76

Halloj.

Varit på Jula med mitt "fritidsbatteri" Det tog tillbaka det utan protester. Bra service tycker jag. Köptes förra hösten och jag hade inget kvitto. De letade upp det på bonuskortet.

Då har jag ett nytt Tudor 74 Ah startbatteri och även införskaffat ett nytt Tudor Exide Fritidsbatteri på 72 Ah. Känns riktigt bra tycker jag.

Har provkopplat detta och bilen startar då lätt som en plätt även med extrabatteriet. Bör ju nästan ha varit något fel på mitt gamla batteri från Jula. Skönt att jag upptäckte det.

Nu skall det kopplas in mer permanent. Jag har kopplat enligt Frederiks skiss han bifogat tidigare i tråden. Var avsäkrar jag? Räcker 25 A säkringar? Vill ha någon variant man bara kopplar på kablarna vid batteriets poler. Har ni några bra tips på sådana?

MVH
R.Nilsson

77

Det beror lite på hur du monterat, längd och grovlek på kablar. Det du i denna installation avsäkrar är kabeln och ffa för risken om kabeln skulle kortslutas, ex nötas hål på och jordas. De enskilda förbrukarna är ju sedan avsäkrade vid säkringsdosan. Eftersom jag ritade min förra skiss i bilen på jobbet så ritade jag om den.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6379EE55-18ED-44EC-B5A1-B83BA9B12740_zpsf6boukxy.jpg

Kablarna och avståndet mellan startbatteri, batteriväljare och skiljerelä bör hållas så korta som möjligt och monteras så säkert och fast som möjligt (batteriväljare och skiljerelä fastskruvade). De rödmarkerade blir motsvarande original anslutning på batteriet (och startkretsen). De har ingen säkring i original krets. Du behöver inte säkra av här (1), men skulle du göra det använd en säkring på ett par 100A (för att vara säker på att klara start). Biltema har i båtavdelningen. Jag skulle inte säkra av här, men gör du, se även till att ha med en reservsäkring så att du kan starta om den skulle lösas ut av start.

Kabeln du avsäkrar är ffa den till förbrukningsbatteriet, då det är denna som egenligen löper någon risk att kortslutas (beroende på längd). Här sätter du en säkring nära batteriet (2), beroende på kabelarea. Har du grov kabel skulle jag skulle sätta en 70A aoutomatsäkring (finns på biltema). Du förlorar då säkerligen möjligheten att starta på förbrukningsbatteriet (säkringen löser ut), men detta kan fungera som ett bra "kom ihåg" att växla om batteriväljaren. Ha med en bit kabel att brygga säkringen med så kan du nödstarta på förbrukningsbatteriet om det skulle behövas. Alternativt sätt en 2-300A säkring enligt ovan, men då förlorar du "kom ihåg" om du glömmer växla om till startbatteri efter camping.

Skulle denna kabel kortslutas ("scenario") löser 70A säkringen ut, men kör du är ju även startbatteriet anslutet till denna kabel, via skiljerelät. En avsäkring här behövs också, men här räcker troligtvis 25A gott (en hängsäkring/flatstift är smidigt om det är vad du har i bilen). Jag skulle sätta den vid 3 inte (3), av den enkla anledning att om man får ärg/spänningsfall över säkringen tror annars skiljerelät att startbatteriet är urladdat och laddar ej förbrukningsbatteriet.

Har du start och förbrukningsbatteri precis ibrevid varandra, mkt korta kablar, faller nästan behovet att avsäkra, bara man använder riktigt grova kablar.

78 Senaste redigerad av R.Nilsson (2017-06-04 15:13:38)

Jag har monterat startbatteriet under passagerarstolen precis som det var från början och extrabatteriet under förarstolen.

Jag har kopplat med grov kabel typ startkabeltjocklek, men det finns ändå risk att kabeln gnags av med tiden, så jag vill nog säkra av.

Lyckades jorda plus med en ringnyckel när jag monterade det hela och det svetsade rätt bra kan jag säga.   ICQ/ab

Stod och höll i den automatsäkringen tidigare idag på Biltema. Vet inte hur jag skall göra riktigt. Om man sätter en större säkring på 200-300 A löser den då om plus skulle jordas av någon anledning?

