126

Måste man ha två mappar? Med/utan ljuddämpare?

Blir ju några mil med den på.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

127

Nä, det tror jag inte. Bara det att med (1,5 bar) ljuddämpare så blir inte laddtrycket lika högt som utan (1,7 bar) dämpare och att effekten känns lägre än vad den borde på det laddtrycket. Med dämpare får jag ut max 1,5 bar i laddtryck och jag kan nästa med säkerhet säga att bilen känns piggare med 1,5 bar i laddtryck men med raka rör. Skulle vara intressant att mäta avgasmottrycket med dämpare på. Gissar att det är högre och det är där som effekten försvinner.

/M

128

Förberedelserna går vidare. Preppar en extra 091 låda med "superdiff" från en 094.

/M

Post's attachments

IMG_20170426_100543.jpg, 89.54 kb, 389 x 519
IMG_20170426_100543.jpg 89.54 kb, 163 downloads since 2017-04-26 

129

Coolt ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

130

Snart dags för Street Week och sista hindret avklarat, besiktningen! Den första besiktningsmannen som tog emot när jag körde in i hallen tittade uppgivet på bilen och konstaterade lugnt att det där går inte med min höftkula och så gick han. Efter en stund kom en annan besiktningsman och han blev också stående en stund innan motvilligt ålade sig in i bilen. Besiktningen gick ändå bra med rent papper förutom TURBON och skyddsbågen. En månad på mig innan körförbud.....inga problem!!  ICQ/af

Nu återstår bara småfix innan det bär av söderut.

/M

Post's attachments

IMG_20170616_155816.jpg, 85.04 kb, 389 x 519
IMG_20170616_155816.jpg 85.04 kb, 161 downloads since 2017-06-26 

IMG_20170616_163248.jpg, 108.53 kb, 623 x 468
IMG_20170616_163248.jpg 108.53 kb, 160 downloads since 2017-06-26 

131

Nu håller vi tummarna för Dig!
Dare to be different!!
Det jag gillar med Ditt tänk är att Du inte kopierar den amerikanska versionen med en stor släpkärra. Ett takräcke är så supersvenskt som det kan bli!!- sen undrar jag om Du verkligen behöver  alla de  grejor som  ryms i lådan bak
Hade jag åkt streetweek( tidsbrist)  hade jag  åkt utan packning- bilen  ska ju vara körbar- Lite handverktyg är OK men sen,,,,
Ballt bygge!
Good Luck!!

132

kommer du att regga om den sen med bur och turbo eller låter du besiktningen bara gå ut tills nästa gång?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

133

Det blir nog nästa ägares bekymmer.... ICQ/ad

134

Ja, tack. Lite "good luck" kan jag behöva då baken är bortdomnad innan jag ännu har passerat 10 mil. Som Helmut menade så blir det någon annan som får ta bilen i ny riktning. Det är dags att gå vidare efter Street week. Men nu först 150 mil med vita pilen och en herrans massa kul. Är superladdad!!  ICQ/af

/M

135

Du får pausa på Jysk och köpa dynor:)

Kan man följa din framfart någonstans eller uppdaterar du här under veckan?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

136

kul!  har du något nytt projekt på gång?

137

Jo, jag kommer att försöka (med mobilen) att uppdatera här under veckan med lite info.

Det är ett nytt projekt på g. Har kört i Et-klassen i många år nu (21 år för att vara exakt) och kände väl att det vardags att gå upp i någon av superklasserna. Börja med Super gas för att sedan landa i Super comp. Nya bilen passar tyvärr inte in detta forum....Volvo 343....2JZ.

/M

138

Streetvw skrev:

Jo, jag kommer att försöka (med mobilen) att uppdatera här under veckan med lite info.

Det är ett nytt projekt på g. Har kört i Et-klassen i många år nu (21 år för att vara exakt) och kände väl att det vardags att gå upp i någon av superklasserna. Börja med Super gas för att sedan landa i Super comp. Nya bilen passar tyvärr inte in detta forum....Volvo 343....2JZ.

/M


Ska bli kul att följa din framfart, eventuellt på plats någon dag, kör så det ryker för Streetweek 2017 tar du hem och därmed blir du historisk.  ICQ/ad

Klart det nya projektet passar här..
http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=33

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

139

Jag siktar i första hand på att ta mig runt och med en respektabel snittid. Vinna!?......tror inte de! Men jag ska deltaga med allt jag har! Och alla som läser detta får gärna komma fram och surra, det är inte varje dag som man träffar forums medlemmar. Vi ses!  ICQ/af

/M

140 Senaste redigerad av Streetvw (2017-07-07 08:43:10)

Mot Björkvikring!!  ICQ/af

/Markus

Post's attachments

IMG_0041.JPG, 70.19 kb, 500 x 374
IMG_0041.JPG 70.19 kb, 147 downloads since 2017-07-07 

141

Kör du inte ner med den? ICQ/ad

Lycka till ICQ/af
Rejsar du även i pite på vägen ner...

