1

...som jag förstår att man måste (?) ha, eller går det med två?
Jag får problem med tre shims då jag efter kvällens inmätning hamnar på axialspel på 0.79 (utan shims), vilket med de tre tunnaste shimsen ger endast 0.07 i axialspel. Jag vet att detta är den undre gränsen men det känns lite läskigt att ligga så lågt, hade gärna lagt mig runt 0.10 men då kan jag inte använda tre shims.........

Kan man stoppa dit plåt"packningen" trots att man kör med o-ring svänghjul? Detta skulle ge lite mer möjligheter att shimas in bättre, eller skall man helt enkelt köra på 0.07 i spel.

Tips mottages  ICQ/ab

//Björn

2

Svarva av svänghjulet någon tiondel så får du dit tre schims. Lägg dig på 0.10+

3

Har du ett arborrat block med främre ramlagerläget bearbetat så sitter det ett lager man själv får svarva till (bredden på).
Då kan det bli lite tight. Själv har jag ibland planslipat svänghjulet någon 10-del (istället för att svarva), men oxå fuskat ibland med bara två tjocka shims (ej att rekomm?).
Sådana här små problem är nog vanligare än man tror (nämner på forum ;-)

4

Man brukar kunna hitta shims som är 0,22-0,23 mm tjocka och då kan du ha 3

5

stickan skrev:

Tror du att du kan "hitta" några 0.22 åt mig??

Annars får jag väl försöka jaga någon med en svarv eller fräs mitt i semestertider........
//Björn

6

Bear skrev:
stickan skrev:

Tror du att du kan "hitta" några 0.22 åt mig??

Annars får jag väl försöka jaga någon med en svarv eller fräs mitt i semestertider........
//Björn

Jag kan kolla...

7

Trådlyft.......

Om man nu har klantat till det och inte kan köra med tre shims vad är det som kan gå fel att köra med fyra shims?
Vad säger den samlade expertisen  ICQ/ab

//Björn

8

4 shims är inga problem (vad kan hända?) Om man nu har hamnat där efter att svarvat/slipat av lite grann på svänghjulet eller ramlaget....
DÄREMOT om man tror att ett stort axialspel kan "shimas bort" - när det egentligen är hela ramlagret som glappar  Default/hmm

9

Finns det någon som kan förklara eller iaf har en bra teori om varför det måste vara just 3 shims? Är väl kanske enklast att få till rätt spel med 3, men om man får till rätt spel med 2 eller 4 eller tillverkar 1 shims på rätt mått, vad händer? Blir ju nån slags oljefilm mellan shimsen påverkar den på nåt sätt eller vad är problemet?

10

mettis skrev:

4 shims är inga problem (vad kan hända?) Om man nu har hamnat där efter att svarvat/slipat av lite grann på svänghjulet eller ramlaget....
DÄREMOT om man tror att ett stort axialspel kan "shimas bort" - när det egentligen är hela ramlagret som glappar  Default/hmm

Motorn är nybyggd men det blev lite miss i kommunikationen med mekaniska verkstaden så svänghjulet vart lite väl mycket bearbetat..... ICQ/ac

11

Alex's skrev:

Finns det någon som kan förklara eller iaf har en bra teori om varför det måste vara just 3 shims? Är väl kanske enklast att få till rätt spel med 3, men om man får till rätt spel med 2 eller 4 eller tillverkar 1 shims på rätt mått, vad händer? Blir ju nån slags oljefilm mellan shimsen påverkar den på nåt sätt eller vad är problemet?

Med 3 shims minskar rotationshastigheten på shimsen till hälften jämfört med vevaxeln och svänghjulet, det gör det inte med 1 eller 2 shims och då ökar risken för att dom skär/tappar oljefilmen  ICQ/ab
Jag tror att det är lika illa med 4 som med 2st,5 funkar nog bra  ICQ/ad

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

12

Vad finns det för olika storlekar/tjocklek på dessa shims?
Just nu sitter jag med ett spel på 0.4 med 3 shims...........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Efter att ha tagit vev och svänghjul från olika motorer, hamnade jag också på 0.4.
Det finns shims upp till 0.38 med steg 0.02, så det går att fixa med 3 shims.

VW 1500 -70 (Typ 1)
VW 1303S -74

14

Om man inte lyckas få rätt mått med 3 shims går de att använda den tunna plåt brickan tidiga svänghjul ska ha för att shimsa ut mer ? Jag har svänghjul med o-ring eller blir tätningen fel mot vevaxeln ?