Det vore ju smidigt att kunna få starthjälp bara genom att vrida om batteriväljaren och säkringen inte löser ut då!

Måste än en gång säga att den där batteriväljaren löste allt mitt huvudbry på ett väldigt enkelt och billigt vis. Precis vad jag var ute efter. Tack för det tipset... ICQ/ab

Riktigt enkel och tydligt ritning dessutom!. Det behöver jag!!

79

Med en säkring på 200-300A kan det uppstå en riktigt fin kabelbrand innan den löser ut.
Avsäkra istället som föreslagits med 70A eller mindre.
Behöver du låna ström från förbrukarbatteriet till start, kopplar du en startkabel istället.
Nu har du ju redan dragit dina kablar, men annars är ett gott tips att dra alla typer av kablar som kan riskera att skadas mot vassa kanter, eller nötas på annat sätt, att dra dessa i en slang, jag brukar använda svart flexislang, men man kan använda vilken slang som helst, till och med armerad trädgårdsslang.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

80

Ta en bit grov kabel (det fick du väl ändå över?) och pressa på 2 ringkabelskor i vardera änden och lägg i handkfacket tillsammans med två muttrar. Denna sätter du mellan de två skruvanslutningarna på automatsäkringen när du vill starta på förbrukningsbatteriet (lär väl inte vara så ofta!?). Använder du en hängsälring typ "biltereo" kan du fula och ha en liten mässingstav/skruv att ersätta säkringen med vid start.

Vill du bara ha starthjälp, vrid batteriväljaren till 1+2, i de flesta fallen klarar 70A säkringen detta.. Annars är det ju bara att återställa den och prova igen.

81

Hej igen.

Har idag avsäkrat med 70A automatsäkring enl Frederiks skiss.

Testade att snabbt kortsluta plus på bodelsbatteriet mot chassit bara för o testa/fejka en kabel som gnagts av. Säkringen löste inte ut på ett par tre försök.

Är det normalt? Krävs det längre kortis för att den skall lösa ut?

Ville inte försöka fler ggr eller nån längre stund.   ICQ/an

82

Säkringen KAN ju vara defekt, men man ska komma ihåg att 70A är en rätt så hög ström. Lite beroende på kabeln, kanske man inte kommer upp i den strömmen ens med total kortslutning. Det kan även bero på säkringens utlösningskarakteristik, dvs hur trög säkringen är.

Själv har jag aldrig testat någon säkring, annat än oavsiktligt, så jag vet inte hur man skulle göra för att kontrollera funktionen. Jag antar att man har någon form av provbänk på fabriken och att de kvalitetskontrolleras där.

Finns det någon anledning att misstänka att den inte är okej? Jag hade byggt utan att ens testa och bara förutsatt att nya grejer fungerar som de ska.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

83

Hej Kee.

Nej egentligen inte utan jag ville mest kolla funktionen och om jag kopplat rätt. Trodde den skulle smälla av direkt så fort man nuddade jord med plus på batteriet.

Det kan väl inte spela någon roll var på kabeln säkringen sitter?

Det var mest praktiskt att montera den nära startbatteriet så det blir ju i slutet av kabeln från plus på bodelbatteriet o vidare till batteriväljaren.

84 Senaste redigerad av Frederik (2017-07-05 11:43:05)

Jo det spelar roll var du sätter säkringen. Den skall sitta så nära batteriet du avsäkrar som möjligt (dvs nära bodelsbatteriet). Skulle du få brott/ kortis på kabeln före säkringen så skyddar inte säkringen detta på något sätt. Se det som en trädgårdsslang, går det hål på slangen måste du nypa av flödet innan läckan, det hjälper ju inte om du nyper av efter..

Sen säkrar du av startbatteriet på kabeln från skiljerelät, annars kan ju ström från startbatteri nå en ev "kortslutning" när du kör.

Så som du monterat säkringen och "testat", låter det som du mer fått svar på att säkringen sitter fel, inte att det är fel på säkringen.

85

En säkring fungerar så att den är gjord att klara en viss ström över sig. Skulle kabeln gnagas sönder och kortslutas efter säkringen går en högre ström genom kabeln/säkringen fram till kortisen och säkringen går. När säkringen gått bryts ju även strömmen och kan inte nå kortslutningen - eventuell kabelbrand är avstyrd.

