1 Senaste redigerad av viGGe (2017-07-11 11:55:21)

Hallå!
Nu har jag ägt denna vagn i ett par veckor. Tänkte därför dra igång en tråd här på forumet.
Det hela började som vanligt med att suget efter en luftkyld vagn ökade ju närmare sommaren kom.

Jag hade egentligen inga speciella krav på stuk/skick osv, mer än att den skulle vara besiktad.
Kikade runt lite och bad alla bekanta hålla utkik. Hörde av mig på ett par stycken, men lyckades alltid komma "näst på tur" för att kunna titta på bilarna.
En dag dök denna upp på forumet. Den låg ute för lite mer än vad jag hade satt min budget till. Men den trevliga motorn lockade väldigt mycket, så jag åkte och titta på den.

Väl framme i Köping möttes jag av en trevlig herre (Morgan) som berättade allt han kunde och visade bilen för mig. 1 minut in i provturen var det klart, denna skulle jag HA!  ICQ/ag
Sagt & gjort, lite diskussion om priset gjordes klart & jag la handpenning på bilen.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53430&download=0&secure_str=5973f5
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53431&download=0&secure_str=5973f5
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53432&download=0&secure_str=5973f5
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53433&download=0&secure_str=5973f5
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53434&download=0&secure_str=5973f5

Post's attachments

BUBBLA1.jpg, 114.54 kb, 640 x 480
BUBBLA1.jpg 114.54 kb, 269 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA11.jpg, 100.19 kb, 480 x 640
BUBBLA11.jpg 100.19 kb, 261 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA2.jpg, 77.2 kb, 640 x 480
BUBBLA2.jpg 77.2 kb, 254 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA3.jpg, 81.54 kb, 640 x 480
BUBBLA3.jpg 81.54 kb, 246 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA5.jpg, 86.96 kb, 480 x 640
BUBBLA5.jpg 86.96 kb, 257 downloads since 2017-07-11 

2 Senaste redigerad av viGGe (2017-07-14 13:46:28)

Motor:
Landeliusbyggd 1679CC
CB044 toppar
Chromoly stötstänger
Engle W120 kam
Weber 2xIDF36
2 x luftfilter av okänt märke
Bugpack vevhusventilations kit
Merge header avgassystem
Extra oljesump
Utflyttat oljefilter

Växellåda/Koppling:
Kennedy KEP steg 1 tryckplatta
Daiken lamell.

Chassi:
Sänkframvagn

Bromsar:
Original

Fälgar:
Sprintstar fälgar (repro)

Interiör:
EMPI spak
Varvräknare
Oljetrycksmätare
Kartläsarlampa
3 punkts bälten fram

Under tiden jag haft den har jag avverkat ett par mil. Lite dekaler har rensats bort (då de inte föll mig i smaken) och jag gärna vill sätta min egen prägel på bilen.
Fram har den även blivit lite lägre och nya centrumkåpor har inhandlats.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53439&download=0&secure_str=5973t47578
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53435&download=0&secure_str=5973t47578
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53436&download=0&secure_str=5973t47578
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53437&download=0&secure_str=5973t47578
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=53438&download=0&secure_str=5973t47578

Härnäst ska den få lite service. Det blev en tripp till Västerås i onsdags. Bilen skötte sig fint, men väl hemma igen tyckte jag att motorn "ticka" mer än innan.
Så förhoppningsvis är det bara lite ny olja samt en ventiljustering som behövs.

Post's attachments

BUBBLA10.jpg, 106.78 kb, 480 x 640
BUBBLA10.jpg 106.78 kb, 266 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA4.jpg, 127.76 kb, 640 x 480
BUBBLA4.jpg 127.76 kb, 269 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA7.jpg, 122.56 kb, 640 x 480
BUBBLA7.jpg 122.56 kb, 259 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA8.jpg, 96.46 kb, 640 x 480
BUBBLA8.jpg 96.46 kb, 254 downloads since 2017-07-11 

BUBBLA9.jpg, 111.11 kb, 640 x 480
BUBBLA9.jpg 111.11 kb, 262 downloads since 2017-07-11 

3

Såja ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4 Senaste redigerad av andsta (2017-07-11 12:07:34)

Trevlig tråd. Kommer att följas.
Kan tilläggas:
Merge header avgassystem. Inget vanligt "ormbo"
Kennedy KEP steg 1 tryckplatta
Daiken lamell.
Inte äkta K&N filter dock ska dom vara tvättbara om jag inte minns fel.
Sänkframvagn sitter det med.
Mvh Anders.

