Hej! Vad behöver jag får att få min original Vw 1200-61 för att va lika låg som den på bilden?
Ska ha 15" plåt eller någon annan fälg på. Och vilken däck dimension ska man åka för att det inte ska ta i ?
Måste man korta framvagnen ?
Är tacksam för alla seriösa svar då jag är helt ägare av en bubbla.
1 2017-06-19 22:04:34 Senaste redigerad av broman (2017-06-19 22:11:34)
Lånad bild hoppas det är ok?
Tjena!
När den bilden är tagen hade jag sänkt ett yttrehack på splinesen bak.
Framvagnen är en orginalbred framvagn med isvetsade sänksatser, kortare stötdämpare och castershims monterade.
Fälgarna bak är 6,5" breddade utåt. Fram orginal.
Däckdimension bak: 205x60-15. Fram: 145x65-15.
Ok! Tack för svar!
Är det original spindlar på den eller sänkspindlar?
// Broman
Tjena!
När den bilden är tagen hade jag sänkt ett yttrehack på splinesen bak.
Framvagnen är en orginalbred framvagn med isvetsade sänksatser, kortare stötdämpare och castershims monterade.
Fälgarna bak är 6,5" breddade utåt. Fram orginal.
Däckdimension bak: 205x60-15. Fram: 145x65-15.
Jag tycker denna sänkning är att rekommendera (för alla upp till McPearson).
Man får markant bättre väghållning, istället för att om man sänker mera, förstör den.
Det som skall till, är att svetsa "klackar" så att bakhjulen fjädrar ut mindre än original, jag brukar använda 8 - 10mm plattkilar.
Detta för att inte "vika in sig" vid en undanmanöver (risk att välta).
Sedan kan man ju sänka mer avancerat (med raka bakhjul); Höja upp drivpaketet med "bussnos" eller karossänka - en annan historia ,-)
Det är orginalspindlar fram. Körde även utan genomslagsummin på framvagnen.
Jag rekommenderar dropspindlar, tycker komforten blir mycket bättre.
Vill man sänka mer så går man på justerbar framvagn. Ett hack bak är lagom. Det här med klackar är något nytt för mig, Mettis du får gärna upplysa mig.
Mvh Kenth
Jag rekommenderar dropspindlar, tycker komforten blir mycket bättre.
Vill man sänka mer så går man på justerbar framvagn. Ett hack bak är lagom. Det här med klackar är något nytt för mig, Mettis du får gärna upplysa mig.
Mvh Kenth
Man klämmer dit plattjärn under svärdet mot torisionsrörsgodset för att hindra en gigantisk urfjädring.
Jaha, sedär.. det låter ju faktiskt rätt klokt.
Man borde kunna borra och gänga i en M10 bult och skruva i från växellådesidan i den chassifasta delen så kan man bara gänga ur om man vill återgå till originalhöjd igen.
Tack för upplysningen!
Dalhems och c&s hade stoppar som man kunde skruv/klämma fast i svärden eller remversiondn som är en rem som bultas i stötdämparfästet och fångar upp svingen vid utfjädring.
Men jag vet inte om de finns att köpa längre.
Jag löste det med en vire och dubbla virelås som jag trädde igenom ett bef hål på stötdämpartornet och lade runt swingarmen. Justerbar, demonterbar, billig.
KH skrev:Jag rekommenderar dropspindlar, tycker komforten blir mycket bättre.
Mvh KenthMan klämmer dit plattjärn under svärdet mot torisionsrörsgodset för att hindra en gigantisk urfjädring.
Har du ev någon bild på hur du har gjort?
//Broman