Låt säga att det istället blir kortslutning innan säkringen, då går ingen högre ström genom säkringen (den går ju genom den osäkrade biten av kabeln-kortslutningen), säkringen löser inte ut och även om den hade gjort det skyddar den inte kabeln som är kortsluten.

86

Ja där ser man.

Felmonterat alltså.  ICQ/ab

Tur jag inte släppte det helt då.

Konstruktionen i bussen känns nästan lite vansklig då vilket jag tyckt redan innan.
Ett plåtlock ovanför båda batteriernas poler och alla kopplingar...

Släpper något där blir det inte så bra.

Har sedan tidigare lagt lock/distanser av silvertejp mellan locket och batteriet.

Tack för svar!!

87

Gummi är bra... Över polerna då... ICQ/ad en bit golvmatta har dom flesta över, om man inte vill nyinvestera...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

88

Hej igen! Nu har vi levt i vår buss sedan mitten av juni! Vi installerade som ni vet två stycken bobatterier 72 ah vardera. Vi kopplade dessa från startbatteri med skiljerelä och allt har egentligen funkat bra förrutom att batterierna har tagit slut väldigt snabbt. Min lilla indikator början blinka rött efter mindre än ett dygn vilket ska indikera att nivån hamnat under 60%. Det enda som används är då kylskåpet. Och jag har ju 144 ah. Skåpet ska ebligt tillverkaren dra typ 1.5 ah/h och är på 40w. Det drar ju typ mer än det dubbla. Känns väldigt konstigt. Det verkar ladda bra också.

Jag har satt alla minus i chassit samt en minuskabel mellan de två bobatterierna. Plussen går från startbatteriet till första bobatteriet, sedan till det andra, sedan till strömbrytare och säkringsbox. Och från den till kylskåp, 12v uttag och värmaren. Jag har använt grova kablar och spänningen verkar vara rätt. Men vad är fel?

Ska för övrigt skaffa en solpanel att sätta på taket. Vad tror ni jag behöver för att driva kylskåp, kunna ladda mobilen en gång om dagen samt ha värmaren igång en stund på natten? Vilka grejer behöver jag? (gärna billigt)

Tack! ICQ/ab

89 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-07-27 14:41:48)

Att parallell koppla batterier funkar inte så bra.
Båda måste vara av samma kvalitet och kemiska modell.
Det sämre batteriet kommer alltid att dra ur det bättre.
Kan vara det som orsakar dit problem.
Sen är det frågan hur din indikator funkar , den kanske bara mäter det ena batteriet.

Då är det bättre att ha ha två bobatterier och låta dessa hantera olika förbrukare.
Eller köpa ett batteri med större kapacitet.
Men båt folk håller på med dylikt så man kanske kan fråga på nån båtsida.

Vill du veta vad du ska ha för solpanel, så koppla in en amperemätare och för bok på hur mycket ström som dras, sen kan du räkna ut hur stora yta du behöver.
Dock tror jag att den behöver vara rätt stor.

"ljushuvud"

90

Som Mr56 skriver så bör alla sammankopplade batterier vara av ungefär samma hälsa. Att blanda olika typer av batterier (AGM/GEL/WET) ska mig veterligen inte vara något problem. Men det finns mycket att lära om batterier och ibland är det svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är sant och inte. Jag har mycket att lära än. ICQ/ab

En grej som är lätt och intressant att pröva, är att koppla ur det ena bobatteriet efter att båda laddats upp vid tex körning, och bara använda ett batteri i taget. På så vis kan man utröna om det (mot förmodan) är ett av de nya batterierna som är dåligt och på så vis "drar ner" det andra och begränsar totalkapaciteten. Man kan även passa på att mäta dem var för sig över tid och se vad man kan utröna.

Det andra jag undrar är vilken typ av kylskåp som det talas om? Ett kompressorskåp på 40W går intermittent termostatdrivet och utvecklar under gynnsamma omständigheter mycket mindre än 40W sett över tid. Ett peltierutrustat skåp går dock för fullt hela tiden och har därför en avsevärt högre effektutveckling sett över samma tid. Ett peltierskåp kan nog dra ur både ett och två batterier på något dygn om det står på hela tiden utan laddning.

