1

Har problem att få startmotorn att gå runt. Är batteriet tok full laddat brukar det fungera och även om bilen är varm, men får bilen stå några dagar så går inte startmotorn runt/igång.

Jag har mätt på batteriet och runt 6.3-6.4 v verkar jag ha iallafall. När jag vrider på nyckeln så händer det endera ingenting alls eller så kan det bli ett litet knack följt av ingenting alls. Upprepar jag start proceduren så kickar startmotorn ibland in och då går den runt väldigt lätt.

Kortsluter jag polerna direkt på startmotorn så kickar den in och efter det brukar det funka med nyckeln oxå.

Jag fattar inte riktigt vad som kan vara fel? Dålig jord? växellåds bustningen? kass startmotor? Tips uppskattas...

2

Låter som en trött startmotor. Jag skulle prova med en annan startmotor, som jag vet fungerar. Återstår samma problem, då vet du att det inte är startmotorn i vart fall.

1. Jordproblem. Är jordflätan mellan växellådan och bottenplattan hel? Om inte, byt och ha rena kontaktytor.

2. Växellådsbussningen. Bussningen i växellådan? Är den sliten så kan axeln hänga sig. Byt.

3. Solinoiden. Slår den till eller händer inget? Prova med att knacka lite på startmotorn medans en kamrat vrider om startnyckeln.

4. Kanske ett trött batteri ändå.

5. Spänningsfall från startlåset/nyckeln. (låter otroligt, men värt att mäta upp).

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3 Senaste redigerad av jladenfors (2011-08-08 14:00:55)

PeCe skrev:

Låter som en trött startmotor. Jag skulle prova med en annan startmotor, som jag vet fungerar. Återstår samma problem, då vet du att det inte är startmotorn i vart fall.

1. Jordproblem. Är jordflätan mellan växellådan och bottenplattan hel? Om inte, byt och ha rena kontaktytor.

Skall kolla den vet att den är skitig å allmänt gammal.

PeCe skrev:

2. Växellådsbussningen. Bussningen i växellådan? Är den sliten så kan axeln hänga sig. Byt.

Hur kan man kolla om bussningen är sliten? Vad jag har hört nyper ofta en bussning när motorn blivit varm? och inte kall som i mitt fall? men jag kan ha fel.. såklart

PeCe skrev:

3. Solinoiden. Slår den till eller händer inget? Prova med att knacka lite på startmotorn medans en kamrat vrider om startnyckeln.

Bra tips skall testa det.

PeCe skrev:

4. Kanske ett trött batteri ändå.

Jo, men borde inte det när startmotorn väl går runt så går det "fort" tala för att batteriet är hyfsat ok?

PeCe skrev:

5. Spänningsfall från startlåset/nyckeln. (låter otroligt, men värt att mäta upp).

jo känns som en long shot men skall definitivt kolla upp det.

Tack för tipsen..

4

PeCe skrev:

/ P

Vanligaste felet på 60-talare med 6 volt. Prova att "tjuvkoppla" på tändlåsets baksida.

5 Senaste redigerad av Mohawk (2011-08-08 17:21:41)

Jag gissar på att bussningen i växellådan är dålig och att startmotorn börjar fälta. Startmotorn blir då slö och kortisen göra så att batteriet laddas ut väldigt snabbt. Vi pratar om hundradelar när bussningen är sliten. Många gånger är den helt sönderbankad.

6 Senaste redigerad av PeCe (2011-08-08 18:34:31)

"Vanligaste felet på 60-talare med 6 volt. Prova att "tjuvkoppla" på tändlåsets baksida."

Tusan, där ser man. Då har man lärt sig något nytt idag också. ICQ/ab

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

7 Senaste redigerad av jladenfors (2011-08-08 20:29:10)

P. skrev:
PeCe skrev:

/ P

Vanligaste felet på 60-talare med 6 volt. Prova att "tjuvkoppla" på tändlåsets baksida.

