Satt dessa ventilkåpor någonsin original monterade?
Eller var det bara på oljeläckande motorer som de monterades av verkstäder för att komma runt problemet?
1 2017-08-25 19:46:49 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-25 21:16:54)
enl Oval 53 på TheSamba var det ett tillbehör till 25 hästaren.
Så din teori kan mycket väl stämma.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=3183534
enl Oval 53 på TheSamba var det ett tillbehör till 25 hästaren.
Så din teori kan mycket väl stämma.
Jag har haft några få bilar genom åren som haft dessa, men de verkar vara för ovanliga för att sitta originalmonterade.
Är det någon som vet hur länge dessa fanns att köpa som tillval?
I samba tråden sägs att det rekommenderades till verkstäder ifall man hade oljeläckage vid veven.
"they offered it as an option for bus owners . it's in the 55 bus workshop manual."
Nån som har en 55 Bus workshop manual?
Ok då löste VW oljeläckage vid veven på senare modeller, kanske bara genom bättre kvalité på packboxen?
Och då fanns ingen behov av ventilerade ventilkåpor såklart.
Därav ser man inte dessa kåporna så ofta.
Det finns beskrivet i rep. Handboken del II 52- (typ1) också. Just den sidan är uppdaterad senast -58 i mitt exemplar, så verkar funnits kvar in på 30hk eran också. Arbetsgången var att rengöra vevhusventilationen, plocka bort ev filter och om inte det hjälpte låta tillverka (skiss/ byggbeskrivning finns med) eller beställa ventilerade kåpor.
7 2017-08-26 14:30:49 Senaste redigerad av Frederik (2017-08-26 14:32:01)
Från handboken:
Intressant, kan vara bra att ha om man får problem nån gång i framtiden.
Tack nu lärde jag mej mer om ventilkåporna.
Hmm,bara att fixa en rörbockningsgigg alltså.. 
late,
in love,
and a little drunk..
11 2017-08-27 20:19:13 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-27 20:19:36)
Hmm,bara att fixa en rörbockningsgigg alltså..
Och trycka upp en tillbehörskatalog så är businessen igång 
