Hej där ute i stugorna! Tänkte dela med mig av en av mina kärare åkdon för er här i Boxervillefamiljen. Hon har figurerat här tidigare i textformat då jag hade problem med motorn, men jag tror inte jag presenterat åket tidigare.
Det är en gammal pojkdröm att få äga en flaka. Men en sån tar ju så stor plats och asfaltsblomma som jag var och är så var det med lite tur som vår hyresvärd lät mig få parkera moppen, en DBS Panther, i soprummet! Vilken bostadsrättsförening hade godkänt det idag?
Så en flaka var det aldrig tal om vid 15, men i min fäbless för udda fordon som inte lät sig stillas av att man hade hunnit springa förbi trettiosträcket med god marginal, fann jag till slut mig i ett läge då jag kunde införliva drömmen och inskaffa min pärla för tre år sen. Jag tror hon är från 60-tal men är inte säker. Hon har en udda lackering som troligtvis är gjord i efterhand, pastellrödrosa och vit, med snygga dekorränder på fälgbanorna. Tanken var ytterligare omlackad i en ganska ful vinröd metallickfärg som ganska långt ifrån stämde med det övriga. Nästan som en nervös ryckning kom slippappret fram och jag gjorde mitt bästa för att polera fram det rosa inunder. Nu passar det helhetsmässigt in bättre och jag får kompletteringsputsa allteftersom.
Namnet "Rose" är efter en mycket karismatisk ung dam och det passar ju bra in med tanke på lacken.
Ytterligare ett arbetsfordon har fått firmaloggan. Tack eaesos för servicen!
![]()
Ett lastnät till MC funkar perfekt att förankra i flakets öglor.![]()
Motorn är den historia som vållat mest vånda. Jag hann kör ett fåtal vändor med moppen innan växelkilen rasade. Jag tänker inte redogöra för detaljerna, men efter att jag tvingats erkänna att jag inte kunde få ihop motorn, så lämnade jag iväg den och det hela drog ut väldigt på tiden. Nu kunde jag på semestern tidigare i somras hämta hem henne och äntligen börja bekanta mig med att åka flakmoppe!
Det sitter en 60-kubiks membrancylinder med 13mm membran och förgasare (jag är osäker på siffrorna här). I övrigt inget mer trim. Jag minns att jag bytte drev, men inte till vilket, gick väl upp ett steg, kanske 14? Klockade en gång med GPS och fick det till 45km/h som max, men det vibrerar av attans då. Bekvämare att ligga runt 35-40 tycker jag. Funderar på om man ska pröva att dreva upp lite till, men det är bra att ha styrkan i låg fart då jag ofta kör med last och ofta "off road". Annars tror jag inte man vågar åka så mycket fortare med en flaka, så det känns rätt bra ändå.
Skulle vilja ha en hastighetsmätare, men vet inte om det sitter drivning i motorn, missade att beställa det vid renoveringen. Sen lär man sakta vidareutveckla konceptet med stänkskydd och bussningar tex, men fokus blir på att bara få åka den korta stund sommaren varar i Sverige.
Vi har haft en trevlig semester och jag tar varje tillfälle i akt när jag är på landet att dra en repa, ibland bara för att det är kul, ibland fullastad med prylar ner till båten. Vilket härligt fordon!
![]()

Helt klart användbart,bra att ha när man vandrar runt i sina vindsförråd och letar efter det där man vet att man la någonstans..