Det tredje är skicket hos startbatteriet, är det dåligt påverkar det även laddningen hos bobatterierna. Du kan mäta med multimeter vid gång (13,5-14,2V ca) och avslagen motor (12,2-12,8v ca). Mät gärna efter att bussen stått ett tag, tex precis innan den startas, för att se om det tappar i spänning.

En vanlig panel på 100W borde räcka för ett kylskåp och lite extra laddning, men det gäller att uppdatera sig på kunskapen här. Solcellspaneler rasar ju i pris och det börjar bli vanligare och billigare med böjliga paneler också. Dit med en sån på en wety-poptop och parkera med nosen i söder och upp med taket så har man nog nära på 90-graders vinkel mot solen.  ICQ/ae  Båtaffärer säljer denna typ av utrustning om man vill handla över disk och det kanske är läge vid ngn kampanj? Annars lär man kunna komma billigt undan på e-bukten eller direkt från "People's Republic Of China". ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

91

Hej på er alla.

Roligt att tråden lever och fortfarande "levererar".

Nu har även vi varit och provcampat någon vecka.

Tidigare kopplat batterier enl Frederiks skiss här i tråden. Verkar fungera precis som önskat även om man såklart får tänka till så man inte glömmer koppla om batteriväljaren.

Jag har glömt någon gång men bussen har då bara hoppat igång ändå fast med hjälp av bobatteriet. ICQ/ab

Förbättringar är ju alltid bra. Är lite inne på att installera en laddare mer eller mindre fast som man bara kopplar in om man får tillgång till "riktig" el under sin camping. Förslag på laddare kopplingssätt och lösningar tas tacksamt emot ännu en gång.  ICQ/ab

Det är främst bobatteriet som lär behöva laddning men det finns kanske fördelar att ladda via startbatteriet och skiljereläet. Fördelar som jag ej känner till.

Solpaneler är säkert bra men känns som en dyrare och lite mer avancerad lösning. En annan fundering är hur man löser inkopplingen av en laddare utan att behöva "klämma" en kabel i dörren.

Vad säger ni?

Mvh
R.Nilsson

92

Utan att citera så svarar jag: batterierna köptes samtidigt och är exalt likadana och sattes direkt in i bussen så de borde ju vara i samma kondition! ICQ/ab min installation gör det lite svårt för mig att testa ett batteri i taget hehe.

I vilket fall som helst så är kylen en waeco crd 50. Alltså ett kompressorskåp av högre kvalitet så det är det som gör mig bekymrad över batteritiden! Just nu har jag säkrat skåpet med 5a säkring. Tänkte att det var vettigt men den går när batteriet börjar sina. Kanske borde köra med 10a istället? ICQ/ab

93

Maxhead:
Innan du felsöker för mkt, kan förbrukningen inte varit rimlig? Nu skall ju en kompressorkyl just inte arbeta hela tiden och dra mindre i snitt vid normalt bruk. Tillverkarens 1,5A är dock ett medelvärde under vissa fasta förhållanden, som tex viss ytttertemperatur/kyltemp etc. När den arbetar kan den dra både 40W (3,3A) och mer. Uppstart/ nerkylning (görs bäst under färd/laddning), mkt nya/ varma varor, öppnande av locket, hög yttertemp/ låg kyltemp i boxen och även installationen i sig påverkar att de kan dra mer än tillverkarens snitt. Beroende på hur ni använt den och ev andra förbrukare kanske det inte är orimligt att allt är korrekt?

-Är batterierna garanterat helt fulladdade? Annars ladda upp dem med batteriladdare och testa igen. Lite felmarginal på detta och mätaren/ mätmetoden nedan och det kanske inte dragit så mkt/snabbt egentligen?
-Hur mäter "batteriindikatorn"? Är det en dyrare eller egentligen bara en voltmätare där den signalerar vid lägre spänning? Skall nog isåfall ses som en fingervisning mer än exakta %. Hur är den kopplad? Kan du rimligen även ha spänningsfall till denna. Har du kollat vad du har för spänning direkt på batterierna (fulladdat, när den varnat och efter specifik tid, ex e 24h)? Helst skall då batterierna stått minst några h (utan någon förbrukare) innan du mäter (samma med indikatorn). Vad får du för resultat?

