Det beror lite på hur du monterat, längd och grovlek på kablar. Det du i denna installation avsäkrar är kabeln och ffa för risken om kabeln skulle kortslutas, ex nötas hål på och jordas. De enskilda förbrukarna är ju sedan avsäkrade vid säkringsdosan. Eftersom jag ritade min förra skiss i bilen på jobbet så ritade jag om den.

Kablarna och avståndet mellan startbatteri, batteriväljare och skiljerelä bör hållas så korta som möjligt och monteras så säkert och fast som möjligt (batteriväljare och skiljerelä fastskruvade). De rödmarkerade blir motsvarande original anslutning på batteriet (och startkretsen). De har ingen säkring i original krets. Du behöver inte säkra av här (1), men skulle du göra det använd en säkring på ett par 100A (för att vara säker på att klara start). Biltema har i båtavdelningen. Jag skulle inte säkra av här, men gör du, se även till att ha med en reservsäkring så att du kan starta om den skulle lösas ut av start.
Kabeln du avsäkrar är ffa den till förbrukningsbatteriet, då det är denna som egenligen löper någon risk att kortslutas (beroende på längd). Här sätter du en säkring nära batteriet (2), beroende på kabelarea. Har du grov kabel skulle jag skulle sätta en 70A aoutomatsäkring (finns på biltema). Du förlorar då säkerligen möjligheten att starta på förbrukningsbatteriet (säkringen löser ut), men detta kan fungera som ett bra "kom ihåg" att växla om batteriväljaren. Ha med en bit kabel att brygga säkringen med så kan du nödstarta på förbrukningsbatteriet om det skulle behövas. Alternativt sätt en 2-300A säkring enligt ovan, men då förlorar du "kom ihåg" om du glömmer växla om till startbatteri efter camping.
Skulle denna kabel kortslutas ("scenario") löser 70A säkringen ut, men kör du är ju även startbatteriet anslutet till denna kabel, via skiljerelät. En avsäkring här behövs också, men här räcker troligtvis 25A gott (en hängsäkring/flatstift är smidigt om det är vad du har i bilen). Jag skulle sätta den vid 3 inte (3), av den enkla anledning att om man får ärg/spänningsfall över säkringen tror annars skiljerelät att startbatteriet är urladdat och laddar ej förbrukningsbatteriet.
Har du start och förbrukningsbatteri precis ibrevid varandra, mkt korta kablar, faller nästan behovet att avsäkra, bara man använder riktigt grova kablar.