151

Har du justerat ut bakbromsarna ordentligt?!

152

Justerat ut tills trumman nätt och jämnt gick att få på. Resten är då självjusterande.
Ska undersöka spelet mellan huvudbromscylinder och pedal och justera för att se om felet ligger där.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

153

Blir det bättre om du lägger i handbromsen?
Om ja så behöver man justera ut backarna oavsett automatisk justering eller ej.

Om dent fortfarande går i botten, får man titta på frambromsarna, och luftningen igen.

"ljushuvud"

154

Här finns en guide:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37333

På ett tvåkrets system luftar jag alltid främre kretsen först. Innan främre kretsen är tom på luft slösar man bara bromsvätska när man luftar bakre.

155

Mr 56 skrev:

Blir det bättre om du lägger i handbromsen?
Om ja så behöver man justera ut backarna oavsett automatisk justering eller ej.

Om dent fortfarande går i botten, får man titta på frambromsarna, och luftningen igen.

Tja!
Nope, ingen skillnad med handbroms dragen eller lossad.  Ska kika på att lufta allt igen men fram har luftats med bra resultat 3-4ggr och bak 2-3ggr helt utan bubblor och pedalen känns liksom likadan som när systemet var i princip tomt. Den känns inte som luft är problemet utan snarare uteblivet tryck

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

156

HenrikL skrev:

Här finns en guide:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37333

På ett tvåkrets system luftar jag alltid främre kretsen först. Innan främre kretsen är tom på luft slösar man bara bromsvätska när man luftar bakre.


Tackar, läst igenom och kikat extra på pistongen till HBC/servo.

Mellan pistong och pedal finns redan ett glapp på 1-2mm. Pedalen behövs tryckas ner ca 10-15mm innan den utger tryck på resten. So far so good.

Men även efter att ha justerat in huvudbromscylinderns stång ytterliggare 4-5mm med bibehållet glapp vid pedalen så går fortfarande bromspedalen i botten.
Pumpar man många vändor så sjunker nivån i bromsvätskebehållaren och när man slutar pumpa stiger nivån långsamt igen.

Pedalen ger någon form av tryck i systemet men minimalt.
Allt är torrt under och inget läckage syns.
Kan det vara att pistongen på hbc/servo ska justeras längre en bra bit? Kan det vara så att packningarna trycker ut bromsvätskan som tänkt men att en returkanal mot reservoiren fortfarande inte är helt täckt och trycket därför delvis går tillbaka mot reservoiren?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

157

FredrikAssarsson skrev:

Tackar, läst igenom och kikat extra på pistongen till HBC/servo.

Mellan pistong och pedal finns redan ett glapp på 1-2mm. Pedalen behövs tryckas ner ca 10-15mm innan den utger tryck på resten. So far so good.

Men även efter att ha justerat in huvudbromscylinderns stång ytterliggare 4-5mm med bibehållet glapp vid pedalen så går fortfarande bromspedalen i botten.
Pumpar man många vändor så sjunker nivån i bromsvätskebehållaren och när man slutar pumpa stiger nivån långsamt igen.

Nu vet jag inte hur det ser ut på på bussar, men hur kan du ha 1 mm spel först och sedan skruva in stången ytterligare 4-5 mm? Borde inte det ta bort allt spel och mer därtill?

158

Lite slitet ovalt hål tror jag. Jag testade dock att skruva ut stången åt andra hållet för att se hur allt betedde sig då och logiskt nog blev det så att bromsvätskan tog mycket längre tid på sig att komma tillbaka till behållaren. Skruvade tillbaka allt till utgångsläget då det verkar bäst så.

Tror inte att felet sitter i justeringen av pistongen.

Imorgon provar vi att grotesklufta en jäkla massa och funkar inte det måste nog den nya huvudbromscylindern ner igen. Skitkul jobb....

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

159

Har inte läst hela tråden med allting du bytt och åtgärdat, men hur är det med dom bakre bromsslangarna?. Dom kan orsaka ganska konstiga problem om dom är gamla och slitna.

/foppa

160 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-07-04 08:11:43)

När allt är luftat ska det inte kunna trycka tillbaka vätska till behållaren när du släppt pedalen.
Någonstans bygger du upp ett övertryck som trycker tillbaka det.

Orsaker kan vara luft i systemet, för lite justerade hjulcylindrar, bromsslangar som sväller upp vid tryck.


Din buss har väl en bromsvåg som minskar bromskraften bak när bakändan höjer sig? Den kräver väl en separat åtgärd vid luftning. Har du tagit hänsyn till den?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

161

http://www.vwfiv.se/Repbok/10-Bromssystemet.pdf

Här finns bromsvåg och självjusterande bromsar med om du inte redan läst den?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

162 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-07-04 21:47:13)

Tack för alla svar!
Huvudbromscylinderns pistong kontrollerades och en bromsluftare inhandlades. Det gurglade till bra några gånger och efter 1L bromsvätska och 3-4 varv runt bussen är pedalen nu lika hård som Lemmy! Tack för hjälpen.

