51

Som jag varnade för kan det ibland ta lite tid mellan inläggen... Projektet har dock inte stått helt stilla trots det. Nästa steg efter att bottenplattan blivit klar var att ta tag i framvagnen. Även den visade sig vara i behov av renovering. Nedan kommer lite bilder på skicket före.

Tornen var både rostskadade i nederkant och hade en mindre snygg tidigare lagning.

Post's attachments

67_Framvagn 1_kompr.jpg, 314.74 kb, 768 x 1024
67_Framvagn 1_kompr.jpg 314.74 kb, 40 downloads since 2017-07-26 

52

Styrstagen var krökta och hade någon gång tidigare justerats med en rörtång vilket gett relativt djupa spår i metallen.

Post's attachments

68_Styrstag_kompr.jpg, 380.05 kb, 1024 x 768
68_Styrstag_kompr.jpg 380.05 kb, 47 downloads since 2017-07-26 

53

Styrväxeln kändes fräsch och glappfri men hade ett ärgat lock. Här visade sig styrkan med Boxerville eftersom jag såg i en gammal tråd att en av medlemmarna hade nya liggandes (tack Tomas).

Post's attachments

69_Styrväxel_kompr.jpg, 262.38 kb, 1024 x 768
69_Styrväxel_kompr.jpg 262.38 kb, 39 downloads since 2017-07-26 

54

Skicket på hjullagrena (eller snarare fettet) inbjöd inte till några toppfartstester ens med originalmotorn...

Post's attachments

70_Hjullager_kompr.jpg, 214.33 kb, 1024 x 768
70_Hjullager_kompr.jpg 214.33 kb, 38 downloads since 2017-07-26 

55 Senaste redigerad av Engdahl (2017-07-26 23:34:26)

Till styrspindlarna använde jag först färgborttagning och efter det en roterande ståltrissa.

Jag lägger in en bild på färgborttagningsmedlet eftersom jag tyckte den fungerade bra. Mitt tips är att kladda på ganska så rejält och sedan låta delarna ligga i plastpåsar (för att de ej ska torka) under natten. Sedan är det bara att ta högtryckssprutan och spola bort färgen. I några fall behövde jag köra en andra behandling men detta gick oftast snabbare då färgen redan var uppluckrad av den första behandlingen.

Post's attachments

71_Spindel 1_kompr.jpg, 331.86 kb, 1024 x 768
71_Spindel 1_kompr.jpg 331.86 kb, 45 downloads since 2017-07-26 

72_Spindel 2_kompr.jpg, 356.46 kb, 1024 x 768
72_Spindel 2_kompr.jpg 356.46 kb, 39 downloads since 2017-07-26 

73_Sanera_fargbort.jpg, 16.79 kb, 290 x 334
73_Sanera_fargbort.jpg 16.79 kb, 41 downloads since 2017-07-26 

56

Kul att ha lite plåtrena och rengjorda delar att lacka  ICQ/ab .

Post's attachments

74_Spindel 3_kompr.jpg, 392.51 kb, 1024 x 768
74_Spindel 3_kompr.jpg 392.51 kb, 34 downloads since 2017-07-26 

75_Spindel 4_kompr.jpg, 231.66 kb, 1024 x 768
75_Spindel 4_kompr.jpg 231.66 kb, 40 downloads since 2017-07-26 

57

Nu är väl buggyn inte tänkt att bli något strykjärn, men det kändes bra att montera sänksatser när jag ändå var igång och svetsade.

Post's attachments

76_Sänksatser_kompr.jpg, 220.1 kb, 768 x 1024
76_Sänksatser_kompr.jpg 220.1 kb, 44 downloads since 2017-07-26 

58 Senaste redigerad av Engdahl (2017-07-26 23:36:07)

Buggyn saknade bromssköldar så nya beställdes från Classic VW Up North. I första vevan kom endast en sköld (den andra restad). Den som kom senare visade sig vara av betydligt bättre kvalité, så om Skellefteåborna ser detta får ni gärna fortsätta handla av den nya leverantören.