15

att svarva av en tiondel på svänghjulet är inget större problem då det är bara spelet man är ute efter. Ett tips från coachen är att alltid ställa axialspelet med bara veven i blocket. När du har allt i,kam toppar ventilfjädrar kan du aldrig få en korrekt siffra på spelet. jag vet att verkstadshandboken säger 007-013 men jag lägger mig aldrig under 010 i spel. På billiga eftermarknadsvevar blir det aldrig rätt med tre schims så det är bara att bearbeta svänghjulet en aning. På rena racemotorer lägger jag mig på 013-015 då värmen kompenserar för större spel.

16

Hans Landelius skrev:

att svarva av en tiondel på svänghjulet är inget större problem då det är bara spelet man är ute efter. Ett tips från coachen är att alltid ställa axialspelet med bara veven i blocket. När du har allt i,kam toppar ventilfjädrar kan du aldrig få en korrekt siffra på spelet. jag vet att verkstadshandboken säger 007-013 men jag lägger mig aldrig under 010 i spel. På billiga eftermarknadsvevar blir det aldrig rätt med tre schims så det är bara att bearbeta svänghjulet en aning. På rena racemotorer lägger jag mig på 013-015 då värmen kompenserar för större spel.

Hej!
Nu har jag gjort galet och monterat ihop motorn. Arborrat block, ny vev och nytt svänghjul och ska shimsa axialspelet. Ska spelet 0.07 - 0.13 kännas bara man tar händerna och drar, mäter med indikarorklocka. Eĺler använder du ex. 2 träpinnar och trycker först åt ena hållet och sedan åt andra.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

17

Problemet är nog att du satt ihop motorn. Mät först utan schims och se att du har spel för på ca 0.80-0.90. då går det lätt att räkna ut hur tjocka shimsen skall vara totalt. Ett tips är att lägga i två och känna att det faktiskt finns spel. Mät med klocka och magnetfot på svänghjulet mot blocket. Ligger det runt 0.45-0.50 så är det lätt att räkna ut det sista schimset. Om du har monterat vippor och hela motorn är klar blir det lättare att ta bort vippställen och avlasta kammen så känns spelet lättare.

18

Problemet är nog att du satt ihop motorn. Mät först utan schims och se att du har spel för på ca 0.80-0.90. då går det lätt att räkna ut hur tjocka shimsen skall vara totalt. Ett tips är att lägga i två och känna att det faktiskt finns spel. Mät med klocka och magnetfot på svänghjulet mot blocket. Ligger det runt 0.45-0.50 så är det lätt att räkna ut det sista schimset. Om du har monterat vippor och hela motorn är klar blir det lättare att ta bort vippställen och avlasta kammen så känns spelet lättare.

19

Hans Landelius skrev:

Japp monterat hela. Då lyfter jag av vippbryggan så kanske det blir lättare att känna.
Tack!

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S

20

Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

Japp monterat hela. Då lyfter jag av vippbryggan så kanske det blir lättare att känna.
Tack!

Finns en sak till som kan ställa till det som kamdrevet  som kan göra det bottnar  så spelet blir mindre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

Tack!

Finns en sak till som kan ställa till det som kamdrevet  som kan göra det bottnar  så spelet blir mindre
/// Micke

Okej. Men de går ju inte att ta reda på utan att riva motorn, eller?

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S

22

Axialspel på 0,07 mm har aldrig vållat mig några problem, det har blivit så många gånger vid montering.

23

Bromsa motorn till 220+hk och varva 8000och släpp kopplingen så blir du snart varse att 0.07 inte är en bra ide.Jag ställer alla motorer på 0.10 ynka tre hundradelar mer än 0.07 men slipper en motor som skär på axialen när sommartempen ligger på 35grader. Gäller det rena racemotorer så ställer jag dom på 0.13-0.15. det gäller även formula Vee.0.07 är för gamla damer som åker till grönsaksmarkanden med 1200cc en tidig söndagsmorgon och varvar 1200varv som max.Saken är den att ställer du på 0.07 så slits schimsen fort och du är snart uppe på 0.10 när oljefilmen brister vid lite mer taggad körning. Med lite högre oljetryck så är det ingen skillnad på 0.07 och 0.10 bara att schimsen klarar sig bättre.

24

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:

Tack!

/// Micke

Det beror på om man vill ha det bra eller så där
Så där så försöker man
Vill man ha det  hundra %  så river man isär och monterar dit veven i tomt block utan Pbox 
Är man svin noga så har man  dubbla mät klockor  En på svänghjulet o en ändan på veven
Lägg spelet på 0.10 eller lite mer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Det beror på om man vill ha det bra eller så där
Så där så försöker man
Vill man ha det  hundra %  så river man isär och monterar dit veven i tomt block utan Pbox 
Är man svin noga så har man  dubbla mät klockor  En på svänghjulet o en ändan på veven
Lägg spelet på 0.10 eller lite mer
/// Micke

Okej, smisk på fingrarna igen. ICQ/ag

Jag förstår, det finns inga genvägar.
Man lär så länge man lever.
Tack för hjälpen!

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S