x 900
vw-1953-ventilerade ventilkåpor.jpg 234.51 kb, 224 downloads since 2017-08-25 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

2

enl Oval 53 på TheSamba var det ett tillbehör till 25 hästaren.
Så din teori kan mycket väl stämma.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=3183534

"ljushuvud"

3

Mr 56 skrev:

enl Oval 53 på TheSamba var det ett tillbehör till 25 hästaren.
Så din teori kan mycket väl stämma.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=3183534

Jag har haft några få bilar genom åren som haft dessa, men de verkar vara för ovanliga för att sitta originalmonterade.
Är det någon som vet hur länge dessa fanns att köpa som tillval?

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

4

I samba tråden sägs att det rekommenderades till verkstäder ifall man hade oljeläckage vid veven.
"they offered it as an option for bus owners . it's in the 55 bus workshop manual."

Nån som har en 55 Bus workshop manual?

"ljushuvud"

5

Ok då löste VW oljeläckage vid veven på senare modeller, kanske bara genom bättre kvalité på packboxen?
Och då fanns ingen behov av ventilerade ventilkåpor såklart.
Därav ser man inte dessa kåporna så ofta.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

6

Det finns beskrivet i rep. Handboken  del II 52- (typ1) också. Just den sidan är uppdaterad senast -58 i mitt exemplar, så verkar funnits kvar in på 30hk eran också. Arbetsgången var att rengöra vevhusventilationen, plocka bort ev filter och om inte det hjälpte låta tillverka (skiss/ byggbeskrivning finns med) eller beställa ventilerade kåpor.

7 Senaste redigerad av Frederik (2017-08-26 14:32:01)

Från handboken:
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=54481&preview

Post's attachments

Attachment icon image.jpeg 837.14 kb, file has never been downloaded. 

8

Intressant, kan vara bra att ha om man får problem nån gång i framtiden.

"ljushuvud"

9

Tack nu lärde jag mej mer om ventilkåporna.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

10

Hmm,bara att fixa en rörbockningsgigg alltså.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-27 20:19:36)

pompejus skrev:

Hmm,bara att fixa en rörbockningsgigg alltså.. ICQ/ae

Och trycka upp en tillbehörskatalog så är businessen igång  Default/lol

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.