1 Senaste redigerad av Streetvw (2016-03-22 09:08:20)

2007 köpte jag en 1600 TL -68 och sedan dess har jag utvecklat bilen/motorn i omgångar mot målet att kunna köra en 12s repa på strippen och köra hem igen med en godkänd och besiktigad bil, igår skedde det. 12,29s & 183km/h. Denna tid är satt med E85 och 1,3 bar i laddtryck och dubbfria vinterdäck (215/65-15). Här kommer mitt recept på ett prisvärt alternativ för den som vill ha ”mycket bang för pengarna”.

https://lh3.googleusercontent.com/-q2Nr6ZruNPo/VvD72oyVRBI/AAAAAAAAAeg/LgFD9xRu-Q0Kppz_pBd-ZpV4pfSfh3P7QCCo/s640-Ic42/1.jpeg

Motor
Original Vattenboxer Vw transporter -83, 1.9L DG, (inköp av motor, ramlager, packningsats, oljefilter, osv) 3000:-
Hylsor för kamföljare (så att typ-1 lyftare kan användas istället för hydrauliska), 600:-
Org. insug modifierade för att passa o-rings spridare och org. spjällhus, 0:-
Org. vevstakar, viktade (inom 0,5g), byte bussning, vevlager, 2700:-
Org. gjutna kolvar, viktade (inom 0,5g), nya ringar, 300:-
Typ-1 lyftare, 800:-
Chromoly stötstänger, 600:-
Web cam kamaxel #118, 286, .402", 112 nock vinkel och lager, 2000:-
Kostnad: 10 000:-

https://lh3.googleusercontent.com/-rOd34V8TRp8/VvD72phthLI/AAAAAAAAAeg/mF9D3KiOEbEn9W_y7h--uB0SBzO6QpvQgCCo/s350-Ic42/2.jpg

Övrigt
Beg. renoverad holset Hx35 med mindre Garrett T3 .63 turbinhus
Beg. Tial F38 Wastegate
Beg. Delphi 685cc spridare
Ms-1 med Edis tändning
Bredbandslambda Lc-1
Avgassystem 38mm
3.5" down pipe med ljuddämpare
Liten Intercooler

/M

2

Grattis och jäkligt inspirerande för framtida bygge för mej själv ICQ/ab  Pite dragway e jag uppvuxen på  ICQ/ag

3

Skitkul med wbx turbo. Messade lite fram o tebax med dig på ett amerikanskt forum . skoj o läsa även här ICQ/ab

är rätt intressant att jag kommit fram till i princip samma koncept som dig fast utan att direkt läsa om den nogrannare.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

4

Koolt, grattis!

Turbo Town "Home of overboost addicts"

5

Tack! Jo, det är häftigt hur mycket effekt vattenboxern klarar av. Jag menar, motorn är ju i grund och botten original. Att turboladda vattenboxern är ett prövat koncept sen tidigare, men det är nog inte så många som känner till det. För egen del så var det en liten plånbok som gjorde att jag valde denna väg. Med det utbud som finns idag på trimdelar så är det nog många som inte ens överväger att titta på originaldelar.

/M

6

Kul med race bilar i den lägre prisklassen. Nu blir man ju lite sugen...

Har du någon projekttråd? Annars tycker jag du ska skapa en här har du iallafall en följare.  ICQ/ag

utan vw just nu... :-(

7

Streetvw skrev:

Tack! Jo, det är häftigt hur mycket effekt vattenboxern klarar av. Jag menar, motorn är ju i grund och botten original. Att turboladda vattenboxern är ett prövat koncept sen tidigare, men det är nog inte så många som känner till det. För egen del så var det en liten plånbok som gjorde att jag valde denna väg. Med det utbud som finns idag på trimdelar så är det nog många som inte ens överväger att titta på originaldelar.

/M

Nä grejen med originaldelar är ju att de ofta är av mycket hög kvalitét om man masserar dem en smula..... Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min eftersom jag har såpass hög grundkompression. till viss del kan man ju avhjälpa detta med hjälp av e85 körning men det har ju sina egna för o nackdelar. Mitt bränslesystem är byggt för just detta med 8mm från tanken och även returen såpass tjock.... (overkill för mina effektbehov med råge )

Vem är det som gjort hylsorna för att kunna använda typ1 lyftare ? har fått lite saftigare priser när jag frågat runt efter det.

