1

Min typ1 55a har börjat läcka ganska mycket motorolja men ser inte var det kommer ifrån.. Rinner ner vid "kylplåten" i motorutrymmet. Finns det något standardställe det kan komma ifrån?

Har dålig koll tacksam för tips  ICQ/ab

//Anton

2

Packningarna till oljekylaren kan det vara,.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Tack för tipset! Ska kolla det, gissar att motorn måste ur i vilket fall  ICQ/ab

4

Har plockat ur motorn och det ser förvånansvärt torrt ut vid oljekylaren. Kan det läcka vid remskivan?  Default/yikes Finns det någon som säljer kompletta nyrenoverade motorer någonstans? ICQ/ad

5

Vad har du fyllt på för sorts olja?

Ju finare/dyrare olja, desto mer läcker det..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Först hade jag biltemas 10w-40 semi syntetisk, sedan bytte jag till gulf 20w-50 olja. Märkte ingen skillnad mellan dessa  ICQ/an Borde jag provat någon annan?

7

Jo, det finns en sökfunktion i menyn, min första träff blev, se länk.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=36620

Mineralolja bör det vara, gärna någon billig skit från tex. OK/Q8.  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

8 Senaste redigerad av Kjell Roar (2017-07-05 20:27:45)

Oljetrycksbrytaren kan läcka, vid fördelare och bränslepump är andra vanliga muliga stellen. Vid rejält sliten motor, kan de vara mycket blow-by i cylindrarna, och oljan blir slingat ur bakom nedre remhjulet.

För at testa om motoren är dåligt (gjelder 30hk som är original i 55), dra ut på motorvägen och kolla at den gör 108 km/t på GPS-måling. Gjör den inte det, är den äntligen dårligt justerade eller sliten. Motoren gillar bättre 10W40 än 20W50, utifrån hur kylsystemet är uppbygd. Jag brukar 10W40 delsyntet, har gjord det de sista 6 åren. Har mindre blowby nu, änn för 6 år sedan då jag började med delsyntetisk olja. 30 hk med 16.000 mil på nacken. Vet at det blir mindre slitasje med delsynt kontra mineral olja.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

9

Tack för tipset  ICQ/ab  Får testa det om denna motorn åker i igen. Det tråkiga är att den var tät tidigare med biltemaoljan

10

Sitter det någon packning vid oljetrycksbrytaren som kan bytas?

11

Kör på vanlig "osyntetisk" olja alltså MINERALOLJA!
Jag brukar använde en mineralolja från Biltema;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/M … 000022963/

"Mineraloljebaserad motorolja speciellt lämplig för fordon som körs hårt, t.ex. vid racing, samt för alla motorer som behöver en tjock olja, t.ex. veteranbilsmotorer, inombordsmotorer, slitna motorer etc. Ger ett bra och stabilt oljetryck. Ej lämplig i kyla (under -10 ˚C). Möter följande specifikationer: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l. "

Vanliga ställen som det läcker på:
Packboxen innanför svänghjulet, lätt att byta. Kostar inte heller så mycket.
Packningarna eller bussningarna mellan motorblock och stötstångsrören och topplocken.
Litet mer jobb och pill med dessa, man måste ta ur stötstängerna och lyfta litet på topparna för att fixa det. Det finns modernare bussningar av silikon som tätar bättre.
Sedan det absolut vanligaste stället, det är korkpackningarna under ventilkåporna, korken torkar ut. Lätta att byta, ibland behöver man spänna de där spännbyglarna litet genom att bocka till dem i skruvstädet, men spänn inte för hårt då trycker man sönder packningen.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."