Förlåt bildbombningen, men jag tänkte att det kan vara intressant att se hur mycket det kan skilja i kvalité på en sådan enkel detalj som en bromssköld, och då har vi inte ens börjat tala om mer komplicerade former såsom skärmar, golvhalvor, etc.

Post's attachments

77_Bromsköld 1a_kompr.jpg, 283.48 kb, 1024 x 768
77_Bromsköld 1a_kompr.jpg 283.48 kb, 43 downloads since 2017-07-26 

78_Bromsköld 1b_kompr.jpg, 149.38 kb, 1024 x 768
78_Bromsköld 1b_kompr.jpg 149.38 kb, 51 downloads since 2017-07-26 

79_Bromssköld 2a_kompr.jpg, 198.11 kb, 1024 x 768
79_Bromssköld 2a_kompr.jpg 198.11 kb, 49 downloads since 2017-07-26 

80_Bromssköld 2b_kompr.jpg, 159.92 kb, 1024 x 768
80_Bromssköld 2b_kompr.jpg 159.92 kb, 36 downloads since 2017-07-26 

59

Sonen Isak är störste intressent och faktiskt även delägare, av typ en tjugondel  ICQ/ab . Här mäter han ut längden på pinnbultarna som ska hålla bromssköld + skärmar (om de behövs).

Nya spindelleder och hjullager. Bromsskivorna var ok så dessa är endast slipade och målade.

Post's attachments

81_Isak kapar pinnbult_kompr.jpg, 258.8 kb, 768 x 1024
81_Isak kapar pinnbult_kompr.jpg 258.8 kb, 43 downloads since 2017-07-26 

82_Bromssköld monterad 1_kompr.jpg, 196.63 kb, 768 x 1024
82_Bromssköld monterad 1_kompr.jpg 196.63 kb, 41 downloads since 2017-07-26 

83_Nya spindelleder_kompr.jpg, 183 kb, 768 x 1024
83_Nya spindelleder_kompr.jpg 183 kb, 46 downloads since 2017-07-26 

84_Nya lager o packbox_kompr.jpg, 239.73 kb, 1024 x 768
84_Nya lager o packbox_kompr.jpg 239.73 kb, 37 downloads since 2017-07-26 

60

Och nu kommer de roliga bilderna. Styrstag, styrleder, dämpare, bromscylinder, mm är nytt.

Post's attachments

85_Bromsskivor monterade_kompr.jpg, 175.74 kb, 768 x 1024
85_Bromsskivor monterade_kompr.jpg 175.74 kb, 35 downloads since 2017-07-26 

86_Framvagn 1_kompr.jpg, 298.44 kb, 1024 x 768
86_Framvagn 1_kompr.jpg 298.44 kb, 40 downloads since 2017-07-26 

87_Framvagn 2_kompr.jpg, 279.29 kb, 1024 x 768
87_Framvagn 2_kompr.jpg 279.29 kb, 40 downloads since 2017-07-26 

88_Bakvagn_kompr.jpg, 306.81 kb, 1024 x 768
88_Bakvagn_kompr.jpg 306.81 kb, 38 downloads since 2017-07-26 

61

Sista bilden för denna gång.

"Ännu vet ingen hur sunkig en VW motor kan bli..."

Post's attachments

89_Isak skruvar motor_kompr.jpg, 273.74 kb, 1024 x 768
89_Isak skruvar motor_kompr.jpg 273.74 kb, 38 downloads since 2017-07-26 

62 Senaste redigerad av Engdahl (2017-08-20 22:21:57)

Så blev det dags att ta tag i fälgarna. De var ganska oxiderade så arbetet började med rengöringstrissa på borrmaskinen. Lortigt blev det och munskydd var bra att ha. Även framsidorna hade en hel del oxid och även en del slag och skrapmärken, så dessa slipades med slippapper i olika steg från 240 till 2000.

Fälgarna är nog de enskilt jobbigaste komponenterna på buggyn så långt. Många timmar blev det, och jag tror inte att jag kommer att göra det igen. Jag tyckte dock att det var lite kul att behålla fälgarna från numera nedlagda Eskilstunaverken eftersom buggyn ju finns i Eskilstuna.

