1 Senaste redigerad av broman (2017-06-19 22:11:34)

Hej! Vad behöver jag får att få min original Vw 1200-61 för att va lika låg som den på bilden?
Ska ha 15" plåt eller någon annan fälg på. Och vilken däck dimension ska man åka för att det inte ska ta i ?
Måste man korta framvagnen ?
Är tacksam för alla seriösa svar då jag är helt ägare av en bubbla.

Post's attachments

IMG_6702.PNG, 709.08 kb, 640 x 1136
IMG_6702.PNG 709.08 kb, 283 downloads since 2017-06-19 

2

Lånad bild hoppas det är ok?

3

Tjena!
När den bilden är tagen hade jag sänkt ett yttrehack på splinesen bak.
Framvagnen är en orginalbred framvagn med isvetsade sänksatser, kortare stötdämpare  och castershims monterade.
Fälgarna bak är 6,5" breddade utåt. Fram orginal.
Däckdimension bak: 205x60-15. Fram: 145x65-15.
http://i1206.photobucket.com/albums/bb454/banan6/Niklas/DSC_0100_1.jpg

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

4

Ok! Tack för svar!
Är det original spindlar på den eller sänkspindlar?

// Broman

5

Karlskandal skrev:

Tjena!
När den bilden är tagen hade jag sänkt ett yttrehack på splinesen bak.
Framvagnen är en orginalbred framvagn med isvetsade sänksatser, kortare stötdämpare  och castershims monterade.
Fälgarna bak är 6,5" breddade utåt. Fram orginal.
Däckdimension bak: 205x60-15. Fram: 145x65-15.

Jag tycker denna sänkning är att rekommendera (för alla upp till McPearson).
Man får markant bättre väghållning, istället för att om man sänker mera, förstör den.
Det som skall till, är att svetsa "klackar" så att bakhjulen fjädrar ut mindre än original, jag brukar använda 8 - 10mm plattkilar.
Detta för att inte "vika in sig" vid en undanmanöver (risk att välta).

Sedan kan man ju sänka mer avancerat (med raka bakhjul); Höja upp drivpaketet med "bussnos" eller karossänka - en annan historia ,-)

6

Det är orginalspindlar fram. Körde även utan genomslagsummin på framvagnen.

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

7

Jag rekommenderar dropspindlar, tycker komforten blir mycket bättre.
Vill man sänka mer så går man på justerbar framvagn. Ett hack bak är lagom. Det här med klackar är något nytt för mig, Mettis du får gärna upplysa mig.
Mvh Kenth

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

8

KH skrev:

Jag rekommenderar dropspindlar, tycker komforten blir mycket bättre.
Vill man sänka mer så går man på justerbar framvagn. Ett hack bak är lagom. Det här med klackar är något nytt för mig, Mettis du får gärna upplysa mig.
Mvh Kenth

Man klämmer dit plattjärn under svärdet mot torisionsrörsgodset för att hindra en gigantisk urfjädring.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Jaha, sedär.. det låter ju faktiskt rätt klokt.
Man borde kunna borra och gänga i en M10 bult och skruva i från växellådesidan i den chassifasta delen så kan man bara gänga ur om man vill återgå till originalhöjd igen.
Tack för upplysningen!

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

10

Dalhems och c&s hade stoppar som man kunde skruv/klämma fast i svärden eller remversiondn som är en rem som bultas i stötdämparfästet och fångar upp svingen vid utfjädring.
Men jag vet inte om de finns att köpa längre.

Jag löste det med en vire och dubbla virelås som jag trädde igenom ett bef hål på stötdämpartornet och lade runt swingarmen. Justerbar, demonterbar, billig.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11

Mogge skrev:
KH skrev:

Jag rekommenderar dropspindlar, tycker komforten blir mycket bättre.
Vill man sänka mer så går man på justerbar framvagn. Ett hack bak är lagom. Det här med klackar är något nytt för mig, Mettis du får gärna upplysa mig.
Mvh Kenth

Man klämmer dit plattjärn under svärdet mot torisionsrörsgodset för att hindra en gigantisk urfjädring.


Har du ev någon bild på hur du har gjort?

//Broman