Vart tror du att du hamnar ungefär i effekt med den här kombinationen ?

8

Härligt!!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

9

riseabove skrev:
Streetvw skrev:

/M

Nä grejen med originaldelar är ju att de ofta är av mycket hög kvalitét om man masserar dem en smula..... Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min eftersom jag har såpass hög grundkompression. till viss del kan man ju avhjälpa detta med hjälp av e85 körning men det har ju sina egna för o nackdelar. Mitt bränslesystem är byggt för just detta med 8mm från tanken och även returen såpass tjock.... (overkill för mina effektbehov med råge )

Vem är det som gjort hylsorna för att kunna använda typ1 lyftare ? har fått lite saftigare priser när jag frågat runt efter det.

Hylsorna är tillverkade av en kille som jag hittade på forumet "Shoptalkforums.com" och han tog 50,-EUR för dem plus frakt. De är tillverkade i alu. och har en pressfattning som gör att när man har pressat i den i blocket så blir innermått för lyftarna rätt och då slipper man att brotscha dem. Mycket fyndigt! Om du vill ha mail så kan jag skicka ett Pm till dig.

Effekt? Jag har sett siffror på 230hk/350Nm med 1bar i ladd med en org. 1.9 vattenboxer. Så om jag skulle ge mig på en gissning vart jag ligger. Kanske någonstans runt 260-290hk

10

Streetvw skrev:
riseabove skrev:
Streetvw skrev:

/M

Hylsorna är tillverkade av en kille som jag hittade på forumet "Shoptalkforums.com" och han tog 50,-EUR för dem plus frakt. De är tillverkade i alu. och har en pressfattning som gör att när man har pressat i den i blocket så blir innermått för lyftarna rätt och då slipper man att brotscha dem. Mycket fyndigt! Om du vill ha mail så kan jag skicka ett Pm till dig.

Effekt? Jag har sett siffror på 230hk/350Nm med 1bar i ladd med en org. 1.9 vattenboxer. Så om jag skulle ge mig på en gissning vart jag ligger. Kanske någonstans runt 260-290hk

Ja det låter synnerligen intressant ! du får gärna skicka Pm till mig med kontakten på det !

Jag överväger ju om man skall ta o kompsänka min maskin eftersom jag har 10.5 i statisk komp medelst ursvarvning av kolvarnas "gropar" utåt... har fått lite bilder från en viss norsk herre som kör med turbo wbx på hur han gjort på sin budgetmotor....

11 Senaste redigerad av Streetvw (2016-03-22 09:09:58)

Uppdate!

En uppdatering för 2015 medförde en något snabbar tid. 11,92s / 201km/h. Hade stora problem i början med fästet på vinterdäcken. Släppte på 1.an och 2:an. Provade med att sänka däcktrycket till 1,3 kg och sänka startvarvet. Blev bättre med det var kallt och banan greppade inte särskilt bra under helgen. Sista dagen tittade solen fram och fästet blev bättre, men åkte ut i en eliminering så det blev inte att köra mer den helgen.

https://lh3.googleusercontent.com/-ecC8hGNAON8/VvD73mjp72I/AAAAAAAAAeg/SZto2TVGJHQkIXnBOH3G6_TMbCvd7iYvQCCo/s350-Ic42/6.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-kPZ60XrA2yc/VvD73aG3chI/AAAAAAAAAeg/11fSZxTBux0LxmUXNK1kqTvqwIyTwg4sACCo/s350-Ic42/5.jpg

Förändringar från förra året.

Högre laddtryck 1,5 bar
Större IC
3,5" raka rör
Skyddsbåge och stol
Lexan i sidorutorna fram och bak.

Filmklipp.
https://youtu.be/n6An6q9o1_U

/M

12

Fränt!

