2007 köpte jag en 1600 TL -68 och sedan dess har jag utvecklat bilen/motorn i omgångar mot målet att kunna köra en 12s repa på strippen och köra hem igen med en godkänd och besiktigad bil, igår skedde det. 12,29s & 183km/h. Denna tid är satt med E85 och 1,3 bar i laddtryck och dubbfria vinterdäck (215/65-15). Här kommer mitt recept på ett prisvärt alternativ för den som vill ha ”mycket bang för pengarna”.

Motor
Original Vattenboxer Vw transporter -83, 1.9L DG, (inköp av motor, ramlager, packningsats, oljefilter, osv) 3000:-
Hylsor för kamföljare (så att typ-1 lyftare kan användas istället för hydrauliska), 600:-
Org. insug modifierade för att passa o-rings spridare och org. spjällhus, 0:-
Org. vevstakar, viktade (inom 0,5g), byte bussning, vevlager, 2700:-
Org. gjutna kolvar, viktade (inom 0,5g), nya ringar, 300:-
Typ-1 lyftare, 800:-
Chromoly stötstänger, 600:-
Web cam kamaxel #118, 286, .402", 112 nock vinkel och lager, 2000:-
Kostnad: 10 000:-

Övrigt
Beg. renoverad holset Hx35 med mindre Garrett T3 .63 turbinhus
Beg. Tial F38 Wastegate
Beg. Delphi 685cc spridare
Ms-1 med Edis tändning
Bredbandslambda Lc-1
Avgassystem 38mm
3.5" down pipe med ljuddämpare
Liten Intercooler
/M
Pite dragway e jag uppvuxen på 