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

142

Hemma igen efter en utmanande fantastisk rolig veckan!!!  ICQ/ag

Har inte kunnat uppdatera genom telefonen och det har inte funnits så mycket tid över heller. Det har varit fullt upp hela tiden. Packa, lasta av förberedelser, race, transport, laga, sova äta drick osv. Är så jäkla trött nu, men kommer med en mer utförlig beskrivning på genomförandet i morgon. Här kommer en bild från dalarna där jag höll på att felsöka. God natt!

/M

Post's attachments

IMG_1.jpg, 121.8 kb, 778 x 584
IMG_1.jpg 121.8 kb, 169 downloads since 2017-07-16 

143

cool bild på en riktig gat bil  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

144

God morgon!

Tänk att sin egen säng kan vara så skön! Hemma efter en helt fantastisk vecka. Utmanande på många sätt , men en upplevelse för livet. Vilka människor jag har mött under denna vecka. Tron på mänskligheten är återställd! Här kommer en redovisning av veckan.


Söndag
Anländer till Björkvikring. Registrering och besiktning. Tokmycket folk och underbar stämning. Förberedelser inför morgondagen. Kryper in i tältet kl.23:30. Kl.04:15 ger jag upp och går och lägger mig i Saaben. Ungefär var tredje team har elverk med sig och de kör dem hela natten......


Måndag
Revelj kl.06:20!! Start kl10:00. Superdåligt fäste och hade lite problem med launchcontrol. Till repa två körde jag utan launch, tid 8,49 med slir. Bara att nöja sig och packa ihop. Siktet inställt på Dala-järna. En resa på 30 mil. Vattentempen går upp just när jag har lämnat Björkvikring!? Luft i kylsystemet. Lufta och vidare! Checkpoint Katrineholm (måste passera checkpoint och ta en selfie med dig, bilen och macken som sedan skickas in till tävlingsledningen). Varmt, varmt.....sitter i fillingarna och kör. Blir stående i 2 tim bilkö utanför Lindesberg. Tydligen en bilkrock med dödlig utgång. Kl.22:30 anländer till Grangärde (några mil söder om Dala-järna) huvudvärk och helt slut. Ser en camping och svänger in.

Stängt! Ser ett par som sitter utanför sin husvagn. Pratar med dem och karln menar att kör in bilen du. Hämtar bilen och när jag har parkerat bredvid dom så kommer Daniel (som han heter) med en öl och nyckeln till servicehuset. -Gå och duscha! Efter duschen kommer jag ut till dukat bord!! Jag äter deras rester och vi sitter och små pratar en bit in på natten. Underbara människor!!


Tisdag
Lämnar campingen kl.06:30 på två cylindrar!? Vad händer? Linkar mig fram till en obemannad bensinstation. Påbörjar felsök och känner att två cylindrar inte tänder (kalla). Börjar vid tändstiften och jobbar mig bakåt. Efter ha bytt tändstift, kablar, tändspole och försäkrat mig om att bränslet kommer fram mäter jag upp kablarna till tändspolen och ena kanalen är död. Felsöker vidare in och hamnar slutligen i elektronikboxen (megasquirt). Öppnar och hittar att en lödning har släppt. En förbipasserande ser bilen och stannar. Det visar sig att det är en folkakille. Provar att löda själv med att värma upp en smal skruvmejsel, men icke. Pratar med en kille som stannat vid macken för att tanka och han tipsar om en bilverkstad 500 m bort. 30 min senare sitter boxen i bilen igen och provstart. Klart och betalt!!!! Tack Johan!!! ICQ/af

Vidare mot Dala-järna. Väntar ut regn och sen en körning. Tid 8.35 med slir. Nöjer mig är sliten (redan) och vet att jag har 30 mil till Hudiksvall. Checkpoint Järvsö. Transporten går bra och det blir ett lite längre stopp i Edsbyn, träffar ett gäng trevliga personer. Kl.23:15 kommer till Delsbo. In i tältet.


