1

Hej!

Goda råd är dyra just nu. Jag har problem med min folka med en 1500 snurra. Förutsättningarna är följande: På denna snurra sitter ett ormbo och original förgasare med andra munstycken för ormboets skull. Alla kylplåtar sitter där dom ska.

Problemet är att den går kasst ibland och bra ibland, helt oförutsägbart. Som idag när jag tog ut den så startade den hur bra som helst och hade en stabil tomgång som låg vid 1000 varv. Backade ut från infarten och drog iväg. Efter 70 meter kom jag ut på en 50-väg och smällde i tvåan. Direkt började den hosta och tappa all ork, testade att smälla in trean och då försvann allt. Slutade med att jag vände och hostade hemåt i 20 km/h. Körde upp på infarten och ropade på farsan att han skulle komma och följa en sväng (stängde aldrig av bilen under tiden. Gick fortfarande lika bra på tomgången). Jag och farsan drog iväg, då gick den minsann hur bra som helst. Kom ut på 50-sträckan och både tvåan och trean fick den jobba på, inga tendenser alls till att den någonsin gått som skit. Kom ut på en 70-sträcka, pressade ytterligare och smällde i fyran. Vi låg på fyran i kanske 2 minuter och pang så började den hosta som tidigare, all ork försvann. Puttrade i 30 km/h hostande, efter nån ytterligare minut så gick den igen.

Var skulle ni börja?

Jag tänker mig att om tändningen skulle stå galet så borde den gå skit för jämnan. Sitter original fördelare med vakuum. Därför har jag som uteslutit tändningen.  Kan det vara smuts i tanken/någon annanstans som ställer till det? Eftersom problemet kommer och går. Installera externt bränslefilter? Värmen borde det heller inte vara eftersom den ibland går dåligt direkt efter start?

Vad kan det annars va? Vad skulle ni gjort?

//Vilsen som vill hinna njuta av den korta sommaren i Norrbotten...

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Gör ren tanken och blås ur soppaledningen till att börja med. Sen så kan du fundera på ett bränslefilter.

3

Du är inte den första som råkat ut för detta. Jag råkade ut för liknande problem efter att ha gjort nåt i all hast och det hade kommit in smuts i bränsleröret vid förgasaren som gjorde att flottörventilen kärvade. Även en kompis till mig ringde en gång och hade problem av samma slag efter ingrepp.

4

Känns igen.Skit i soppaledning /tank

5

Tusen tack gubbar! Då ska jag börja med att rengöra tanken och soppaledningen och hålla tummarna.

6

volvson skrev:

Tusen tack gubbar! Då ska jag börja med att rengöra tanken och soppaledningen och hålla tummarna.

Om du ställer bilen i en lätt uppförsbacke och sedan skruvar loss ingående slang till bränslepumpen, och håller slangen i en flaska skall det rinna bensin med ganska gott flöde, sipprar det bara litet grann har du skit i silen!

Det sitter en sil, ett finmaskigt nät, vid avrinningen i tanken, ett typiskt bubblafel är ett denna sil är helt eller delvis igensatt.
Om du har tryckluft så blås bränsledningen bakifrån, då blir det ofta rent i silen, men problemet återkommer, gör som de andra sagt, ta ur och rengör tanken.

Detta är typiskt på fordon som bara används säsongsvis, det blir ibland kondens i tanken, som orsakar rost, och rostflagor sjunker till botten i tanken och hamnar till slut i silen.

Uteslut denna sil, anslut istället ett engångs bränslefilter på slangen alldeles innan bränslepumpen, visserligen finns det olika åsikter om detta, men som jag ser det den bästa lösningen.
Det finns isärskuvbara "flergångsfilter" också.
Detta filter skall sitta INNAN pumpen, dels skyddar det då även pumpen, sedan råder det osäkerhet om dessa enkla filter tål pumpens tryck.

Om det nu inte blir bra efter detta går du vidare och kollar huvudmunstycket i förgasarens flottörhus, om det finns skräp där har det säkerligen också fastnar skit i bränslepumpen.
En del bränslepumpar kan man ta isär och fixa till, andra är helt förseglade, men är rätt billiga att byta ut.

Ett annant altermativ kan vara ett värmefel i tändsystemet. Detta uppträder alltså då motorn är varm.. Då är det oftast tändspolen och/eller kondensatorn som lagt av, dessa borde vara märkta med "bäst före datum".

Men det låter som du beskriver det, som ett bränsleproblem.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Tack för bra svar Björn. Det blev ju en steg- för -steg guide det där ju. Kan fasiken inte bli mer utförligt.

8

volvson skrev:

Tack för bra svar Björn. Det blev ju en steg- för -steg guide det där ju. Kan fasiken inte bli mer utförligt.

Under årens lopp har man ju gjort detta flera gånger.

Det finns en variant till av "flaskmodellen".
Det är när man kollar om bränslepumpen är ok.
Då kopplat du loss bränsleslanen på förgasaren, tar bort pluskabeln på fördelaren, och stoppar ned slangen i en flaska.
Sedan ber då någon vrida på nyckeln (mer friläge i) nu skall det stötvis komma en kraftfull bensinstråle.

Det är ju rätt vanligt att väldigt finfördelat skräp från tanken även kommit in i bränslepumpen, och även kanske vidare till nålventilen i förgasaren, liksom då huvudmunstycket.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."