Är ju ingen king på att tjuvkoppla bilar så jag vred på tändningen och kopplade ihop den röd/svarta med svarta kabeln, men det gav ingen nämnvärd effekt? Vette tusan om jag gjorde rätt bara och att googla på "hotwire a vw" ger mest skumma träffar ICQ/ad

Värt att notera var att när jag provade tvujkoppligen var det 6.3v på polerna och ingen liv när jag vred på tändningen heller.

*UPDATE*
Gick ut och provade kortsluta startmotorn, som då direkt kickade till jag gick sedan in vred på nyckeln och bilen starta på två sek... med 6.3v på batteriet... Jag förstår inte varför det skulle vara lättare att kortsluta startmotorn och sedan starta än att starta direkt med nyckeln?... kanske är tändlåset iallafall?

Hur åtgärdar man ett spänningsfall från tändlåset? Byta tändlås eller renovera?

http://forumbilder.se/images/cf201191313PM988f.jpg

Hade förövrigt laddat batteriet över natten och när jag mätte polerna efter laddningen hade jag exakt 6.4v och då fick jag lite liv i grejerna. Det liksom låter som om startmotorn försöker "skjuta" ut det lilla kugghjulet men att det liksom tar stop? Försöker man några ggr så hoppar kugget tillslut in och startmotor drar runt relativt lätt, men efter en sådan körare är batteriet riktigt trött.

8

man monterar ett startrelä vid start motorn för att bli av med probl med dåliga kablar,(gordes redan på 70 talet när jag började på vw) en åtgärd som nästan är gratis o som hjälper till även om det visar sig att det är din startmotor som är dålig

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

vwove skrev:

man monterar ett startrelä vid start motorn för att bli av med probl med dåliga kablar,(gordes redan på 70 talet när jag började på vw) en åtgärd som nästan är gratis o som hjälper till även om det visar sig att det är din startmotor som är dålig

Finns ngt kopplingschema på denna inkoppling?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

vwove skrev:

låter ju intressant, men då tror du att det är startmotorn som håller på att ge upp och inte lådan till bussningen som är utsliten?

Är det ett relä i denna stil du tänker på? http://www.tradera.com/VW-1200-typ1-sta … _136367978

11

koppla så här ta sladden som går till tillslag(tunna kabeln på starten) mont på 86 kontakt på relä (vanligt6v relä)sätt - på 85 då manövrerar du reläet när du vrider på nyckel sen drar du en slad fr stora + polen på starten via reläet till stiftet för tillslag solonoide, sen har du ca 3 dec +kabel för till slag start o alla kablar med spänings fall är borta ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

12

Det här låter intressant, har ungefär samma symptom på min bil... Värt att testa med ett relä!

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

13

vwove skrev:

koppla så här ta sladden som går till tillslag(tunna kabeln på starten) mont på 86 kontakt på relä (vanligt6v relä)sätt - på 85 då manövrerar du reläet när du vrider på nyckel sen drar du en slad fr stora + polen på starten via reläet till stiftet för tillslag solonoide, sen har du ca 3 dec +kabel för till slag start o alla kablar med spänings fall är borta ICQ/af

Efter lite närmare koll idag ser det ut som förra ägaren (som ställde av bilen 1979) redan har installerat ett relä, eller är den där plåt burken något annat?  det stämmer rätt bra med din beskrivning på hur den skall kopplas in iallafall och ser prexis ut som relät som var till salu på tradera. 

http://forumbilder.se/images/e1201191227PM3ba7.jpg

Jag tror jag skall beställa en sådan där bussning och prova att byta den.. annars är det väl bara att byta startmotor känns det som?

14

ant skrev:

Det här låter intressant, har ungefär samma symptom på min bil... Värt att testa med ett relä!

Hej! det var du som jag drack bira med på bad camber som rekommenderade "ruka på fläktremmen" som jag faktiskt provade när vi pös iväg super tidigt på söndagen ICQ/ad Funkade den gången men sedan har det fortsatt att krångla..