5

andsta skrev:

Trevlig tråd. Kommer att följas.
Kan tilläggas:
Merge header avgassystem. Inget vanligt "ormbo"
Kennedy KEP steg 1 tryckplatta
Daiken lamell.
Inte äkta K&N filter dock ska dom vara tvättbara om jag inte minns fel.
Sänkframvagn sitter det med.
Mvh Anders.

Tackar Anders!
Bra med korrekt info, får redigera ICQ/ab

6

Saknar den redan men nu kommer den att brukas vilken den både vill och tål  ICQ/ag

Lycka till med bilen Victor.

//Morgan

7

NoVW skrev:

Saknar den redan men nu kommer den att brukas vilken den både vill och tål  ICQ/ag

Lycka till med bilen Victor.

//Morgan

Tack Morgan ICQ/ab

8

Jag körde nog 2000 mil med den bilen efter att jag hade satt ihop den, en grym brukskärra som tålde mycket stryk!

https://youtu.be/b0O7dyXmaug

9

Ca 0.50 in i den filmen syns det vad jag mest gjorde med den...

10

Hehe fränt ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

helmut skrev:

Ca 0.50 in i den filmen syns det vad jag mest gjorde med den...

Sådärja!  ICQ/ag

12 Senaste redigerad av viGGe (2017-07-26 09:24:35)

Häromdagen tänkte jag ge mig på att göra en ventiljustering.
Hissade upp bilen och tog loss ena ventilkåpan.
Shimsen samt "låsningen" till vipparmen hade gått sönder och lossnat, inte så konstigt att motorn "tickade" mer än vanligt. Nya shims & låsningar är beställda. Imorgon drar jag till Polen, men så fort jag kommit hem ska jag förhoppningvis få ordning på det.

https://preview.ibb.co/cBvt25/IMG_5135.jpg
https://preview.ibb.co/daq49k/IMG_5136.jpg

13

Läste man artiklarna i gamla CSP kataloger fick man ju känslan att motorn skulle haverera om man gasade med originalclips. Det skulle vara skruvat.

Fattiga jag tog en tunn najtråd och najade ihop originalclipsen så att de inte skulle lossna. Funkade för mig under 18-årsåldern buskörning.  ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14

David, Luleå skrev:

Läste man artiklarna i gamla CSP kataloger fick man ju känslan att motorn skulle haverera om man gasade med originalclips. Det skulle vara skruvat.

Fattiga jag tog en tunn najtråd och najade ihop originalclipsen så att de inte skulle lossna. Funkade för mig under 18-årsåldern buskörning.  ICQ/af

Haha! Alla sätt är bra, förutom de dåliga  ICQ/ag

15

Aj fan, det var inte bra. Hoppas det går bra och vi får se den i Tierp  ICQ/ab


viGGe skrev:

Häromdagen tänkte jag ge mig på att göra en ventiljustering.
Hissade upp bilen och tog loss ena ventilkåpan.
Shimsen samt "låsningen" till vipparmen hade gått sönder och lossnat, inte så konstigt att motorn "tickade" mer än vanligt. Nya shims & låsningar är beställda. Imorgon drar jag till Polen, men så fort jag kommit hem ska jag förhoppningvis få ordning på det.

https://preview.ibb.co/cBvt25/IMG_5135.jpg
https://preview.ibb.co/daq49k/IMG_5136.jpg

16

NoVW skrev:

Aj fan, det var inte bra. Hoppas det går bra och vi får se den i Tierp  ICQ/ab

Nej, inte jättebra direkt. Men det löser sig förhoppningvis  ICQ/ab

17 Senaste redigerad av viGGe (2017-08-03 15:34:39)

Tyvärr verkar det slutåkt denna säsong.
Något är galet med en ventil, troligtvis har den gått av.
Igårkväll var Jesper (Hellberg) över och vi försökte justera ventilerna. Där shimsen hade lossnat, den ventilen rör sig inte överhuvudtaget. Så motorn lär jag ta ur för att sedan undersöka detta närmare alternativt lämna iväg det till någon med mer kunskap.