Fortfarande så att det verkar som det drar ur för snabbt:
-Mät med amperemätare att inget annat drar ström, även mot kabeln till startbatteriet.
-Inget annat som drar ström: mät upp vad kylen faktiskt drar (är ändå alltid intressant).

Förresten, jag tror tillverkaren rekommenderar att man säkrar av med 15A vid 12V drift.

94

Frederik skrev:

Maxhead:
Innan du felsöker för mkt, kan förbrukningen inte varit rimlig? Nu skall ju en kompressorkyl just inte arbeta hela tiden och dra mindre i snitt vid normalt bruk. Tillverkarens 1,5A är dock ett medelvärde under vissa fasta förhållanden, som tex viss ytttertemperatur/kyltemp etc. När den arbetar kan den dra både 40W (3,3A) och mer. Uppstart/ nerkylning (görs bäst under färd/laddning), mkt nya/ varma varor, öppnande av locket, hög yttertemp/ låg kyltemp i boxen och även installationen i sig påverkar att de kan dra mer än tillverkarens snitt. Beroende på hur ni använt den och ev andra förbrukare kanske det inte är orimligt att allt är korrekt?

-Är batterierna garanterat helt fulladdade? Annars ladda upp dem med batteriladdare och testa igen. Lite felmarginal på detta och mätaren/ mätmetoden nedan och det kanske inte dragit så mkt/snabbt egentligen?
-Hur mäter "batteriindikatorn"? Är det en dyrare eller egentligen bara en voltmätare där den signalerar vid lägre spänning? Skall nog isåfall ses som en fingervisning mer än exakta %. Hur är den kopplad? Kan du rimligen även ha spänningsfall till denna. Har du kollat vad du har för spänning direkt på batterierna (fulladdat, när den varnat och efter specifik tid, ex e 24h)? Helst skall då batterierna stått minst några h (utan någon förbrukare) innan du mäter (samma med indikatorn). Vad får du för resultat?

Fortfarande så att det verkar som det drar ur för snabbt:
-Mät med amperemätare att inget annat drar ström, även mot kabeln till startbatteriet.
-Inget annat som drar ström: mät upp vad kylen faktiskt drar (är ändå alltid intressant).

Förresten, jag tror tillverkaren rekommenderar att man säkrar av med 15A vid 12V drift.

Matnyttigt! Jag har laddat upp batteriet många gånger helt med laddare. Vi bodde i bussen i nästan 6 veckor på många ställen i europa. En intressant grej är ju om det kanske är volt mätaren går på.. Det är en enkel indikator från ctek som enligt dem ska lysa rött när batterierna har under 60% kvar. Vilket hände efter kanske 15-20 timmar om det var lite varmare än här i sverige. Dessutom rök säkringen på 5 a ett antal timmar efter att mätaren börjar lysa rött. Men detta är ju antagligen för att ampere styrkan ökat när volten sjunkit... Väl? Jag jar ju säkrat för lågt Default/tongue men ändå. Jag ska fundera på det du sagt! Tack för input! ICQ/ab ska säkra upp kylen till 15 också!

95

Ja då är det spänningen (volt) den "indikerar" och är egentligen mer för att visa när det är dags att ladda ett batteri som inte används/ vilospänningen. Den kommer inte indikera rätt i drift, fast det kanske du viste? För att ge ett mer korrekt riktvärde på batteriernas laddning skulle du behöva stänga av kylen/förbrukarna, vänta 1h och läsa av vilospänningen (helst 1dygn om man skall vara noga och mäter för mätandets skull). Jag undrar vilken spänning den indikerar vid och hur exakt den är? Jag kan tycka att en liten digital voltmätare (om man skall ha något billigt) ger mer info, tar du en med kombinerad amp mätare kan du ju även hålla koll på förbrukningen fortlöpande.

Ja strömmen ökar när spänningen sjunker och det låter inte konstigt att 5A säkringen går. Dubbelkolla gärna manualen att jag mindes 15A rätt.

Kortfattat: jag skulle inte dra för stora växlar på att lampan lyste efter 15-20h, men det kan vara klokt att göra lite kontrollerade mätningar för framtida campingar.