Bromsarna verkar vara bra men det har ju varit en del pill för att få klart allt. Om man backar bakåt lite så.... Bromsskölden jag beställde var till en justerbar så jag fick kapa ur min gamla nedre bromsbackhållare utan justeringsmekanism och sedan svetsade jag dit den på den nya bromsskölden.
Likaså var övre fjädern/fjädrarna olika mellan mitt gamla och det nyköpta så även det fästet fick flyttas över och svetsas fast.

Post's attachments

received_1643997255640019.jpeg, 76.34 kb, 960 x 717
received_1643997255640019.jpeg 76.34 kb, 245 downloads since 2017-07-04 

received_1643997258973352.jpeg, 69.62 kb, 960 x 717
received_1643997258973352.jpeg 69.62 kb, 190 downloads since 2017-07-04 

received_1643997265640018.jpeg, 73.11 kb, 960 x 717
received_1643997265640018.jpeg 73.11 kb, 224 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

163

Medan jag jobbat med bromsar och byggt ihop olika ventilationsdelar till en (förhoppningsvis) vattentät och justerbar takventilation har sambon byggt ihop sistan av sängen och pysslat med att bygga mer inredning.

Svårt att säga vad man föredrar: ligga bekvämt raklång under bussen och mecka med smuts fallande i ansiktet eller kravla runt i obekväm arbetsställning inuti bussen men i alla fall ganska rent?  ICQ/ae

Post's attachments

received_1643997262306685.jpeg, 61.31 kb, 960 x 717
received_1643997262306685.jpeg 61.31 kb, 245 downloads since 2017-07-04 

received_1643997358973342.jpeg, 54.57 kb, 960 x 717
received_1643997358973342.jpeg 54.57 kb, 239 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

164

Ryggstödet till Alfa Romeosoffan behövde moddas. (gamla baksätet från förra projektbilen: https://www.alfapower.nu/viewthread.php … mp;page=40 )

Jag krängde loss klädseln och måttade för att få plats med dörrarnas armstöd, skar ut stoppning, kapade loss metallförstärkningarna och satte tillbaka klädseln i nytt läge. Ett par cm marginal! ICQ/ab

Mellan varven försöker jag att göra annat konstruktivt också (i alla fall får jag låtsas vara konstruktiv när tjejen är med i garaget....) så elfelsökning har pågått. Fick liv i blinkers, framlyktor, tuta, och annat. Blinkersen var död så jag kikade på relät som såg för mysigt ut! Öppnade upp det och det formligen rann ut sönderrostat skräp. Bland rostpulvret var tydligen den lilla fjädern så jag hemmafixade en ny fjöder av en slaktad bläckpenna och vips fungerade blinkers om än ojämnt. Köpte nytt relä och bingo!

Strömsladdarna till vänster hel/halvljus var skadade, en var bruten och en annan hade gammal strömtjuv. Lagade sladdarna och fick liv i framlyktorna.
Mycket småpill som tar mycket tid.

Post's attachments

received_1643997362306675.jpeg, 68.83 kb, 960 x 717
received_1643997362306675.jpeg 68.83 kb, 209 downloads since 2017-07-04 

received_1643997368973341.jpeg, 79.3 kb, 960 x 717
received_1643997368973341.jpeg 79.3 kb, 197 downloads since 2017-07-04 

received_1643997372306674.jpeg, 42.19 kb, 960 x 717
received_1643997372306674.jpeg 42.19 kb, 222 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

165

Börjat slipa rent fälgarna vilket är tämligen lågt på rolighetsskalan.

Två av fälgarna är lackade, en är snart färdigslipad och en ser för taskig ut.. Default/yikes
Navkapslar behöver inhandlas också, jag sitter och riktar bucklor med hammare och "sandsäck"  och polerar navkapslar som inte ser ut att vara så mottagliga. "You can't polish a turd" säger jänkarna men jag vet inte om det stämmer haha.

Ser fram emot att få monterat de nya däcken med vit däcksida!

Post's attachments

received_1643997738973304.jpeg, 71.63 kb, 960 x 717
received_1643997738973304.jpeg 71.63 kb, 207 downloads since 2017-07-04 

received_1643997742306637.jpeg, 68.14 kb, 960 x 717
received_1643997742306637.jpeg 68.14 kb, 210 downloads since 2017-07-04 

received_1643997772306634.jpeg, 77.76 kb, 960 x 717
received_1643997772306634.jpeg 77.76 kb, 226 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

166

Under tiden som jag började bli tokig på luften i bromsarna drog jag igång vinkelslipen och kapade ur rosthålet i dörrhörnet.