Tråkigt, men sant.

18

shit happens, ventilen hängde med ut Default/hmm Kanske leta rätt på en 1300 som går att köra med sålänge?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

19

Hellberg skrev:

shit happens, ventilen hängde med ut Default/hmm Kanske leta rätt på en 1300 som går att köra med sålänge?

Jag har eventuellt en 1600 motor på gång. Isåfall hänger jag i den medans den befintliga motorn lagas.

20 Senaste redigerad av viGGe (2018-04-23 15:05:23)

Liten uppdatering.
Ventilen (2 ans avgas) åker in & ut när man drar runt motorn för hand. Dock kan man dra runt motorn väldigt lätt.
Det känns nästan som att den har dålig komp. Jag hade en annan polare över i Söndags (Wärn) och vi funderar på om det kan vara så att ett ventilsäte släppt och tryckts in i toppen...

21

Uppdatering:
Planen är att riva ur motorn & reparera när ekonomin finns.

Jag är fortfarande riktigt "åksugen" så är nu på jakt efter en fungerande 1600cc motor.
Tips mottages gärna eller skicka iväg ett PM eller sms om DU som läser kanske har en ståendes.
Ser inga problem att åka en bit för rätt motor ICQ/ab
/ Vigge 0761665520

22

Följer detta. Nyfiken på hur detta kunnat hända. Landelius byggda motorer brukar hålla. Varvade du tok mycket eller? Jag drog den aldrig över 5,500 rpm. Mvh Anders

23

Det som troligen hänt här är att vippan har förlorat sina schims och tryckt snett på ventilen som har fasnat i styrningen och sen åkt med ut och in. På trimmade motorer är det otroligt viktigt att man håller koll på ventilspel speciellt med chromemolystänger då dom inte expanderar med motorn när den blir varm. här är det nollspel som gäller. Kommer inte ihåg exact hur länge sen jag byggde den där motorn men den har säkert ett antal hundra mil sen nybyggd.

24 Senaste redigerad av viGGe (2017-09-19 07:50:35)

andsta skrev:

Följer detta. Nyfiken på hur detta kunnat hända. Landelius byggda motorer brukar hålla. Varvade du tok mycket eller? Jag drog den aldrig över 5,500 rpm. Mvh Anders

Varvade inte tok mycket & jag har nog aldrig heller varvat mer än 5,500 rpm. Låg och körde runt 100 km/h på väg hem från Västerås, stannade utanför kompisens garage ca 30 minuter.
När jag sedan starta upp bilen igen så märkte jag att motorn "tickade" mer än innan. Körde lugnt hem och parkera bilen. Tog sedan bort ventilkåpan och upptäckte de trasiga schimsen & låsningen.

Hans Landelius skrev:

Det som troligen hänt här är att vippan har förlorat sina schims och tryckt snett på ventilen som har fasnat i styrningen och sen åkt med ut och in. På trimmade motorer är det otroligt viktigt att man håller koll på ventilspel speciellt med chromemolystänger då dom inte expanderar med motorn när den blir varm. här är det nollspel som gäller. Kommer inte ihåg exact hur länge sen jag byggde den där motorn men den har säkert ett antal hundra mil sen nybyggd.

Då är våra teorier alltså inte helt fel. Detta har alltså hänt pga att spelet varit fel? (för mycket spel).

MVH

25

Du kan kolla mätarställningen på bes protokollen. Jag körde alla mil med den motorn förutom ca 2 mil som var med en trött 1300 som jag besiktigade med. Bör inte vara mer än 100 mil typ.