Har du justerat ut bakbromsarna ordentligt?!
Justerat ut tills trumman nätt och jämnt gick att få på. Resten är då självjusterande.
Ska undersöka spelet mellan huvudbromscylinder och pedal och justera för att se om felet ligger där.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Blir det bättre om du lägger i handbromsen?
Om ja så behöver man justera ut backarna oavsett automatisk justering eller ej.
Om dent fortfarande går i botten, får man titta på frambromsarna, och luftningen igen.
Här finns en guide:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37333
På ett tvåkrets system luftar jag alltid främre kretsen först. Innan främre kretsen är tom på luft slösar man bara bromsvätska när man luftar bakre.
Blir det bättre om du lägger i handbromsen?
Om ja så behöver man justera ut backarna oavsett automatisk justering eller ej.Om dent fortfarande går i botten, får man titta på frambromsarna, och luftningen igen.
Tja!
Nope, ingen skillnad med handbroms dragen eller lossad. Ska kika på att lufta allt igen men fram har luftats med bra resultat 3-4ggr och bak 2-3ggr helt utan bubblor och pedalen känns liksom likadan som när systemet var i princip tomt. Den känns inte som luft är problemet utan snarare uteblivet tryck
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Här finns en guide:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37333
På ett tvåkrets system luftar jag alltid främre kretsen först. Innan främre kretsen är tom på luft slösar man bara bromsvätska när man luftar bakre.
Tackar, läst igenom och kikat extra på pistongen till HBC/servo.
Mellan pistong och pedal finns redan ett glapp på 1-2mm. Pedalen behövs tryckas ner ca 10-15mm innan den utger tryck på resten. So far so good.
Men även efter att ha justerat in huvudbromscylinderns stång ytterliggare 4-5mm med bibehållet glapp vid pedalen så går fortfarande bromspedalen i botten.
Pumpar man många vändor så sjunker nivån i bromsvätskebehållaren och när man slutar pumpa stiger nivån långsamt igen.
Pedalen ger någon form av tryck i systemet men minimalt.
Allt är torrt under och inget läckage syns.
Kan det vara att pistongen på hbc/servo ska justeras längre en bra bit? Kan det vara så att packningarna trycker ut bromsvätskan som tänkt men att en returkanal mot reservoiren fortfarande inte är helt täckt och trycket därför delvis går tillbaka mot reservoiren?
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Tackar, läst igenom och kikat extra på pistongen till HBC/servo.
Mellan pistong och pedal finns redan ett glapp på 1-2mm. Pedalen behövs tryckas ner ca 10-15mm innan den utger tryck på resten. So far so good.
Men även efter att ha justerat in huvudbromscylinderns stång ytterliggare 4-5mm med bibehållet glapp vid pedalen så går fortfarande bromspedalen i botten.
Pumpar man många vändor så sjunker nivån i bromsvätskebehållaren och när man slutar pumpa stiger nivån långsamt igen.
Nu vet jag inte hur det ser ut på på bussar, men hur kan du ha 1 mm spel först och sedan skruva in stången ytterligare 4-5 mm? Borde inte det ta bort allt spel och mer därtill?
Lite slitet ovalt hål tror jag. Jag testade dock att skruva ut stången åt andra hållet för att se hur allt betedde sig då och logiskt nog blev det så att bromsvätskan tog mycket längre tid på sig att komma tillbaka till behållaren. Skruvade tillbaka allt till utgångsläget då det verkar bäst så.
Tror inte att felet sitter i justeringen av pistongen.
Imorgon provar vi att grotesklufta en jäkla massa och funkar inte det måste nog den nya huvudbromscylindern ner igen. Skitkul jobb....
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Har inte läst hela tråden med allting du bytt och åtgärdat, men hur är det med dom bakre bromsslangarna?. Dom kan orsaka ganska konstiga problem om dom är gamla och slitna.
/foppa
160 2017-07-04 08:10:28 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-07-04 08:11:43)
När allt är luftat ska det inte kunna trycka tillbaka vätska till behållaren när du släppt pedalen.
Någonstans bygger du upp ett övertryck som trycker tillbaka det.
Orsaker kan vara luft i systemet, för lite justerade hjulcylindrar, bromsslangar som sväller upp vid tryck.
Din buss har väl en bromsvåg som minskar bromskraften bak när bakändan höjer sig? Den kräver väl en separat åtgärd vid luftning. Har du tagit hänsyn till den?
http://www.vwfiv.se/Repbok/10-Bromssystemet.pdf
Här finns bromsvåg och självjusterande bromsar med om du inte redan läst den?
162 2017-07-04 21:41:57 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-07-04 21:47:13)
Tack för alla svar!
Huvudbromscylinderns pistong kontrollerades och en bromsluftare inhandlades. Det gurglade till bra några gånger och efter 1L bromsvätska och 3-4 varv runt bussen är pedalen nu lika hård som Lemmy! Tack för hjälpen.
Bromsarna verkar vara bra men det har ju varit en del pill för att få klart allt. Om man backar bakåt lite så.... Bromsskölden jag beställde var till en justerbar så jag fick kapa ur min gamla nedre bromsbackhållare utan justeringsmekanism och sedan svetsade jag dit den på den nya bromsskölden.
Likaså var övre fjädern/fjädrarna olika mellan mitt gamla och det nyköpta så även det fästet fick flyttas över och svetsas fast.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Medan jag jobbat med bromsar och byggt ihop olika ventilationsdelar till en (förhoppningsvis) vattentät och justerbar takventilation har sambon byggt ihop sistan av sängen och pysslat med att bygga mer inredning.
