1

Jag bytte insugningsrör på en 34Hk till ett nytt tillverkat av JPG. Vid provstart efter spann motorn helt perfekt men vid provkörningen hade den ingen ork alls. Efter en dags felsökande hittades inget konstig utan det måste vara rörets fel. Tändstiften på vänster sida var sotiga och på höger sida helt rena. Det verkar som någonting i röret förstör flödet. Idag monterades det gamla röret tillbaks och folkan går återigen som en dröm. Efter inspektion av JPG-röret ser man att det är tydliga svetsskarvar inne i röret där förgasarröret delar sig till varsin sida som känns om jag petar med en ståltråd. Alla flänsar har mer eller mindre gjutskägg och dåliga skarvar mellan rör och fläns.

Påverkar det flöde så mycket så att motorn blir obrukbar?
Har någon annan erfarenhet av problemet?
Ska man undvika JPG?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Man skall så långt det går undvika eftermarknadsprylar som oftast är gjorda i Kina. Kineserna är bra på målade askar med svart shellac och körsbärsträmotiv men det är allt.

3

Nu ska man väll inte dizza Kinerserna rakt av.
De flesta av oss använder en kinesisktillverkad PC och telefon TV mm.

Det är nog så att man får den kvalitet man betalar för.

Med detta sagt: jag har nollkoll på var JPG kommer i från.
Men det låter som American Bolton, dvs man får lägga några timmar på att få grejorna att passa och funka.

Reklamation??

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av nisslars (2017-05-03 09:53:56)

Annars är friterad banan och glass en Svensk/Kinesisk favorit.
Det är svårt att veta vad som är Kinatillverkat. Har köpt JPG-rör till en H-motor och det fungerar utmärkt och trodde att det var bra prylar.
Vem tillverkar nya rör som är bra till en 34 hästare? Och jag vill inte lägga ner en massa tid på att sota ur gamla rör som har en yta som Gary Moores högerkind. Det blir för dyrt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

5

Hans Landelius skrev:

Man skall så långt det går undvika eftermarknadsprylar som oftast är gjorda i Kina. Kineserna är bra på målade askar med svart shellac och körsbärsträmotiv men det är allt.

Ja det är ju oftast Sum Ting Wong med Kina-prylar....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Man kan ju fråga sig vilken marknadsundersökning en som börjar tillverka insugsrör till VW-s sämsta motor. När man löst problemen med 34hk var det försent för då fanns redan 1300 och 1500 motorer. Det blev väl mest industrimotorer av 34hk. JPG är väl samma som JP group dvs en avknoppning på Klokkeholm och vi vet ju alla vilken enorm kvalitet som deras plåt håller. Jag har av misstag fått en del saker från JPG. Bland annat ett så kallat original avgassytem till 1600. Det var målat i servalack oljefärg och jag fick skära bort alla avgasflänsarna då dom låg snett mot toppen. Lösningen på det här problemet är att vi slutar titta på pris utan öppnar lädret och betalar för bättre produkter. Då kommer skiten att sluta säljas. Det är alltså upp till oss att bestämma vad som tillverkas och till vilken kvalitet. Börja med att skicka tillbaka det som inte passar. Vissa produkter kommer alltid att vara dåliga då efterfrågan är så liten att tillverkaren skiter i att göra rätt och lägger ut jobbet på länder där arbetskraft är gratis och kunnandet minimalt. Buy the best and cry once.

7

Min gissning baserat på att jag har haft precis samma fenomen med sotiga stift på ena sidan och rena (såg ut som nya!) på andra sidan var packningen mellan insugsrör och topp. Då jag vänt fel sida upp på packningen vid montering så vart det inte tätt på ena sidan där fick jag helt rena stift medan den andra sidan sotade då all soppa gick åt det hållet.
Nu behöver det ju inte vara packningen i sig men det låter som om ditt nya rör inte tätar ordentligt mot toppen.
http://forumbilder.no/images/2016/07/29/IMG_3735.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Fattigmansporsche skrev:

Min gissning baserat på att jag har haft precis samma fenomen med sotiga stift på ena sidan och rena (såg ut som nya!) på andra sidan var packningen mellan insugsrör och topp. Då jag vänt fel sida upp på packningen vid montering så vart det inte tätt på ena sidan där fick jag helt rena stift medan den andra sidan sotade då all soppa gick åt det hållet.
Nu behöver det ju inte vara packningen i sig men det låter som om ditt nya rör inte tätar ordentligt mot toppen.

