Jag är absolut ingen trimexpert, men ett par uppgifter till behövs nog innan det går att hjälpa dig.
Dels, vilken motor rör det sig om, typ1 eller typ4? Vad har du för insug till gasarna, till typ1 eller 4? Solex 40/44, är det sk "kadronförgasare"?
Normalt sett får an en liten effekthöjning med ett par dubbla förgasare om där suttit en enkel från början, men det är ingen "mirakelkur" som löser problemet med för lite effekt om man inte tycker original räcker. Som exempel kan nämnas att typ1 1600 med enkel solex 34, är specad till 50hk, medan typ3 med dubbla (32or?) ger 54hk. Det är i ungefär samma storleksordning som utväxlade vippor eller sk "ormbo".
Det finns många motorkunniga på forumet, kanske läser de inte den här delen, utan frågan skulle få bättre respons i "motordelen" istället. Normalt brukar man börja med att rekommendera en renovering (arborrning) av bottendelen då den som regel är utsliten efter 30-40-50 år i tjänst och när allt ändå är isärtaget kan man bygga upp en motor såsom man vill ha dem. Vill man kompromissa är det förmodligen mer pyssel med att få motorn att gå bra efter ett förgasarbyte, då även fördelarbiten behöver tas i åtanke, än att tex montera ormbo och/eller vippor.
När det ändå byggs ett specialbyggt avgassystem och du går i trimningstankar måste jag fråga; Har du funderat över turbo? Det vore mycket intressant att se fler turboladdade bussar.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't