Tejpade den urkapade biten, flyttade över tejpen som mall till den biten jag ville skapa och knackade till ett nytt hörn.
Slipade plåtrent och grundade, punktade dit plåten och det blev riktigt hyggligt.  ICQ/ab

Post's attachments

received_1643997832306628.jpeg, 63.81 kb, 960 x 717
received_1643997832306628.jpeg 63.81 kb, 216 downloads since 2017-07-04 

received_1643997842306627.jpeg, 63.02 kb, 704 x 960
received_1643997842306627.jpeg 63.02 kb, 250 downloads since 2017-07-04 

received_1643997858973292.jpeg, 58.72 kb, 960 x 717
received_1643997858973292.jpeg 58.72 kb, 239 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

167

En del svetsande och lite slipande och korrigering med hammare och mothåll så satt biten på plats grundad och väntandes på spackel och lack.

Jag är fortfarande för ivrig med svetsen men det blev en bra dörrglipa och jämn dörr till slut.

Post's attachments

received_1643997855639959.jpeg, 58.01 kb, 960 x 717
received_1643997855639959.jpeg 58.01 kb, 220 downloads since 2017-07-04 

received_1643997932306618.jpeg, 56.35 kb, 960 x 717
received_1643997932306618.jpeg 56.35 kb, 253 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

168

Med bromsar ordnade, dörrost svetsad, el ganska sorterad blev det en räd till Bauhaus och inhandlande av diverse delar till ordentliga sängben.

Sängbenen matchar kökets lister, sitter i utfällbara gångjärn, en lucka har skruvats ihop för att dölja allt inuti sängramen. Fattas fyra m4 muttrar sedan är nog sängen färdig. ICQ/ab

Post's attachments

received_1643997962306615.jpeg, 69.27 kb, 960 x 717
received_1643997962306615.jpeg 69.27 kb, 218 downloads since 2017-07-04 

received_1643997985639946.jpeg, 65.47 kb, 960 x 717
received_1643997985639946.jpeg 65.47 kb, 208 downloads since 2017-07-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

169

Jäklar vad du ligger i. Bra jobbat. Skönt att det löste sig med bromsarna.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

170

Verkligen energiskt..önskar jag hade lite av det där.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

171

ICQ/ab
Vi ska ju hinna få bussen klar till bussfest så det behövs lite fart på det hela.

Igår var dock en sådan där klassiskt tung dag igaraget där huvudvärk blir värre och värre och bromslampefelsökningen var svår att lyckas med.

Jag började med att kontrollera bromsljuskontakterna - aha! Tänkte jag stolt och slog mig för bröstet. En lös sladd! Den måste vi åtgärda så kommer det säkert att fungera.
Lagade sladd, kopplade in provisoriskt och TADAH - bromsljus!  ICQ/ag  ja i alla fall på ena sidan bak. Men ack så fint det lyste! Tills det inte lyste längre? Vafals? Tänkte att det var något enkelt fel, började felsöka, inget funkade, felsökte ner, mindre funkade - vafan?!

Till slut kopplade jag ett annat batteri rakt på den svart/röda sladden vid bromsljuskontakten för att leta kabelbrott. Fungerade. Mätte ström på denröda sladden till bromsljuskontakten - nada! Felsökte oxid på tamejfan varenda ljuskontakt i bussen och säkringsdosan tills.......... Sedan tog det en timme av huvudbry innan jag insåg att den röda inte alls var en live wire utan att den svarta var det - idiot.......  Default/hmm
Tjuvkopplade svart sladd mot svartröd sladd och äntligen lyste båda bromsljus!

Vi har alltså ström TILL bromsljuskontakten och det fungerar att skicka ström FRÅN bromsljuskontakten.  Då måste väl ändå båda bromsljuskontakterna ha dött?

Beställde två st. så kan jag förhoppningsvis besiktiga mån/tis.  ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

172

I all välmening - är det inte dags att ladda ned ett elshema från t.ex. Samba?

https://www.thesamba.com/vw/archives/in … _77-78.jpg

15 sekunder med ovanstående schema och du ser att svart är spänning från säkringsdosan, röd är till varningslampan och svart-röd är till bromsljusen.

173

Du är något på spåren.. ICQ/ad

Med mitt förakt mot bilel kombinerat med den suddiga haynesbokens "elschema" tappas viss kunskap på vägen. Det du länkade till var en bra bit tydligare. Det skriver jag nog ut, tackar. ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

174

De fan e maj bra jobbat om du tar dig till bussfest.
Man blir avis..... ICQ/ab

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

175

Du har förstås redan justerat ut alla backarna med "kugghjulsskruvarna" ?