Svårt att säga vad man föredrar: ligga bekvämt raklång under bussen och mecka med smuts fallande i ansiktet eller kravla runt i obekväm arbetsställning inuti bussen men i alla fall ganska rent?
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Ryggstödet till Alfa Romeosoffan behövde moddas. (gamla baksätet från förra projektbilen: https://www.alfapower.nu/viewthread.php … mp;page=40 )
Jag krängde loss klädseln och måttade för att få plats med dörrarnas armstöd, skar ut stoppning, kapade loss metallförstärkningarna och satte tillbaka klädseln i nytt läge. Ett par cm marginal!
Mellan varven försöker jag att göra annat konstruktivt också (i alla fall får jag låtsas vara konstruktiv när tjejen är med i garaget....) så elfelsökning har pågått. Fick liv i blinkers, framlyktor, tuta, och annat. Blinkersen var död så jag kikade på relät som såg för mysigt ut! Öppnade upp det och det formligen rann ut sönderrostat skräp. Bland rostpulvret var tydligen den lilla fjädern så jag hemmafixade en ny fjöder av en slaktad bläckpenna och vips fungerade blinkers om än ojämnt. Köpte nytt relä och bingo!
Strömsladdarna till vänster hel/halvljus var skadade, en var bruten och en annan hade gammal strömtjuv. Lagade sladdarna och fick liv i framlyktorna.
Mycket småpill som tar mycket tid.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Börjat slipa rent fälgarna vilket är tämligen lågt på rolighetsskalan.
Två av fälgarna är lackade, en är snart färdigslipad och en ser för taskig ut..
Navkapslar behöver inhandlas också, jag sitter och riktar bucklor med hammare och "sandsäck" och polerar navkapslar som inte ser ut att vara så mottagliga. "You can't polish a turd" säger jänkarna men jag vet inte om det stämmer haha.
Ser fram emot att få monterat de nya däcken med vit däcksida!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Under tiden som jag började bli tokig på luften i bromsarna drog jag igång vinkelslipen och kapade ur rosthålet i dörrhörnet.
Tejpade den urkapade biten, flyttade över tejpen som mall till den biten jag ville skapa och knackade till ett nytt hörn.
Slipade plåtrent och grundade, punktade dit plåten och det blev riktigt hyggligt.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
En del svetsande och lite slipande och korrigering med hammare och mothåll så satt biten på plats grundad och väntandes på spackel och lack.
Jag är fortfarande för ivrig med svetsen men det blev en bra dörrglipa och jämn dörr till slut.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Med bromsar ordnade, dörrost svetsad, el ganska sorterad blev det en räd till Bauhaus och inhandlande av diverse delar till ordentliga sängben.
Sängbenen matchar kökets lister, sitter i utfällbara gångjärn, en lucka har skruvats ihop för att dölja allt inuti sängramen. Fattas fyra m4 muttrar sedan är nog sängen färdig.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Jäklar vad du ligger i. Bra jobbat. Skönt att det löste sig med bromsarna.
Verkligen energiskt..önskar jag hade lite av det där..
late,
in love,
and a little drunk..
Vi ska ju hinna få bussen klar till bussfest så det behövs lite fart på det hela.
Igår var dock en sådan där klassiskt tung dag igaraget där huvudvärk blir värre och värre och bromslampefelsökningen var svår att lyckas med.
Jag började med att kontrollera bromsljuskontakterna - aha! Tänkte jag stolt och slog mig för bröstet. En lös sladd! Den måste vi åtgärda så kommer det säkert att fungera.
Lagade sladd, kopplade in provisoriskt och TADAH - bromsljus! ja i alla fall på ena sidan bak. Men ack så fint det lyste! Tills det inte lyste längre? Vafals? Tänkte att det var något enkelt fel, började felsöka, inget funkade, felsökte ner, mindre funkade - vafan?!
Till slut kopplade jag ett annat batteri rakt på den svart/röda sladden vid bromsljuskontakten för att leta kabelbrott. Fungerade. Mätte ström på denröda sladden till bromsljuskontakten - nada! Felsökte oxid på tamejfan varenda ljuskontakt i bussen och säkringsdosan tills.......... Sedan tog det en timme av huvudbry innan jag insåg att den röda inte alls var en live wire utan att den svarta var det - idiot.......
Tjuvkopplade svart sladd mot svartröd sladd och äntligen lyste båda bromsljus!
Vi har alltså ström TILL bromsljuskontakten och det fungerar att skicka ström FRÅN bromsljuskontakten. Då måste väl ändå båda bromsljuskontakterna ha dött?
Beställde två st. så kan jag förhoppningsvis besiktiga mån/tis.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
I all välmening - är det inte dags att ladda ned ett elshema från t.ex. Samba?
https://www.thesamba.com/vw/archives/in … _77-78.jpg
15 sekunder med ovanstående schema och du ser att svart är spänning från säkringsdosan, röd är till varningslampan och svart-röd är till bromsljusen.
Du är något på spåren..
Med mitt förakt mot bilel kombinerat med den suddiga haynesbokens "elschema" tappas viss kunskap på vägen. Det du länkade till var en bra bit tydligare. Det skriver jag nog ut, tackar.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
De fan e maj bra jobbat om du tar dig till bussfest.
Man blir avis.....
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Du har förstås redan justerat ut alla backarna med "kugghjulsskruvarna" ?