Hej!
Goda råd är dyra just nu. Jag har problem med min folka med en 1500 snurra. Förutsättningarna är följande: På denna snurra sitter ett ormbo och original förgasare med andra munstycken för ormboets skull. Alla kylplåtar sitter där dom ska.
Problemet är att den går kasst ibland och bra ibland, helt oförutsägbart. Som idag när jag tog ut den så startade den hur bra som helst och hade en stabil tomgång som låg vid 1000 varv. Backade ut från infarten och drog iväg. Efter 70 meter kom jag ut på en 50-väg och smällde i tvåan. Direkt började den hosta och tappa all ork, testade att smälla in trean och då försvann allt. Slutade med att jag vände och hostade hemåt i 20 km/h. Körde upp på infarten och ropade på farsan att han skulle komma och följa en sväng (stängde aldrig av bilen under tiden. Gick fortfarande lika bra på tomgången). Jag och farsan drog iväg, då gick den minsann hur bra som helst. Kom ut på 50-sträckan och både tvåan och trean fick den jobba på, inga tendenser alls till att den någonsin gått som skit. Kom ut på en 70-sträcka, pressade ytterligare och smällde i fyran. Vi låg på fyran i kanske 2 minuter och pang så började den hosta som tidigare, all ork försvann. Puttrade i 30 km/h hostande, efter nån ytterligare minut så gick den igen.
Var skulle ni börja?
Jag tänker mig att om tändningen skulle stå galet så borde den gå skit för jämnan. Sitter original fördelare med vakuum. Därför har jag som uteslutit tändningen. Kan det vara smuts i tanken/någon annanstans som ställer till det? Eftersom problemet kommer och går. Installera externt bränslefilter? Värmen borde det heller inte vara eftersom den ibland går dåligt direkt efter start?
Vad kan det annars va? Vad skulle ni gjort?
//Vilsen som vill hinna njuta av den korta sommaren i Norrbotten...