15

jladenfors skrev:
ant skrev:

Hej! det var du som jag drack bira med på bad camber som rekommenderade "ruka på fläktremmen" som jag faktiskt provade när vi pös iväg super tidigt på söndagen ICQ/ad Funkade den gången men sedan har det fortsatt att krångla..

Ja jag såg din projekttråd och insåg att det är du som är du ICQ/ad hehe ja ni var snabbt iväg!! men vi var inte såå långt efter...
Ja det där knepet men remskivan kan funka ibland... Man kanske borde ta tag i det här med startmotorn nu, är ju skönt att kunna lite på bilen!
Du får skriva här om du kommer fram till något!

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

16

Menar du "plåtburken" på generatorn så är det laddnings relät.

Vart i uppsala håller du till?

Bubbla -62
Buss -60

17

SakLetare skrev:

Menar du "plåtburken" på generatorn så är det laddnings relät.

Vart i uppsala håller du till?

Ah då hade jag fel, kanske skulle funka med 6volts relä ändå..

Jag bor i gottsunda trakten

18

Ok inte så lång från funbo då. Har du bytt jordflätan och monterat relät å inte hittar nån lösning kan du få testa med min startmotor jag har ligger. Har du tur så kanske ove på bugbite.se har ett 6v relä till övers har annons där.

Bubbla -62
Buss -60

19

köper du ett nytt 12 volts relä på tex biltema så brukar dom dra redan vid 3 volt, så du behöver alltså inget speciellt 6v relä.. det fick jag lära mig av den lokala bilel firman.. (han tyckte det var onödigt dyrt med ett 6 volts relä) Default/lol

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

20

SakLetare skrev:

Ok inte så lång från funbo då. Har du bytt jordflätan och monterat relät å inte hittar nån lösning kan du få testa med min startmotor jag har ligger. Har du tur så kanske ove på bugbite.se har ett 6v relä till övers har annons där.

Shysst, jordflätan är ny men jag skall testa med ett relä så får vi se.

21

putte skrev:

köper du ett nytt 12 volts relä på tex biltema så brukar dom dra redan vid 3 volt, så du behöver alltså inget speciellt 6v relä.. det fick jag lära mig av den lokala bilel firman.. (han tyckte det var onödigt dyrt med ett 6 volts relä) Default/lol

Ah! bra tips får åka in å köpa ett så jag kan testa i helgen.

22

vwove skrev:

Detta tips fick jag av vw gurun G Rustas. Har dock inte hunnit prova än. 
Samma problem med min bil. Startar när den är kall å bra ström i batteriet. När den varm, så kan den vara helt dö. Inte ett tillslag. fast laddnigslampan lyser  fint gult.

"S"lowbugz 023

23

putte skrev:

var förbi BT och inhandlade ett stycke relä(art nr. 42301), men fick det hela inte att fungera ;( Efter lite testade upptäckte jag att relät jag hittade på biltema krävde runt 7V för att fungera vilket tyvärr gjorde att det inte fungerade i bilen. Men felsökandet fortgår har beställt ett 6v relä som borde dimpa ner i brevlådan snart, hoppas man hinner klart till BRC bara ICQ/ad

24

jladenfors skrev:
putte skrev:

var förbi BT och inhandlade ett stycke relä(art nr. 42301), men fick det hela inte att fungera ;( Efter lite testade upptäckte jag att relät jag hittade på biltema krävde runt 7V för att fungera vilket tyvärr gjorde att det inte fungerade i bilen. Men felsökandet fortgår har beställt ett 6v relä som borde dimpa ner i brevlådan snart, hoppas man hinner klart till BRC bara ICQ/ad

Va... då måste jag haft tur för jag har köpt 3 sådan reläer som jag har kört på 6V.. både till extra ljus och starten...jaja man kan tydligen inte lite på biltem.. sorry att det inte fungerade.. ICQ/ac

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

25

Tjohlahop, för att avrunda denna historia kan jag berätta att efter det att jag kopplade in ett 6v relä efter vwove's rekomendation fungerar det som en dröm  ICQ/ag 

Ur kul!

http://forumbilder.se/images/ea7201175730P42da.jpg

Tack för alla tips!