Behåller detta inledande inlägg för att summera 2016, bläddra ned i tråden för 2017!
Jag har roat mig med att försöka få koll på vad som hänt med bubblapriserna. Det här är vad jag sett/hört/antagit under 2016. Rätta mig gärna om ni tycker jag är ute och cyklar. Priserna är för fungerande, besiktigade originalbilar som ser bra ut. Från vettigt bruksskick till riktigt fina (extremt fina, som den korallröda ovalen som gick för 235 000, är inte med. Inte heller besiktigade bruksbilar som ger ett risigt helhetsintryck). Vi börjar med de nyaste bilarna:
VW1303LS cab 1973-1979
De här bilarna verkar ha en stor grupp fans som dessutom är beredda att betala för en fin nyckelfärdig bil. Priset är starkt beroende av skick samt vilken årstid det är, vilket ger en stor spridning.
110 000 – 170 000
VW 1300/1500/1302/1302S/1303S 1968-1974
Bubblor med stående lysen verkar ligga ganska samlade prismässigt, såvida det inte är en BIG eller en 1303 från 1975. Bilar som ligger under 30 försvinner snabbt och de över 50 verkar bjudas ut av optimister som felaktigt jämför priserna med tidiga 60-talare.
30 000 – 50 000
VW1500cab/1302LS cab 1968-1972
Dessa bilar innebär ett ganska stort steg ned prismässigt jämfört med 1303:orna (och de äldre). Billigaste cabbarna helt enkelt! Dock verkar en del förväxla 1302:an med 1303:an prismässigt. Jag gissar att det blir tungsålt då.
90 000 – 140 000
VW1200/1300/1500 1965-1967
1965 fick bubblan större rutor runt om och jag har nog trott att det gått en prismässig skiljelinje där, men på de priser som bilarna bjuds ut för så verkar priserna nästan ligga i nivå med tidigare 60-talare (så länge vi pratar om fina bilar). Dock är nog lägstanivån lite lägre.
40 000 – 70 000
VW1200 1960-1964
De här årsmodellerna är vad många i dag ser framför sig när de tänker klassisk bubbla, gissningsvis spelar Herbie filmerna in här. De får betraktas som etablerade hobbybilar som, i fint originalskick, verkar ha en ganska samlad prisbild. Sänkta/ombyggda/smårisiga går att få billigare. Tittar man på internationella priser så är dessa årsmodeller de mest undervärderade. En fin och oförstörd "Dickholmer" (som 58-64 kallas i Tyskland) slår nog bankernas fonder!
50 000 – 70 000
VW1200 1958-1959
Dessa årsmodeller bjuder på körriktningspilar och ”stor” bakruta. Ganska lika prisbild som de nyare, men med högre toppar.
60 000 – 100 000
VW1200 1955.8-1957
Sena ovalrutor (många registrerade som 55:or i Sverige) har rusat i pris verkar det som. Återigen: strikt originalskick gäller för att hålla priset uppe. Prismässigt svårt, då det är ett begränsat antal bilar som säljs. Priset är mer skick- och originalkänsligt än i de andra kategorierna.
100 000 – 140 000
Bubbla sedaner upp till 1955.7, soltakare upp till 1963.7 och cabbar upp till 1967.7 säljs så sällan så det är svårt att hitta en stabil prisbild, så jag utelämnar dessa.
Som sagt, detta är inte vetenskapligt och jag ser fram emot synpunkter!
Edit juli 2016:
Kollat lite till och noterat följande:
Cabbar som inte blir sålda till midsommar sjunker i pris. Har därför dragit ned lägsta-priset på 68-72 cabbar
Fin-fina 58-59:or verkar vara "de nya ovalrutorna" och priserna på de finaste originalbilarna verkar gå upp.
"bottenpriset" för en proper originalbubbla verkar också gå upp. Höjer därför de med stående lyktor en femtusing.
65-67 nu uppflyttade prismässigt, dock är statistiken på gränsen till för dålig. Var är alla fina 65-67:or?
Edit sep/okt 2016:
Ytterligare justeringar:
Fler fina 65-67:or ute på marknaden. Tycks ligga på nästan samma pengar som 60-64.
Justerar upp vissa lägstapriser ytterligare. Notera att för det lägre priset skall bilarna fortfarande vara besiktigade, körbara och se vettiga ut. För det högre skall de vara riktigt fina in- och utvändigt, men behöver inte vara 100 poängare.
Höjer lägstapriset på ovaler. Vettiga under 100k försvinner fort
Sänker även lägstapriset på 1303 cabbar pga säsongsvariationerna