Efter slipningen gjordes en grovpolering. Finpoleringen får bli på slutet när allt annat är klart.

Post's attachments

90_Fälgar baksida_kompr.jpg, 290.94 kb, 1024 x 768
90_Fälgar baksida_kompr.jpg 290.94 kb, 40 downloads since 2017-08-20 

91_Fälgar framsida_kompr.jpg, 238.99 kb, 1024 x 768
91_Fälgar framsida_kompr.jpg 238.99 kb, 32 downloads since 2017-08-20 

92_Fälgar grovpolering_kompr.jpg, 459.89 kb, 1024 x 768
92_Fälgar grovpolering_kompr.jpg 459.89 kb, 36 downloads since 2017-08-20 

63

Fälgarna lackades sedan med aluminiumgrund och silverfärg. Av en tillfällighet sprang jag på maskeringstejp som är gjord för böjar.Tejpen testades på fälgarnas ytterkant och fungerade helt suveränt. Bra att veta inför framtida maskeringsarbeten.

Blev bara tvungen att hänga dit en fälg. Även hålen är silver tills vidare. Dessa brukar normalt vara röda, men jag tycker att det blir lite för mycket raggarbilskänsla med rött. Jag har även en tanke om att försöka få till en så ren färgsättning som möjligt.

Post's attachments

93_Maskerad fälg_kompr.jpg, 218.61 kb, 1024 x 768
93_Maskerad fälg_kompr.jpg 218.61 kb, 40 downloads since 2017-08-20 

94_Aluminiumgrundfärg_kompr.jpg, 219.12 kb, 1024 x 768
94_Aluminiumgrundfärg_kompr.jpg 219.12 kb, 55 downloads since 2017-08-20 

95_Aluminiumgrundfärg_kompr.jpg, 241.32 kb, 1024 x 768
95_Aluminiumgrundfärg_kompr.jpg 241.32 kb, 38 downloads since 2017-08-20 

96_Färdiglackad fälg_kompr.jpg, 278.74 kb, 1024 x 768
96_Färdiglackad fälg_kompr.jpg 278.74 kb, 28 downloads since 2017-08-20 

64

Det fick även bli nya däck då de gamla hade rejäla torrsprickor. Surt att kasta de gamla däcken eftersom däckdjupet var i princip som nytt, men säker ett ganska vanligt buggyfenomen i och med att de inte går så många mil per år.

Post's attachments

97_Nya däck_kompr.jpg, 547.68 kb, 1024 x 768
97_Nya däck_kompr.jpg 547.68 kb, 41 downloads since 2017-08-20 

65

På hjul för första gången på ca 2 år. En riktigt skön känsla!!

Har även hunnit hänga dit motorn. Tänddelarna är nya, förgasaren har gjorts i ordning med nya packningar och packboxen bakom svänghjulet är bytt. I övrigt har den i princip endast "penselrenoverats" eftersom jag planerar att sätta ihop en lite enklare typ4 motor till den så småningom.

Har inte så mycket bilder från demonteringen men lyckades hitta en lite suddig "före"-bild på motorn :-).

Post's attachments

100_Motor_kompr.jpg, 275.62 kb, 1024 x 768
100_Motor_kompr.jpg 275.62 kb, 43 downloads since 2017-08-20 

98_På hjul_3_kompr.jpg, 398.32 kb, 1024 x 624
98_På hjul_3_kompr.jpg 398.32 kb, 50 downloads since 2017-08-20 

99_På hjul_2_kompr.jpg, 366.5 kb, 920 x 641
99_På hjul_2_kompr.jpg 366.5 kb, 41 downloads since 2017-08-20 

66

Är sugen på att lyfta min kaross efter närkontakten med rådjur för ett par veckor sen, blev ju inte mindre sugen när man ser hur fint du gjort det. I mitt fall skulle det ta flera år dock så jag är lite rädd att börja, det är ju så kul att köra Default/smile

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

67

Ser riktigt trevligt ut..bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

68

Najs  ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

69

Snyggt Peter!

70 Senaste redigerad av Engdahl (2017-08-22 06:30:24)

Tack alla för glada tillrop.

