1

Hej.

Igår köpte jag på mig 4 st typ3or, bla en notch, 68 eller 69a. Vet inte säkert än, har inte fått papperna på den än.

Stämmer det att det inte togs in några notchar med fyrbult till Sverige?

2

Nja, tror 4 bults kom runt 67 om jag inte minns fel.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

3

Det kanske är långnosnotchar du tänker på, vet inte om det var så att de inte togs in i sverige men antagligen nåt sånt eftersom de är så få.
Jag har sett en i tidningen klassiker som det var ett reportage om och en annan irl.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Jo. Fyrbult kom 67, men hur många notchar har man eg sett med fyrbults?

5

Jag är ganska säker på att det kom fyrbult redan 66 på typ3
det har funits notchar med fyrbult men om det var svensksålda vet jag inte

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6 Senaste redigerad av helmut (2017-06-06 07:24:16)

Denna är det.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651639.jpg

Fastyn som ska renoveras

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651642.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651641.jpg

Även denna följde med i köpet

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651640.jpg

7

Även denna följde med

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651646.jpg
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651645.jpghttps://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1651644.jpg

8

Notchen  borde vara en 69a
fastyn är nog en 66-67
den ljusblå är en 69a
varianten är en 72 kan ev vara en 73a

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

9

Tack för infon!

10

Fyrbults-Notchar fanns nysålda i Sverige, brorsan hade en 1968 (?) Notch med originaltaklucka som var nysåld på Gotland (han köpte av första ägaren) och den hade nån sån där originaldekal på svenska i en av rutorna så den var nog inte privatimporterad! Fast de var nog inte så vanliga, kanske bara togs hem på beställning? Jag vet om minst en till som funnits på Gotland, men där har jag inte samma koll på historiken.

Fyrbult och skivor fram kom med modellåret 1966 (bör väl innebära bilar producerade efter augusti 1965?) på Typ 3, åtminstone på 1600 exportutförandet (det "vanliga" utförandet på svensksålda bilar). Det fanns även ett enklare utförande som jag tror hade 1500 motor även 1966 och senare, men där finns nog bara ett fåtal bilar i Sverige och de har jag sämre koll på.

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

11

Jag hade tidigare en 1968 Notch som var svensksåld. Som jag fattat togs de in på beställning efter 1966.

12

Carl-Johan Ceders gamla bilar?

13

Japp. Calle jobbar på samma firma som mig. Har försökt göra affär i ca 10 år...

14

Min variant -66med 1500enkelförgasare har skivor/4bult... Nyköpt av min far på gotland...-66 kommer ihåg känslan när vi blev tillsagda att inte trampa på tröskeln.. Gammal vana från den tidigare bilen bubbla-56... Även den i min ägo i bedagat skick...
Sorry för oftopic..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Fyrbultsnotchen visade sig vara en 64a, med utbytta framskärmar och bromsar.
Det har suttit typ4 snurra i den, därav bromsbytet.

Så, då var den historian löst. ICQ/ab

Alla fyra bilar är bärgade och hämtning påbörjas under veckan.

16

Långnos Varianten.  ICQ/ae

Mera känd som jb...

17

Notchen är ett gammalt 90tals bygge.
Planen är väl att fortsätta på customstuket, dvs 64an får behålla nyare fram och bakvagn, ev byte till 5x130 för att få dit lite roligare hjul.

Nybyggd 1600 ska dit, inredning och lack är inte bestämt än.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655194.jpg

Planen för dessa är att den blå ska få donera plåt och div till den gröna fastyn och notchen.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655209.jpg

Karossen ska lyftas och plattan renoveras, letar framskärmar till denna. Antingen plast eller plåt.
Det blir att behålla lacken på den gröna, bara poleras.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655208.jpg

Varren är ett riktigt fint objekt!

Stod lite trångt till, dock är det som tur är en sandhed så backen var snustorr!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655215.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655214.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655210.jpg

En liten städning så!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655213.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655212.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1655211.jpg

Varren kommer ut på annons, förutsatt att den som har första tjing på den inte gör affär.

//SP