1

Hej där ute i stugorna! Tänkte dela med mig av en av mina kärare åkdon för er här i Boxervillefamiljen. Hon har figurerat här tidigare i textformat då jag hade problem med motorn, men jag tror inte jag presenterat åket tidigare.

Det är en gammal pojkdröm att få äga en flaka. Men en sån tar ju så stor plats och asfaltsblomma som jag var och är så var det med lite tur som vår hyresvärd lät mig få parkera moppen, en DBS Panther, i soprummet! Vilken bostadsrättsförening hade godkänt det idag?  Default/lol

Så en flaka var det aldrig tal om vid 15, men i min fäbless för udda fordon som inte lät sig stillas av att man hade hunnit springa förbi trettiosträcket med god marginal, fann jag till slut mig i ett läge då jag kunde införliva drömmen och inskaffa min pärla för tre år sen. Jag tror hon är från 60-tal men är inte säker. Hon har en udda lackering som troligtvis är gjord i efterhand, pastellrödrosa och vit, med snygga dekorränder på fälgbanorna. Tanken var ytterligare omlackad i en ganska ful vinröd metallickfärg som ganska långt ifrån stämde med det övriga. Nästan som en nervös ryckning kom slippappret fram och jag gjorde mitt bästa för att polera fram det rosa inunder. Nu passar det helhetsmässigt in bättre och jag får kompletteringsputsa allteftersom.

Namnet "Rose" är efter en mycket karismatisk ung dam och det passar ju bra in med tanke på lacken.  ICQ/ab

Ytterligare ett arbetsfordon har fått firmaloggan. Tack eaesos för servicen! ICQ/ab
https://www.pixeltopic.com/files/2017/7/cswfpshhqptzesp.jpg

Ett lastnät till MC funkar perfekt att förankra i flakets öglor.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/7/mmxulomcyycrddl.jpg

Motorn är den historia som vållat mest vånda. Jag hann kör ett fåtal vändor med moppen innan växelkilen rasade. Jag tänker inte redogöra för detaljerna, men efter att jag tvingats erkänna att jag inte kunde få ihop motorn, så lämnade jag iväg den och det hela drog ut väldigt på tiden. Nu kunde jag på semestern tidigare i somras hämta hem henne och äntligen börja bekanta mig med att åka flakmoppe!

Det sitter en 60-kubiks membrancylinder med 13mm membran och förgasare (jag är osäker på siffrorna här). I övrigt inget mer trim. Jag minns att jag bytte drev, men inte till vilket, gick väl upp ett steg, kanske 14? Klockade en gång med GPS och fick det till 45km/h som max, men det vibrerar av attans då. Bekvämare att ligga runt 35-40 tycker jag. Funderar på om man ska pröva att dreva upp lite till, men det är bra att ha styrkan i låg fart då jag ofta kör med last och ofta "off road". Annars tror jag inte man vågar åka så mycket fortare med en flaka, så det känns rätt bra ändå.

Skulle vilja ha en hastighetsmätare, men vet inte om det sitter drivning i motorn, missade att beställa det vid renoveringen. Sen lär man sakta vidareutveckla konceptet med stänkskydd och bussningar tex, men fokus blir på att bara få åka den korta stund sommaren varar i Sverige.

Vi har haft en trevlig semester och jag tar varje tillfälle i akt när jag är på landet att dra en repa, ibland bara för att det är kul, ibland fullastad med prylar ner till båten. Vilket härligt fordon! ICQ/ab

https://www.pixeltopic.com/files/2017/7/fjvzpzembbumbie.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Mäktigt..lätt avis.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

härlig har en flaka med står i bon som jag gjorde iording för 6-7 år sen  åker inte mkt men har svårt o skiljas från mina prylar så den står där  ICQ/ab

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21014/21014-af769d8e933d4302fb243e4925e89d1a_large.jpg


4-växlad fot , 5,5:a , kyrkport , 32mm avgas

4

Missförstå mig inte,men nästan FÖR snygg..underbart styre.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

haha ja den e för fin. bättre när dom e lite slitna så man vill använda dom bruksmässigt

6

Jag hittade den här hastighetsmätaren för ett tag sedan när jag leta till ett eventuellt projekt. Borde väl gå att få dit på nått sätt på den där tycker jag, och borde passa ganska bra i stilen med. Coolt med flaka i alla fall, skulle gärna ha en själv men man ska ju ha plats och tid till allt med. Lycka till med bygget!

