1

Sådär, varit på besiktningen 3 gånger nu, utan vidare resultat. Första gången var det 1.4 på vänster sida fram, 0.7 höger sida fram, samt 0.9 vänster sida bak, 1.4 höger sida bak. Jag har bytt bromsslang bak vänster sida iom den vart dålig. Bytte broms backar på dom dåliga sidorna. Luftade bak till fram som man ska, åkte in till besiktning igen, och det har blivit sämre!!  Fortfarande 1.4 VF och HB, men nu är det 0.5 HF och 0.7 VB.......vad kan detta bero på? Som sagt, 1-krets, och det är en -65a. Trummorna ser bra ut också!

2

Har du kollat så hjulcylindrarnas kolvar löper lätt, båda två i respektive cylinder? Tänker att en kanske sitter fast och då blir ju bara ett bromsband påverkat. Alla bromsband utjusterade lika runt om?

3

Mange skrev:

Har du kollat så hjulcylindrarnas kolvar löper lätt, båda två i respektive cylinder? Tänker att en kanske sitter fast och då blir ju bara ett bromsband påverkat. Alla bromsband utjusterade lika runt om?

Har bytt hjulcylindrar där bromsverkan varit dålig, och dom åkte ut lika efter jag bytte. Bromsbanden är utjusterade lika mycket, trycker ut den ena tills hjulet inte går att rubba, sen skruvar jag tillbaks lite tills det börjar snurra igen. Gör samma sak på båda banden.

Jag tänkte på en annan sak, hur ska bromsbanden vara? Breda fram eller bak? För jag vet att det var olika bredd på dom.

4

Om man byter på båda sidor samtidigt så vet man dels att man kan köra länge på den utan att behöva försöka komma ihåg att ena sidan är gammal.
Men viktigare för dig nu, nya belägg tar lite tid att slits in mot en gammal trimma. Det gör att ett nytt belägg/back tar sämre ett tag. Om du byter på båda sidor kanske du får, säg 0,7 på bägge sidor. Du får trampa lite hårdare tills de är inslitna. Men de kommer att ligga på mindre än 30% i diff så att du klarar besiktningen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

David, Luleå skrev:

Om man byter på båda sidor samtidigt så vet man dels att man kan köra länge på den utan att behöva försöka komma ihåg att ena sidan är gammal.
Men viktigare för dig nu, nya belägg tar lite tid att slits in mot en gammal trimma. Det gör att ett nytt belägg/back tar sämre ett tag. Om du byter på båda sidor kanske du får, säg 0,7 på bägge sidor. Du får trampa lite hårdare tills de är inslitna. Men de kommer att ligga på mindre än 30% i diff så att du klarar besiktningen.

Ja det är ju sant. Att de nya inte är inslitna som de gamla är. Får testa att köra nya runt om och se ifall det är samma värden efter det. Du vet inte annars vad det kan vara för fel!?

6

Man skall alltid bytt bromsbackar på båda sidor, gärna trummor också.

Speciellt av det skälet som David beskriver.
Olika fabrikat kan ha olika friktionsvärden förutom att det tar tid att slita in dom.

Jag råkade mixa fabrikat av bromsklossar fram på min bil och hade bekymmer i bromsprovaren i flera år innan jag kom på vad jag gjort.

"ljushuvud"

7

Mr 56 skrev:

Man skall alltid bytt bromsbackar på båda sidor, gärna trummor också.

Speciellt av det skälet som David beskriver.
Olika fabrikat kan ha olika friktionsvärden förutom att det tar tid att slita in dom.

Jag råkade mixa fabrikat av bromsklossar fram på min bil och hade bekymmer i bromsprovaren i flera år innan jag kom på vad jag gjort.

Då lägger jag en order på helt nya runt om så får vi se vad värdena blir!

8

Men en annan fråga, 0.7 är inte för lite? Har bilprovningen något att gå efter? dvs minimum 1.0 eller något?

9

Nja det är skillnaden som är det viktiga.

när du fått dian nya backarna.
Lägg dom löst i trumman och de skall ligga an hela vägen, är trumman för står blir det glapp i ändarna.

Förr i tiden när man svarvade trummor, så slipade man in banden med en radieslip. för att få perfekt anliggning.

https://www.youtube.com/watch?v=H-ZF200ZSVs

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24373

"ljushuvud"

10

Mr 56 skrev:

Nja det är skillnaden som är det viktiga.

när du fått dian nya backarna.
Lägg dom löst i trumman och de skall ligga an hela vägen, är trumman för står blir det glapp i ändarna.

Förr i tiden när man svarvade trummor, så slipade man in banden med en radieslip. för att få perfekt anliggning.

https://www.youtube.com/watch?v=H-ZF200ZSVs

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24373

Nu verkar bromsarna vara OK! Bytte till nya hjulcylindrar runt om, nya backar runt om och har luftat och justerat alla backar. Det ser ut som att det blir jämt här jag bromsar på grus nu. Men, nu verkar själva bromspedalen ta långt ner, även efter luftning och justering..Vad kan detta beror på? Kan det vara Huvudbromscylindern? Och hur fixar man en sådan?

11

Du kan justera på pinnen mellan bromspedalen och pumpen.

Ditt gamla problem kan bero på tidligare oljelekasj på banden på ena siden.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

12

Justera INTE på pinnen, utan justera med anslaget till pedalstället. Pinnen skall ha ett givet mått, kommer inte i håg det nu, men finns på The Samba.

13

kyyymm skrev:

Sådär, varit på besiktningen 3 gånger nu, utan vidare resultat. Första gången var det 1.4 på vänster sida fram, 0.7 höger sida fram, samt 0.9 vänster sida bak, 1.4 höger sida bak. Jag har bytt bromsslang bak vänster sida iom den vart dålig. Bytte broms backar på dom dåliga sidorna. Luftade bak till fram som man ska, åkte in till besiktning igen, och det har blivit sämre!!  Fortfarande 1.4 VF och HB, men nu är det 0.5 HF och 0.7 VB.......vad kan detta bero på? Som sagt, 1-krets, och det är en -65a. Trummorna ser bra ut också!

Byt samtliga slangar om du inte redan funderat på det. Kan också vara boven i dramat.  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

14

Har du justerat med slackad handbroms?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!