1

Hej
Jag har fått med ett par solex förgasare till min buss om det passar förstås
det står solex 40/44 och lite andre siffror, är det nått att sätti eller måste man byta massa annat, blir det mer effekt, jag har en som skall svetsa ett rostfritt avgassytem men kan bi lite eller gärna mycket om detta så skriv ett par rader.
vet att det är fel forum men dom kan vara till salu med....

mein buss kommer ham från polen i sommar som ny så det skulle vara kul om man slapp gå ner på 1an eller 2an i backarna i sommar
tack på er

2

Jag är absolut ingen trimexpert, men ett par uppgifter till behövs nog innan det går att hjälpa dig.

Dels, vilken motor rör det sig om, typ1 eller typ4? Vad har du för insug till gasarna, till typ1 eller 4? Solex 40/44, är det sk "kadronförgasare"?

Normalt sett får an en liten effekthöjning med ett par dubbla förgasare om där suttit en enkel från början, men det är ingen "mirakelkur" som löser problemet med för lite effekt om man inte tycker original räcker. Som exempel kan nämnas att typ1 1600 med enkel solex 34, är specad till 50hk, medan typ3 med dubbla (32or?) ger 54hk. Det är i ungefär samma storleksordning som utväxlade vippor eller sk "ormbo".

Det finns många motorkunniga på forumet, kanske läser de inte den här delen, utan frågan skulle få bättre respons i "motordelen" istället. Normalt brukar man börja med att rekommendera en renovering (arborrning) av bottendelen då den som regel är utsliten efter 30-40-50 år i tjänst och när allt ändå är isärtaget kan man bygga upp en motor såsom man vill ha dem. Vill man kompromissa är det förmodligen mer pyssel med att få motorn att gå bra efter ett förgasarbyte, då även fördelarbiten behöver tas i åtanke, än att tex montera ormbo och/eller vippor.

När det ändå byggs ett specialbyggt avgassystem och du går i trimningstankar måste jag fråga; Har du funderat över turbo? Det vore mycket intressant att se fler turboladdade bussar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't