Onsdag
Revelj kl.06:15. Mot Hudik i regn. Vi får vänta ut regnet till ganska sent innan vi får köra. En repa i hudik.....inget riktigt laddtryck!? Tid. 10.38. Kan inte stanna måste vidare till Orsa 23 mil. Checkpoint Mora. En polare kommer ner och överraskar med hotellrum i Mora!!!! Transporten går bra till Mora.


Torsdag
kl.07:30 mot Orsa. Lite regn och en massa blåst. Något är fel, motorn känns svag!?  Kör en repa tid. 9.45. Gasvajern går av i depå. Byter och kalibrerar om TPS. Lite bättre. Det börjar bli sent och beslutar mig för att åka vidare mot Linde. 23 mil. Checkpoint Borlänge. Transport går bra!


Fredag
Revelj kl.08:00 mot Linde. Kvällsrejs i Linde som börjar kl. 15:00. Åker ned och felsöker. Hittar felet!!! Rullen under gaspedalen har böjt sig!!! Vad uselt att jag inte hittade det. Fixa och bilen låter frisk igen. Två körningar i Linde och bästa tiden med slir blev 8.70. Packa ihop och körde till Nora. kl.23:40 in i tältet.


Lördag
Revelj kl.06:20. Försöker hitta ett ställe att käka frukost och åker mot Örebro. Svänger in i ett lite samhälle som heter Hovsta i hopp om att hitta ett cafe. Tomt! Blir stående i Hovsta och kollar telefon för att hitta en mack eller nått. Då kommer det en kille med hund och frågar vad som har hänt. -försöker få i mig frukost! Det får man hemma hos mig! svarar han!!!! Så jag rullar hem till Mattias, fantastiskt! Tack Mattias! Grannarna undrar vad som pågår och kommer. Blev kvar en stund och efter att grannarna hade fått tittat på bilen och visat upp sina hus så åkte jag vidare mot sista checkpointen i Arboga. Vidare mot Björkvikring och målgång. Målgång!!!  ICQ/af

Bankett och prisutdelning. kl.20:30 lastad och klar. Tack och hej ut på E4 och norrut!

Söndag
Kl.17:25 Luleå!


/M

Post's attachments

20045371_10155584633063453_3629560174436829402_o.jpg, 89.71 kb, 615 x 410
20045371_10155584633063453_3629560174436829402_o.jpg 89.71 kb, 158 downloads since 2017-07-17 

IMG_20170711_073430.jpg, 67.96 kb, 561 x 421
IMG_20170711_073430.jpg 67.96 kb, 148 downloads since 2017-07-17 

IMG_20170711_080412.jpg, 124.2 kb, 561 x 421
IMG_20170711_080412.jpg 124.2 kb, 154 downloads since 2017-07-17 

IMG_20170711_205514.jpg, 72.09 kb, 360 x 480
IMG_20170711_205514.jpg 72.09 kb, 133 downloads since 2017-07-17 

IMG_20170711_210431.jpg, 85.11 kb, 631 x 474
IMG_20170711_210431.jpg 85.11 kb, 159 downloads since 2017-07-17 

145

Några fler bilder!

/M

Post's attachments

19990517_10213646013374424_1720846282762043900_n.jpg, 102.04 kb, 631 x 422
19990517_10213646013374424_1720846282762043900_n.jpg 102.04 kb, 159 downloads since 2017-07-17 

20031537_1555616291161509_4400571190701391464_n.jpg, 135.81 kb, 605 x 388
20031537_1555616291161509_4400571190701391464_n.jpg 135.81 kb, 156 downloads since 2017-07-17 

20229546_474059592927558_5503932085433066635_o.jpg, 86.01 kb, 541 x 353
20229546_474059592927558_5503932085433066635_o.jpg 86.01 kb, 149 downloads since 2017-07-17 

146

Kul att läsa, låter som en minnesvärt äventyr !!!
Bra jobbat !!!

/Juggas

Typ 1 -72 90's custom edition
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

147

Kan bara hålla med!
Kul att läsa.
Ska köra en lightversion i veckan med min Chevelle. V8 Steet Challenge.
Motala-Hultsfred-Mantorp är ju bara totalt ca 30 mil.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

148

Vilka härliga människor som kantat din resa! Kudos till dom. Och till dig som inte gett upp trots trilskande prylar.  ICQ/af
Var på Björkvik i lördags och såg spektaklet med målgång, fantastiskt på alla sätt! Känns som att alla har haft en skitskoj vecka!  ICQ/ag

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

149

Bra jobbat.
Hemskruvat är bäst................

"ljushuvud"

150

Härligt Markus! Sympatiska människor som du får oftast stöd av andra sympatiska människor

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss