1

Hej,

Behöver hjälp av era vw-kunskaper.
Jag har en fundering kring vilken årsmodell av vw typ1 jag ska hitta för att starta ett porsche-replika projekt på bästa sätt.
jag vill t.ex ha tvåpunkts och inte trepunktsbälte registrerat, så vilket år är sista modellen med tvåpunktsbälte?
är det någonting speciellt att tänka på gällande olika årsmodeller av axlar och upphängning som är att föredra?
när kom 12volt, när kom skivbromsar?
Jag hoppas ni förstår vad jag söker, den bästa årsmodellen att välja för ett ombyggt fordon.

Undrar även om man har några fördelar av att utgå från en platta som redan är registrerad som kortad från t.ex en buggy?
givetvis måste plattan säkerligen justeras om i vilket fall men tänkte mer på att den i registreringsled redan är kortad.

Alla era tankar och idéer mottages varmt.

2

Personligen skulle jag ta en 1966 års platta för att få kulbultsframvagn, bygga om bakvagnen till IRS och köra med CSP 5-bultade skivbromsar fram.

Tror inte det finns någon fördel att utgå från en buggy. De är annorlunda kortade och en Speedster replika måste ändå regbesiktigas.

3

ICQ/ab Spännande går i samma tankar.
Ska du bygga replika med eller utan tak?

Buggyn står regad som utan tak.
Sen är det fel längd på en Buggy.

Hjulen passar inte i hjulhusen så då lär du bygga om plattan. = kan lila gärna ta en annan platta och börja bygga på.
Och då finns ju SFRO s bok som är bra. Med ett kapitel bara om Vw plattan och vad som gäller.
Finns även kapitlen med vilka bromsar du kan ha på vilken årsmodell med vilken motor osv.
Så rekomendationen är att beställa boken läs igenom och så kan du hitta den årsm som passar best för dig.
Skulle vilja lägga till oxå att ju nyare platta desto högre effekt får du ju ha på motorn utan att göra ombyggnation i broms väg.

Wikipedia.

Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970[11], och i baksätena från och med årsmodell 1971.

Dock står det såhär:

Amatörbyggda och ombyggda fordon behöver endast ha bälten i framsätet, dessa behöver ej ha upprullningsdon, och i vissa fall kan tvåpunktsbälte godtas.

Sista som står är dock ingen sanning vad jag kunnat läst mig till i senaste SFRO boken.
Det är mer årsmodell bestämt ang bälte.
Men läste bara lite snabbt om det här om dagen.

Så beställ boken å grotta ner dig i allt du tänkt ha.
Bättre göra det riktigt och godkänt från början.

Tomato Potato
Dyslexiker..

4

Jag byggde på en automatic ombyggd till manuell men då med IRS, det tycker jag var ett bra alternativ. Ändrade bultmönstret bak med andra trummor och fram med adaptrar. Avsmalnad pumaframvagn.

http://i1255.photobucket.com/albums/hh631/Speedster76/Blandat%20bilar/DC6E8846-7D3E-489C-ACB0-FAEFC2AA00AC_zpsrke1klj5.jpg

/Petter Lilled
Porsche 356 -64
Porsche 997 S2

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-06-09 17:10:03)

För att slippa trepunktsbälte, så får det inet finnas nån möjlighet att ha en övre fästpunkt.
Och här finns det möjlighet för bedömningsglidningar.
Jag byggde ett roadster amatör bygge 1988 , inga problem med tvåpunktsbälte där.

Men sen vet jag att kraven höjts, men det är en bedömningssport.

"ljushuvud"

6

I stort sett omöjligt att få igenom med tvåpunkt idag, för många Speedsterbygge som besiktigats med en fungerande trepunktslösning. Vill du ha tvåpunkt så är det ju bara att sätta i det efter Sfro... Jag besiktigade med trepunkt och körde sedan fyrpunkt alla åren efter det.