Har du koll på bilens vikt? För att köra 200 blås över mål krävs rätt mycket effekt, speciellt med en dålig start.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av Streetvw (2015-07-15 22:42:36)

Jo, passade på att väga bilen då de hade en våg uppsatt vid besiktningen och racevikten (med mig i) var 965kg. Apropå dålig start, så andra körningen fick jag en riktigt dålig start och när jag tittade på tidkortet så gick det 51km/h vid 201m passeringen och vid 402m så gick det 199km/h. Har ju inte bromsat motorn men har någon nån uppfattning vad motorn kan ge?

/M

14

Fan va trevligt!!! Byt ut dom där gamla vinterdäcken så kommer det gå undan ICQ/ab

15

Oftast får man högre slutfart med dålig start.
Riktigt fränt projekt detta. Och kul att det börjar gå fort.

Mera känd som jb...

16

Jag har en gammal formel som omvandlar sluthastighet och vikt till hk och enligt den ska 965 kg behöva 328 hk för att passera mål med 200 km/h.

Formeln har stämt hyggligt på flera andra bilar jag kollat men är ingen exakt vetenskap.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17 Senaste redigerad av JBlom (2015-07-16 14:35:35)

Dom brukar stämma väldigt bra Svwerker.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

18

En formel för motorns hästkrafter blir lite mellan tummen och pekfingret men motoreffekten ligger kring 330hk, beräknat på sluthastighet och vikt.
Räknar man på sluttiden 11.92 och vikten så hamnar du på 250hk i teorin, mao. finns det mer att hämta tidsmässigt  ICQ/ag

Här finns formler för det mesta, teoretiskt..
http://www.wallaceracing.com/Calculators.htm

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

19

Kul att det går fort
Men börja tänka på din säkerhet i bilen för i 200Kmt kan det gå illa
Snackade med Ante  ha sa så här  Det skulle vara krav på integrad hjälm när det närmade sig 200kmt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

ET är inte optimalt att räkna på. Då är slutfarten bättre för den blir som den blir och inte lika beroende av starten.

Mera känd som jb...

21

+300hk...om det stämmer så är det mer än vad jag trodde. Ja, då torde det finnas mer att hämta med slicks, ny bakvagn och annan utväxling. Blir att lägga upp ett arbetsschema för vintern...

Säkerhet! Jo, insåg förra året, då det gick runt 180km/h i mål, att jag var tvungen att uppgradera säkerheten i bilen. Så inför detta år så har jag monterat en skyddsbåge, säkerhetsstol, 3" 5-punkts bälte och skaffat intergralhjälm + nackkrage. Men jag måste säga att bilen känns förvånansvärt stabil när det börjar att rulla på. Testade att ryck lite i ratten när jag gick i mål för att se hur bilen reagerade. Den gungade till lite och stabiliserade sig väldigt fort.

Innan sommaren är över så ska jag försöka att få till en körning till. Ser på racekalendern att det finns en del race att välja på. Bara det att alla race ligger så långt bort, eller så är det JAG som bor långt bort....

/M

22

Härlig effekt till bra pris  ICQ/ag

Bra jobbat !

/Juggas

Typ 1 -72 90's custom edition
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

23

Jo, det är rätt så imponerande hur mycket effekt vattenboxern tål och hur mycket effekt den ger med små ingrepp. Jag önskar bara att jag upptäckt denna motor tidigare, men å andra sidan så vill jag inte vara utan den erfarenhet som alla motorbyggen med typ-1 har gett.

/M

24 Senaste redigerad av Streetvw (2016-03-22 09:10:53)

Uppdate!

Uppdatering inför 2016. Ny tryckplatta, genomgång av låda, större spridare och byta till 6" slicks.

https://lh3.googleusercontent.com/-L8o7e9g1n1M/VvD73JX4HYI/AAAAAAAAAeg/gkgxJZrQDDgAy0jlJoXST6LQeITYE_H-QCCo/s350-Ic42/4.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-MnY9yaqgg5Q/VvD75MmHmNI/AAAAAAAAAeg/tssWTfwFREgoGwzZuJPLGNwzQcaAS_IXACCo/s350-Ic42/7.jpg

Ett klipp från i somras!
https://youtu.be/Tl4dZoyK5tE?t=1m27s

/M

25

Denna tråd börjar mer och mer likna något som hör hemma under "Projekt". Någon som kan flytta denna tråd?

/M