Petter, det var riktigt länge sedan vi sågs. Försöker höra av mig nästa gång jag åker hem till Borlänge. Skulle vara kul att ses och se vad du håller på med för fina byggen nuförtiden.

Vi ställde förövrigt  på karossen i helgen för att kunna ta lite mått. Jisses vad hög den var... Jag inser nu att skärmarna som satt på skapade en synvillla genom att fylla ut utrymmet mellan hjul och skärmar. Vi får se hur det ser ut när allt är på plats men om den fortfarande är för hög får det nog bli ett par sänkpindlar fram.

Nägon på forumet som kan säga något om dessa sänkspindlar? Hur är kvalitén? Såg t.ex. att Paruzzi säljer ett par för ca 1000kr. Går dessa att använda eller är det något annat fabrikat som gäller (de ser ju inte så nätta ut direkt)?

71

Jag köpte mina sänkspindlar på UpNorth och det var bara att skruva dit. Fick byta fälgar dock (hade 14" innan) eftersom nedre bulten tog i fälgen efter bytet.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

72

Aha, det var bra info eftersom jag just nu har ett gäng nyrenoverade 14" fälgar på buggyn :-)... Nåväl, jag sitter nog lugnt i båten tills att allt sitter på plats, så får jag se hur låg den blir med lite nedfjädring.

73

Vad heter maskeringstejpen du använde? Och var köper man den?  Ska göra samma sak med ett par slot mags. Bygget ser kanon ut ICQ/ab

74

Engdahl skrev:

Och sedan ett svar på Mettis fråga om dragracebuggyn...

Den byggdes och kördes av Mikael Appell på den gamla goda tiden - ni vet då Ove/Frid och Mika Jansson krigade om snabbaste tid. Efter att ha stått i träda ett tag som naken kaross/bottenplatta köptes den av Fredrik Ström. Där någonstans började vi smida planer om att bygga en bil ihop som i första hand skulle hävda sig i div street race - lätt, hyffsat stark och med bra grepp på bakhjulen även på opreppad asfalt.

Efter att ha sett ett antal dyra motorras genom åren bestämde vi oss för att bygga motorn med fokus på hållbarhet, utan en massa exotiska delar men med en hel del tänk kring spec, mappning, etc. Motorn har levererat enligt förväntan och varit i stort sett problemfri trots en hel del repor på både bana och gata. Vi får se om det blir en tråd någon gång i framtiden om motorn.

Det enda egentliga felet vi har haft, var när vipparmsbryggan lossnade efter ett mekanikermisstag :-). Detta innebar i sin tur att vi krökte en vevstake, men eftersom vi kör med originalstakar var det ju bara att gå ut på baksidan och plocka från en av motorerna som låg där:-).
Växellådan har vi däremot fått jobba en del med vilket också är anledningen att den inte är körbar för närvarande.

I takt med åldern har även förståndet blivit bättre vilket innebär att vi numera håller oss till organiserade tävlingar på bana. Har man sett några krascher inser man värdet i att ha brandmän och sjukvårdare i närheten...

Vi har kört i olika gatbilsklasser. Målsättningen att nå mittentior (eller lägre) är ännu inte uppfyllt. Bästa tid hittills är 10.7s resp 205km/h (med gatdäck).

Kul att ni har den! Jag har topplocken (S/F) mm från Apells motor, han splittade den och sålde på Bug-Run Marknaden för 20 år sedan...

Din Buggyplatta här ovanför är berömvärd! Tror att många skulle vilja skruva isär sina och göra likadant...
Känner till några som gjort det, sedan har tyvärr Buggy'n blivit ståendes i delar - som generation II "ej färdiga Buggy's" ? Köpläge på dessa ;-)

75

Kjellgren skrev:

Vad heter maskeringstejpen du använde? Och var köper man den?  Ska göra samma sak med ett par slot mags. Bygget ser kanon ut ICQ/ab

Den jag använde hittade jag på biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Mask … 000037275/) men det finns nog hos de flesta välsorterade färghandlare. Det var väl inte världens bästa fäste på den tejp jag använde men det fungerade i alla fall.