/Petter Lilled
Porsche 356 -64
Porsche 997 S2

7

Om det alltså ändå krävs trepunkts infästning vid ombyggt fordon för att man anser att möjligheten finns, så spelar det inte så stor roll om plattan jag får tag i från början är registrerad med tvåpunkt?

finns det andra anledningar till att man inte vill välja en nyare typ1 som utgångsobjekt?

Sfro-boken beställd.
Har gått i replica-tankar i 3-4år och nu har jag möjlighet både tid och platsmässigt.
Började med intresset för en speedster, såg möjligheten till en coupe, men är nog tillbaka på ursprungstanken, att bygga en speedster.
Har följt flera trådar på speedsterowners där man byggt coupeer. Ett återkommande problem verkar vara att få karossen tillräckligt stabil utan bur i coupen, någonting som är uteslutet för mig. Vill man bygga någon form av räserbils-outlaw passar nog en coupekaross med bur utmärkt. Priset verkar också ha en tendens att sticka iväg till vad man lika gärna kunde betalt för en hygglig b eller c coupe.

En annan tanke som dök upp,
Nu när besiktningsbefrielse ska införas i landet på bilar över 50år, så räcker det förstås med att bilen har trepunkts vid besiktningen om den är från 68 eller äldre.
Finns det några andra fördelar med att utgå från en bil som bara kommer ha en slutbesiktning och sedan blir besiktningsbefriad? Jag tänker på om det finns typiska återkommande punkter som besiktningsmän kan ha åsikter om gällande ombyggda fordon som detta så det rent av kan vara värt att hitta 68 eller äldre bara av den anledningen.

Tackar för alla era svar!
Den stålgråa speedstern var riktigt läcker!

8

Undra just hur petigt det är med besiktningsbefrielsen där?
En nitisk trafikinspektor eller trafikpolis kan ju vinka in en
sådan bara för att få gräva i hur den överenstämmer med
regpapperet och få sätta böter/ombesiktning och i värsta fall
körförbud. Default/yikes

9 Senaste redigerad av michaelth (2017-06-10 08:07:28)

Om man inte har rätt grejer inskrivna kommer man att åka dit förr eller senare så varför schansa...
då jag jobbar mot bla polisen så vet jag att det kommer bli fler kontroller.. och det dom anser är rätt är det du skall bevisa ...
så ju mer papper/dokumentation du har på det som ev är utbytt destå enklare. dvs inskrivet i fordons handlingarna.

Innan med regelbunden kontrolbesiktning var det enklare.. nu är ju en del av det skickat ut på vägarna.

men ofta kan man förmodligen klara sig om allt ser okey ut och inte snabbt "ihoprunkat "inför en träff.
Klara papper gäller i min värld då slipper man sitta på nålar varje gång man skall ut och åka..

Att sätta en båge i en speedsterkaross är nog att se som en självbevarande åtgärd.. en glasfiberkarross är ju inte speciellt krocksäker+ att en bur styvar upp schassiet som ju inte heller det är av ondo..
Man kan ju kläda in rören med rött skinn ICQ/ag
Det kan ju tänkas att man kommer köra lite mer "sportigt " med bilen med något mer hästar och eventuellt ICQ/ad  högre hastigheter.. skönt om inte bara ett tunt glasfiberskall är skyddet mot omvärlden....
jag förstår inte varför folk är rädda för bälten. dom e ju inte där för besiktningen utan för att hålla i en.. 
Hellre ett 3 punkts än ett 2 för mig. att sätta en förstärkande metallram i en glasfiberkaross e ju inte rymd teknologi..
Ha det ql, men kör så säkert det går med våra veteranbilar....
Många i dagens tvålkoppar kan se det som en utmaning att köra om den där possen.. kanske för tävlingens skull eller för en bild/videoklipp för ansiktsboka?? vilket kan göra trafiksituationer som är ohälsosamma... och då sitter vi som mest osäkert.... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(