96

Nilsson: I princip spelar det ingen roll hur du kopplar in laddaren, om du inte förbrukar mer ström än laddaren kan ge eller har ett riktigt kasst batteri. Den enda fördelen med att sätta den på startbatteriet jag kan komma på är att man vid längre tids parkering enkelt underhållsladdar bägge batterierna (automatiskt via skiljerelät). Fast vill du underhållsladda bägge kan du ju även koppla om batteriväljaren till läge bägge även om laddaren sitter på förbrukningsbatteriet (dock risk att glömma koppla tillbaka?). Jag skulle montera där det är lättast att dra in och montera laddaren. En monteringssats för kupévärmare är ganska ändamålsenligt för att dra in ett uttag till laddaren i bilen och brukar gå att hitta relativt billigt på loppis/marknad/Tradera? Köper du en elektronisk/smart laddare kolla att den startar direkt den får ström. Jag tror förvisso de flesta kanske gör det idag, men för några år sedan fanns det dem man var tvungen att göra ett antal knappval innan den började ladda. Extremt irreterande om man tänkt montera fast den.

97

Frederik skrev:

Nilsson: I princip spelar det ingen roll hur du kopplar in laddaren, om du inte förbrukar mer ström än laddaren kan ge eller har ett riktigt kasst batteri. Den enda fördelen med att sätta den på startbatteriet jag kan komma på är att man vid längre tids parkering enkelt underhållsladdar bägge batterierna (automatiskt via skiljerelät). Fast vill du underhållsladda bägge kan du ju även koppla om batteriväljaren till läge bägge även om laddaren sitter på förbrukningsbatteriet (dock risk att glömma koppla tillbaka?). Jag skulle montera där det är lättast att dra in och montera laddaren. En monteringssats för kupévärmare är ganska ändamålsenligt för att dra in ett uttag till laddaren i bilen och brukar gå att hitta relativt billigt på loppis/marknad/Tradera? Köper du en elektronisk/smart laddare kolla att den startar direkt den får ström. Jag tror förvisso de flesta kanske gör det idag, men för några år sedan fanns det dem man var tvungen att göra ett antal knappval innan den började ladda. Extremt irreterande om man tänkt montera fast den.

Bra tips! Jag har två förbrukarbatterier och en monterad ctekladdare som går igång när jag kopplar markström från utsidan av bilen. Så den biten funkar kalasbra. Men du har rätt angående säkringen. Det står 15 a och att det är ok med 10 också. Nu kommer nästa utmaning. Solpanel! Funderar på att beställa från Kina! Men först behöver jag lite mer kunskap om vad jag behöver mer exakt ICQ/ab jag antar att 100w är rätt vettigt om jag ska kunna ladda mobilen och använda lite värme på natten. Är det riktigt varmt så är det mest kylen som jobbar.

98 Senaste redigerad av Björn J. (2017-08-01 18:55:16)

Båtdolket diskuterar den strömmen som kan mätas i ampere mer än den strömmen man mäter i knop. Detta på bland annat www.maringuiden.se

En bra grej som man kan skaffa sig är en "batteritankmätare" eller "batterimonitor".
Den absulut bästa av dessa är NASA BM-1, finns i två modeller, varav compact-modellen är smidigast, samma pris.

Den berättar med en stapel hur många % batterkapacitet du har kvar, hur lång tid med nuvarende förbrukning du har innan det är dax att ladda, samt hur lång tid du har med nuvarande laddning innan det är fulladdat. Visar även spänningen i volt och in- eller utgående ström i ampere.
BM-1 köper man, icke överraskande, i en båttillbehörsbutik.

Jag köpte 2 x 100W solcellspanel på Tradera, och regulator på www.solarlab.se, kör nu två kylskåp och är totalt oberoende av att koppla extern el. Ok, har 260Ah batterikapacitet också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

99

Tack för era tips. Alltid bra och välkommet.

Vad kostar ett sånt paket Björn?

100 Senaste redigerad av Björn J. (2017-08-02 13:35:10)

Jag minns nu inte, men jag ser att säljaren Dennis_87 fortfarande säljer solcellspaneler på Tradera, 2x 100W för 2399kr nu, men jag gav något mindre för ett år sedan. http://www.tradera.com/item/344622/2868 … rystalline. Denne säljare har solcellspaneler i flera olika storlekar.
Sedan köpte jag en Tracer regularor med display på www.solarlab.se, ville absulut ha en MPPT-regulator då den är effektivare än de gamla modellerna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."