Fördelarkammen hålls på plats av en låsring under filten (den som sitter under rotorn på kammen). På bilden har jag tagit ur filten för att låsringen skall synas, men lämna filten på plats (jag kommer till det). Under låsringen sitter även en löpring / bricka. Om man känner på/ drar fördelarkammen upp och ner kommer man känna ett litet glapp, detta är helt normalt. Denna typ av fördelare har inga justerbrickor för kamaxeln. På vissa fördelare hålls, istället för med låsring, fördelarkammen nere med undersidan av brytarplattan och då finns brickor/ fiberbrickor och justeringsbehov av dessa. Enklaste sättet att montera bort låsringen är att dra/ pressa fördelarkammen rakt upp, så hoppar låsingen av.. i hög hastighet och försvinner i ett svart hål, därav lämnar man filten på plats.
På en av de två fördelare jag demonterade var det helt omöjligt att med handkraft få loss fördelarkammen från resten av centrifugalregleringen. Efter mycket funderande hittade jag en avdragare för vindrutetorkararmar. Denna kombinerad med en kort 8 mm rundstång (gjord av den ogängade delen av en M8 skruv) gjorde att det gick att pressa isär delen med fördelarkammen från resten.