Jag provade med startgas och ingenting hände. När jag sedan rev ner det nya och inspekterade allt såg jag inget konstigt med packningarna. Båda var helt hoppressade och utan några skador. Det du säger låter vettigt att det är läckage någonstans, men jag fyllde nästan motorrummet med startgas när jag höll på felsöka utan någon reaktion.
Jag reklamerar röret och försöker hitta någon som tillverkar riktiga rör.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

9

Hans Landelius skrev:

Man kan ju fråga sig vilken marknadsundersökning en som börjar tillverka insugsrör till VW-s sämsta motor. När man löst problemen med 34hk var det försent för då fanns redan 1300 och 1500 motorer. Det blev väl mest industrimotorer av 34hk. JPG är väl samma som JP group dvs en avknoppning på Klokkeholm och vi vet ju alla vilken enorm kvalitet som deras plåt håller. Jag har av misstag fått en del saker från JPG. Bland annat ett så kallat original avgassytem till 1600. Det var målat i servalack oljefärg och jag fick skära bort alla avgasflänsarna då dom låg snett mot toppen. Lösningen på det här problemet är att vi slutar titta på pris utan öppnar lädret och betalar för bättre produkter. Då kommer skiten att sluta säljas. Det är alltså upp till oss att bestämma vad som tillverkas och till vilken kvalitet. Börja med att skicka tillbaka det som inte passar. Vissa produkter kommer alltid att vara dåliga då efterfrågan är så liten att tillverkaren skiter i att göra rätt och lägger ut jobbet på länder där arbetskraft är gratis och kunnandet minimalt. Buy the best and cry once.

Självklart kommer jag att reklamera skiten, men vet du vem som gör riktiga rör till en 34 hästare även om det är till galaxens sämsta motor?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

10

"Man kan ju fråga sig vilken marknadsundersökning en som börjar tillverka insugsrör till VW-s sämsta motor. När man löst problemen med 34hk var det försent för då fanns redan 1300 och 1500 motorer."

Men va fan Hasse! ICQ/ab Har en näst intill sprillans ny 34hk monterad i 60:ian. Nu gjorde du mig orolig, bör jag vara det?

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

11

Nu finns det ju två generationer av 34hk. Den tidiga hade runda stöd för vipparmsbryggan som gav med sig med ventilras som följd. Senare motorer fick kamlager och fyrkantigt stöd under vipparmsbryggan , samma infästning som 1600 motorer. Dom senare är det inget större fel på. Min big bore 34 plågade jag i Rallybilen i flera år och två resor till Hessisch.  Med dubbla förgasare och högt komp så vaknar även den tröttaste av motorer. Byter nu insug på topparna till 35,5 mm för att se om den reagerar.Täta oljebyten är en garanti för att den skall funka helt okej.Mig veterligen finns det nog ingen som gör eftermarknadsinsug till 34hk som passar som originalet.

12

Hans Landelius skrev:

Nu finns det ju två generationer av 34hk. Den tidiga hade runda stöd för vipparmsbryggan som gav med sig med ventilras som följd. Senare motorer fick kamlager och fyrkantigt stöd under vipparmsbryggan , samma infästning som 1600 motorer. Dom senare är det inget större fel på. Min big bore 34 plågade jag i Rallybilen i flera år och två resor till Hessisch.  Med dubbla förgasare och högt komp så vaknar även den tröttaste av motorer. Byter nu insug på topparna till 35,5 mm för att se om den reagerar.Täta oljebyten är en garanti för att den skall funka helt okej.Mig veterligen finns det nog ingen som gör eftermarknadsinsug till 34hk som passar som originalet.

Men inte är den väl den sämsta motorn? Den tidigare (25/30hp) hade usel lyftarkonstruktion så kam/lyftare gärna gick ned sig och en vevaxel som var känd för att kunna gå av. Dessutom hade den äldre sämre utformning på förbränningsrummet och dåligt material i avgasventilerna.

13

Efter granskning av insugningsröret hittade jag bl.a. den här mindre fina ytan som ska täta mot packningen. Man ser även den dåliga passformen mellan fläns och rör. Den andra sidan har inte lika stora kratrar, men den är väldigt dålig.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/34%20Hk%20insug_zpsycsp1i0h.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

14

I min mening så är 30hk den bästa dom gjort då den höll väldigt länge för dom som skötte oljebytandet till punkt och pricka. Låt vara att 30hk inte orkar orsaka så mycket skador men den gick väldigt fint och länge. Kanske en av anledningarna att man tog bort guldklockan. Dom 30 hk som jag river idag har väldigt ofta blivit hårt brukade med nästan inga oljebyten alls då dom läckt så mycket att man bara häller i till rätt nivå på stickan. Alla kammar skulle säkert gå ner sig med den slippastan som man hittar i botten på en 30hk. Den motor som äter mest kammar är faktiskt typ 4 som ofta äter sig igenom den härdade ytan och är inne i rent gjutjärn. Dåligt oljetryck är också en av anledningarna att 30hk kammarna äts upp och gör stora spår i lyftarna. Som slutklämm vill jag påstå att det är ägaren som bestämmer hur länge en motor skall hålla. Tät service med oljebyten och kanske en rengöring av oljekylaren kan göra underverk. Motorn största fiende är nog Latmasken.Oljebyte är alltid billigare än motorbyte.