Hej.
Igår köpte jag på mig 4 st typ3or, bla en notch, 68 eller 69a. Vet inte säkert än, har inte fått papperna på den än.
Stämmer det att det inte togs in några notchar med fyrbult till Sverige?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ3, Karmann Ghia, 181, Porsche... » Fyrbults notch
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej.
Igår köpte jag på mig 4 st typ3or, bla en notch, 68 eller 69a. Vet inte säkert än, har inte fått papperna på den än.
Stämmer det att det inte togs in några notchar med fyrbult till Sverige?
Nja, tror 4 bults kom runt 67 om jag inte minns fel.
Det kanske är långnosnotchar du tänker på, vet inte om det var så att de inte togs in i sverige men antagligen nåt sånt eftersom de är så få.
Jag har sett en i tidningen klassiker som det var ett reportage om och en annan irl.
Jo. Fyrbult kom 67, men hur många notchar har man eg sett med fyrbults?
Jag är ganska säker på att det kom fyrbult redan 66 på typ3
det har funits notchar med fyrbult men om det var svensksålda vet jag inte
Denna är det.

Fastyn som ska renoveras


Även denna följde med i köpet

Även denna följde med



Notchen borde vara en 69a
fastyn är nog en 66-67
den ljusblå är en 69a
varianten är en 72 kan ev vara en 73a
Tack för infon!
Fyrbults-Notchar fanns nysålda i Sverige, brorsan hade en 1968 (?) Notch med originaltaklucka som var nysåld på Gotland (han köpte av första ägaren) och den hade nån sån där originaldekal på svenska i en av rutorna så den var nog inte privatimporterad! Fast de var nog inte så vanliga, kanske bara togs hem på beställning? Jag vet om minst en till som funnits på Gotland, men där har jag inte samma koll på historiken.
Fyrbult och skivor fram kom med modellåret 1966 (bör väl innebära bilar producerade efter augusti 1965?) på Typ 3, åtminstone på 1600 exportutförandet (det "vanliga" utförandet på svensksålda bilar). Det fanns även ett enklare utförande som jag tror hade 1500 motor även 1966 och senare, men där finns nog bara ett fåtal bilar i Sverige och de har jag sämre koll på.
MVH: Hella
Jag hade tidigare en 1968 Notch som var svensksåld. Som jag fattat togs de in på beställning efter 1966.
Carl-Johan Ceders gamla bilar?
Japp. Calle jobbar på samma firma som mig. Har försökt göra affär i ca 10 år...
Min variant -66med 1500enkelförgasare har skivor/4bult... Nyköpt av min far på gotland...-66 kommer ihåg känslan när vi blev tillsagda att inte trampa på tröskeln.. Gammal vana från den tidigare bilen bubbla-56... Även den i min ägo i bedagat skick...
Sorry för oftopic..
Fyrbultsnotchen visade sig vara en 64a, med utbytta framskärmar och bromsar.
Det har suttit typ4 snurra i den, därav bromsbytet.
Så, då var den historian löst. 
Alla fyra bilar är bärgade och hämtning påbörjas under veckan.
Notchen är ett gammalt 90tals bygge.
Planen är väl att fortsätta på customstuket, dvs 64an får behålla nyare fram och bakvagn, ev byte till 5x130 för att få dit lite roligare hjul.
Nybyggd 1600 ska dit, inredning och lack är inte bestämt än.

Planen för dessa är att den blå ska få donera plåt och div till den gröna fastyn och notchen.

Karossen ska lyftas och plattan renoveras, letar framskärmar till denna. Antingen plast eller plåt.
Det blir att behålla lacken på den gröna, bara poleras.

Varren är ett riktigt fint objekt!
Stod lite trångt till, dock är det som tur är en sandhed så backen var snustorr!



En liten städning så!



Varren kommer ut på annons, förutsatt att den som har första tjing på den inte gör affär.
//SP
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ3, Karmann Ghia, 181, Porsche... » Fyrbults notch
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.