1

Hej alla!
Detta är min första post samt att jag inte kan ett skit om dessa motorer så ni måste va snälla!  ICQ/ag

Jag fick ärva en T3a från -86 med 2,1L motorn förra sommaren.
Den startar och går men tickar/knackar väldigt mycke och det slutar aldrig.
Kruxet med denna buss är att den haft detta knackande väldigt länge och jag åkte med denna buss till bug run 2010 och den kördes även före det så den har gått i alla fall 300mil med detta missljud.

Som sagt, det är ett väldigt högt ljud så jag kallar det hellre knackande än tickande.
Det enda jag gjorde när jag tog hem den var att köra "engine flush" och bytte olja för att köra den på besiktningen och se om det var något mer fel sen ställdes den bort igen så den har stått er år nu.

Karossen har klarat sig enormt bra från rost då den är typ 97% rostfri!
Tanken jag och tjejen har är att bygga en camper av den men innan jag börjar med något sånt så måste jag ordna motorn...

Vad är felet tror ni?

2

Ett bra sätt att leta knack är att ta en bit slang Typ bränsleslang.
Starta motorn , stoppa ena änden av slangen i örat.
Och håll andra änden vid misstänkta punkter, sen vet man i alla fall ungefär var knacket bor.

Funkar med en lång mejsel där man håller handtaget mot örat och andra änden mot motorn.

"ljushuvud"

3

Mr 56 skrev:

Ett bra sätt att leta knack är att ta en bit slang Typ bränsleslang.
Starta motorn , stoppa ena änden av slangen i örat.
Och håll andra änden vid misstänkta punkter, sen vet man i alla fall ungefär var knacket bor.

Funkar med en lång mejsel där man håller handtaget mot örat och andra änden mot motorn.

Bra metod,det enda man ska tänka på är att passa skägget från att fara in i fläktremmen,tänk låång mejsel.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Kolla om ventiljusteringsskruvarna inte är deformerade där de träffar ventilskaftet. Slitna sådana kan leda till knackande ventiler och låta illa.

5

feto skrev:

Kolla om ventiljusteringsskruvarna inte är deformerade där de träffar ventilskaftet. Slitna sådana kan leda till knackande ventiler och låta illa.

Bra tips!
Jag får väl börja med "slang stetoskopet" först å försöka lokalisera vilken sida det kommer ifrån!
Har inte tummen mitt i handen men är inte direkt nån mekaniker så det är alltid spännande när jag gör något med motorer! ICQ/ag ICQ/ag

6

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30756

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Det beror på hur det låter med det kan även vara en vevstake som vill hoppa ut.

Låt någon med erfarenhet av wbx provlyssna.

8

Dominique skrev:

Det beror på hur det låter med det kan även vara en vevstake som vill hoppa ut.

Låt någon med erfarenhet av wbx provlyssna.

Men om det det vore en vevstake skulle den väl ha farit redan med tanke på hur långt den gått?

9

Troligen är det ventillyftare men jag har haft både motorer som bankat och haft sig länge innan vevstaken rymt och även när det varit tyst tills den tittat ut.

Kolla ventilspelet så kan du se vilken lyftare inte vill, sen lyssna på den.

Du kan prova med tjockare olja också.

Oavsett vilket så kolla vad som väsnas.

10

Hej,

Har också ett tickande/knackande ljud på min T3, inte lika distinkt som ovan beskrivet. Går inte bort när motorn blivit varm som annars verkar vanligt.

Testade bränsleslangsknepet för att försöka lyssna vart ifrån det kommer. Hör inga ljud från varken toppen eller ventilkåporna.

Är det någon som har tips om vart man ska börja leta?