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Style-B … Swx6pYnC9p

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

7

whallis skrev:

Jag hittade den här hastighetsmätaren för ett tag sedan när jag leta till ett eventuellt projekt. Borde väl gå att få dit på nått sätt på den där tycker jag, och borde passa ganska bra i stilen med. Coolt med flaka i alla fall, skulle gärna ha en själv men man ska ju ha plats och tid till allt med. Lycka till med bygget!

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Style-B … Swx6pYnC9p

Frän mätare.
Synd att du lade ut länken bara.  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag
För just nu köpte jag den här som samma företag sålde.
http://www.ebay.com/itm/262856972549

"ljushuvud"

8

Lysande.. ICQ/ad Helt klart användbart,bra att ha när man vandrar runt i sina vindsförråd och letar efter det där man vet att man la någonstans.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

Kul att hon uppskattas och vilken fin flaka du har Ricke!

Hastighetsmätaren är ju intressant, men det bästa vore ju om man kunde använda drivningen i motorn. Hur är det tänkt att drivningen för den där modellen ska sitta? Okänd mark för mig det här, därför frågar jag.

Men jag håller med, har funderat över vilket "skick" man helst har och är det för välpolerat vågar man väl inte skutta runt över stubbar och sten på tomten med den. Dessutom tycker jag den rosaaktiga färgen är snyggt kultig och bra gjord. Så det lutar åt att det får bli en patinerad originallook med små förbättringar över åren. Tänker mig praktiska detaljer som fästen, lådor för last (kanske plankar Rickes design ICQ/ad ), hastighetsmätare, bättre sadel och stänklappar, mer än rena stylingtillbehör eller kosmetika. Jag har egentligen alldeles för mycket att göra på olika håll på stugan nu, så att tänka i termer av att lägga ner tid på denna nu när hon går, känns bara onödigt.

Av samma anledning att jag ville köra med originallook, valde jag att låta renovera den gamle sachsen trots att jag fick betala en del för det, en "kinamotor" hade nog blivit billigare. I detta valde jag då det något mildare trim som ryms innanför fläktkåpan (jag vet att det finns nersvarvade  "femhalvor" för fläktkylning också). Membrancylindern ska dessutom ha effektkurvan lite lägre vilket passar en laståsna. Av en ren slump kom jag över en uppborrad dito, som således egentligen inte finns att köpa, så den ska ha 60 kubik enligt säljaren. Även själva insuget "membranet" finns i två storlekar, detta är den större (tror det är 13mm). Avgasbiten är det enda jag inte gjort något åt, mitt är original, borde man uppgradera detta?

Så "Rose" är den enda fläktkylda skapelse som går på stugan för närvarande. Till och med min andra moppe, en Suzuki K50 även kallad "Suzi" står still denna sommar. Då den hemmamekade insugskåpan, släppt i lagningen och den drar tjyvluft och är omöjlig att få att gå ordentligt. Så jag är på jakt efter en ny 16mm insugskåpa till henne någon som har en liggandes? ICQ/ae

Flakmopeder har mycket gemensamt med folkabussarna, temat "last" och att de är gjorda på ett enkelt recept med luftkylning från tyska ingenjörer. Folkhemslaståsnor som än idag ger mycket brukarvärde. De är även väl värda att samla på då de tycks vara väldigt uppskattade, både att se i trafiken, såväl som att köpa på blocket. Man möts av leenden, vinkningar och konversationer. Underbart! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't