1

Exakt vad innebär detta, och hur gör man?

Har hört att man ska montera ihop allt, för att få ut bästa effekt (356 A bromsar) ur bromsarna.

Någon som kan förklara, och kanske rent av med en bild?

Tackar

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

2 Senaste redigerad av hotvw (2014-01-11 18:25:38)

Det innebär att beläggen slipas till samma radie som trumman har.
Det innebär att man kompenserar för diameterökningen på trumman som blivit av slitaget.
Och då kommer beläggen att ligga mot trumman hela vägen!
Annars kommer det ta många mil innan beläggen slitit in sig mot trummans diameter!

Vem som gör det: firmor som limmar bromsbelägg kan oftast göra detta,
Tex. Nobtec i Norrköping!
Vart detta svamligt?
Mats

3

Radie?? Halva diametern är radien. Trumman snurrar...
Hur faan??? Menas det att man putsar ytterkanterna om dom är det första som tar i trumman när man bromsar?
Jag vill inte lämna bort, utan göra själv...

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

4

om du ökar innerdiametern på trumman så måste du slipa av mitten på belägget.

5

Är de mera vanligt att man måste putsa på mitten, eller på ytterkanterna?

Tel 07noll357185ett

6

Vanligast måste vara att man måste slipa hela för att få rätt radie hela vägen.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Man kan ju helt omöjligt behöva slipa hela, för då måste det ju gå hoppa över att slipa... Jag menar, är det så att banden inte tar i hela trumman så fort de nuddar trumman, då måste man ju endast behöva putsa där det tar först.

Jag förstår lixom inte riktigt det stora syftet med detta, har läst om några nu på slutet, som låtit göra det, men, känns i min värld som överkurs 1.A

Men, det kanske bara är jag som känner så? Gör de flesta det?

Tel 07noll357185ett

8

356 bromsar på en typ 1 blir sjukt överdimensionerat. Kör man med originaldimension på däcken så är det nog ändå dessa som är den begränsande faktorn.  Problemet är att om du svarvat ena framtrumman, men inte andra, så lär det dra snett om du inte radieslipar. Gör du bara lika vänster som höger så lär det bli tillräckligt bra utan radieslipning.

Mina A-bromsar radieslipar jag eftersom det är ett hopplock från flera set som är svarvade olika mycket.

9

Bromsbacken ska ha anliggning först på mitten för att sedan flexa vid högre tryck och få anliggning på hela backen. Svarvar man trumman och inte radieslipar backarna kommer radien att bli fel. De kommer att flexa för mycket och bromsen kan bli svampig. Huvudsaken är, som Tobias skriver att man gör samma på både höger och vänster. Samma fabrikat på backarna också.

[