1

Hej alla kunniga VW entusiaster ICQ/ab
Ber om ursäkt om detta ligger i fel flik nu men tror jag lagt den rätt.

Jag har sökt i veckor efter svar men har väldigt svårt att hitta rätt så tänkte ställa frågan här...

Jag har en bubbla roadster cab från 1968 med en 1600 motor.
Jag kan väldigt lite om motorer utan har gjort det jag kan genom att byta ut all inredning och stereo etc efter att bilen först genomgåtts av proffs för att leta rost och skavanker etc. (Vill ju tejpa på nytt på risig botten så att säga...)

Jag söker nu tips på någon firma som skulle vilja tänkas byta ut hela motorn så att jag kan få ut en ca 120hk i bilen(har hört att en 1915 motor kanske kan räcka). Detta baserat på ett antal Youtube-klipp som jag sett.

Bor i Stockholm och har inte hittat en enda än så länge.

Vet att det kommer kosta mycket pengar och att jag aldrig kommer få tillbaka det men det spelar mindre roll i detta fall utan är ute efter någon som har tips på vart jag kan vända mig med en sådan förfrågan. Så tar gladeligen emot tips på detta.

Tyvärr gör min okunskap att jag inte har en aning om vad ett sådant motorbyte skulle gå på så om någon har ett hum får ni gärna säga till också. Har sett att "Ready-to-turn-key" motorer säljs för 50-80tkr men vet att det tillkommer mängder av arbetstimmar såklart och säkerligen en del rena ombyggnationsmåsten för att det inte ska vara direkt farligt med för stor motor i för liten plåtbil ICQ/ad Men om någon av er har någon erfarenhet av liknande utbyten och kan meddela ett ungefärligt pris vet jag iaf vad det bör kosta (min okunskap gör ju tyvärrr också att jag kan bli rätt så upplurad annars...

Tack för ett härligt forum med givande läsning och med hopp om insiktsfulla svar ICQ/ab

Med vänlig hälsning, Martin

Post's attachments

IMG_0176.JPG, 262.95 kb, 1280 x 720
IMG_0176.JPG 262.95 kb, 151 downloads since 2017-05-11 

2

Hör med Hans Landelius här på forumet, håller till i Södertälje trakten vad jag vet.

3

Bensans skrev:

Hör med Hans Landelius här på forumet, håller till i Södertälje trakten vad jag vet.

Han håller på att flytta till värmland så vänta inte förlänge.

Bubbla -62

4

Bara delar kommer gå på runt 60.000:-, beroende på krav på kvalité etc.
Sen tillkommer arbetet...

Jag vet vad delar, balanseringsarbete och bearbetning av toppar + block har kostat för mig till min 2007cc, men jag skruvade ihop själv.

"Ready to run" består väldigt ofta av usla delar, slarvigt ihopsatta, med väldigt kort livslängd.

Mina tips;
Låna eller köp böckerna "How to hotrod your VW engine" av Bill Fisher och "How to rebuild your VW air-cooled engine" av Tom Wilson. Läs båda från pärm till pärm ett par gånger.
Byt till dubbla IDF eller motsvarande Dellortoförgasare och på med ett bra ormbo + dämpare. Eventuellt lyxa till det med 1,25-vippor. Kommer märkas skillnad.
Eller, köp en begagnad 1600 som helst fortfarande fungerar, och plocka ner den i sina beståndsdelar.
Då kommer du få en bra inblick i hur allt hänger ihop, och möjlighet att bygga en ny motor på sidan om.

5

Stort tack för era svar!!

Beställde ovan böcker samt "How to Restore Volkswagen Beetle" och "Verkstadshandbok t-1 66-69". För oavsett om jag ger mig på projektet själv eller om jag lejer ut hela arbetet till någon känns det bara bra att lära mig hur motorerna fungerar (vilket jag inte kan idag)...

6

Scrolla ner en bit på sidan till min fråga angående`` toppar`` så får du där värdefulla tips på en
rolig motor av nämnde Hans Landelius.

7

Bäste herr Bubbla Roadster. Om du aldrig skruvat ihop en bubbla motor så förvänta dig inte några underverk första gången du försöker med det konststycket. Att trimma en motor till ca 120hk fodrar ganska mycket kunskap och det är absolut ingenting för en nybörjare. Att kunna renovera en vanlig standardmotor efter konstens alla regler fodrar också mycket kunskap och den kunskapen tar ganska lång tid att erhålla. Det är många här på forumet som har försökt med detta konststycke men flertalet av dessa har haft en hel del problem för att lyckas. Däremot är det väldigt lärorikt att köpa en gammal uttjänt motor för att lära sig på. Redan då kommer du att förstå hur invecklat det är att få alla prylarna att fungera till full belåtenhet. Läs mycket, fråga mycket och innan du skruvar, använd hjärnan, det är då kunskapen kommer och det är en jäkligt kul kunskap, som du har nytta av hela livet.

Lattjo lajban med luftkylt.

8 Senaste redigerad av BubblaRoadster (2017-05-14 06:12:50)

Ja mitt mål är att få tag på en 1600 motor som jag kan pula med själv i lärande syfte. Att få 120hk, eller att ens gå på befintlig motor som sitter i bilen idag kommer jag överlåta till de som kan. Den installation som jag ser framför mig i drömmarna måste ett proffs/erfaren person ge sig på.

9

Om du har rätt intresse kommer du kunna bygga din egen drömmotor om några år. Men som du vet, Rom byggdes inte på en dag.

Lattjo lajban med luftkylt.

10

BubblaRoadster skrev:

Ja mitt mål är att få tag på en 1600 motor som jag kan pula med själv i lärande syfte. Att få 120hk, eller att ens gå på befintlig motor som sitter i bilen idag kommer jag överlåta till de som kan. Den installation som jag ser framför mig i drömmarna måste ett proffs/erfaren person ge sig på.

Det är jätte trevligt att du har tänkt att bygga en räser motor ( formula V ligger på cirka 100 hk )
Efter som du har tänkt att öka effekten  mer  250% på 34hk blocket (34 till 50 som vw gjorde på 1600cc  är nästan 100% effekt ökning)
Tänk på vad du stoppar in i blocket så du får den att hålla ihop
En bygg tråd på en maskin som ligger runt 90 hk ( matrial kostnad cirka 30000) http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke