1

Jag  köpte en 1300 årsmod 70 i början av sommaren som var besiktad och körklar men i behov av lite översyn...

Har bara kört kortare sträckor och rätt så lugnt eftersom bakre kylplåten fattades, bensinpumpen var slut så den gick risigt innan jag bytte den. Tidigare ägare har satt dit en bugsaver i hålet för oljestickan men lampan i instrumentpanelen var död.....  ICQ/ad Ny fräsch fördelare, spole och kablar sitter i, stiften har jag inte kollat. Oljan hade han bytt men kunde inte svara på om det var mineral eller syntet...

Nu har jag satt dit bakre kylplåten och pluggat utblåsen för värmen. Den har lite klen tomgång innan den har blivit varm. När den är varm så går den fint på tomgång men oljetryckslampan börjar att lysa. Varvar jag upp så slocknar den. Enligt bugsavern så ser tempen bra ut.

Nästa steg blir ju att byta olja, han kan ju ha hällt i vad som helst. Vad blir nästa steg?

Den har en tendens till att misstända ibland men det följer inget mönster, någon som har några goda råd?

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

2

Slumpvis misständning, kan vara ventilspelet, eller som för mig, glappiga eller dåliga tändkablar.
För du har väl bytt stiften!?

Oljetryckslampan brukar ju tändas om tomgången är riktigt låg, sådär 5-600 varv/minut.
Vid 900-1000 varv skall du ha ok oljetryck. Lätt att gissa att vevlagren släpper igenom förmycket olja. Men det kan ju bero på att förre knickedicken hade hällt i syntetolja, börja med att hälla i gammaldags mineralolja, det blir ju iallafall inte sämre. Jag har fuskat på motorer som behöver arborrning och lagerbyte, med att hälla i förtjockningsmedel i oljan, och man kan köra säsongen ut, och renovera ordentligt nästkommande höst och vinter.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jag har inte kollat stiften.... Allt annat i tändningsväg ser nybytt och fräscht ut!

Gissningsvis så är det syntetolja i motorn nu så byte är prio ett!

Om problemet kvarstår efter oljebyte så vad är nästa steg???

4

Har motsvarande problem på min 1300 -74 så jag hänger på. D.v.s. oljetryckslampan tänds när man släpper gasen (t.ex. vid motorbroms). Nån menade att detta kan bero på att bensinpumpen är dålig och bensin hamnar i oljan varvid oljans smörjegenskaper (och oljetrycket) sjunker? Men olejnivån har inte stigit vilket den borde göra om det hamnar bensin i oljan, oljan luktar inte heller bensin. Använder mineralolja SAE 10W-30 så den borde väl inte ställa till med problem?

5

Det är väl helt enkelt så att era motorer är slut och behöver nya lager och borrning av lagerlägena, tyvärr. Hur känns det om man drar i remskivan?

Att köra med förtjockningsmedel i oljan lär väl bara göra motorns kondition värre? Men om det räddar sommaren så är det kanske ett alternativ.

Jag hade samma problem på min buss för 5-6 år sen. Då bytte jag till en 30mm oljepump, det är inte heller en bra lösning, men lampan tändes inte längre på tomgång ICQ/ab
Den motorn körde jag med så tills förra säsongen, men nu är det dax att riva och se om det är lönt att renovera eller skrota ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

En sådan sak som för låg oljenivå kan det ju också vara, man börjar ju alltid med att spekulera om cancer när det är en vanlig influensa, om nu liknelsen gillas.
Börja med att tömma ut synteoljan och lukta på den, fyll sedan på gammaldags mineralolja och då, byt bränslepumpen vid behov. Läckande bränslepumpar brukar ju annars yttra sig i andra symptom, som att motorn inte går alls, eller iallafall dåligt då det inte kommer fram tillräckligt med bensin till förgasaren.

7

Axialspelet på motorn i min Bubbla är mkt litet, vilket ju också tyder på att ramlagren borde vara ok. Körde precis 450 km på veckoslutet utan problem, är närmast oroad över att motorn går för varm om inte smörjningen funkar som den ska. Ska kolla oljetrycksgivaren idag om den kanske sitter löst.

8

På en helt annan motor jag har, en diesel, havererade oljetrycksgivaren, vidade först lågt tryck, sedan normalt, medan oljan pissade som en fontän ur givarens bakgavel. Räddningen blev att det hamnade olja på generatorns drivrem varvid denna började slira så att laddningslampan med tillhörande aukustiskt larm började att tuta... Detta var i en båt i farvatten väldigt nära en hamn med verkstad och butik.... Nåja.

Sedan 1978 har det passerat en del luftkyla folkvagnar, om än glest på senare år. Men jag har nog aldrig lyckat känna det där skolexemplet på axialspel, även om lagren visat sig mer tunnslitna än ett par väl begagnade tennissockor. Jag har en motor liggandes som är i det närmaste helt slut i lagren, och på den kan man kanske bara förnimma ett glapp.
Expertarna här säger säkert emot, då jag hävdar att om man nån gång hittar en motor med tydligt kännbart glapp så är den motorn ordentligt sliten i lagren, då är det ingen tvekan. Men dör det mesta är det så subtilt att man har svårt att med bara känseln i händer och underarmar kunna konstatera detta, mätning med mikrometer eller liknande kanske ger mer rättvisa.

Jag har även studerat hur man ryckt i stora remskivan medan drivremmen fortfarande ligger på... Då är det ju ännu svårare att den vägen konstatera om det glappar.

9

Jag känner inget glapp via remskivan, inte ens mycket försiktigt med ett brytjärn.

10

I stort sett alla block behöver arborras, men bara 50% av dom är uppslagna axiellt. Det radiella glappet kan man inte känna men det är just det glappet som gör att oljetrycket försvinner på tomgång.

11

stickan skrev:

I stort sett alla block behöver arborras, men bara 50% av dom är uppslagna axiellt. Det radiella glappet kan man inte känna men det är just det glappet som gör att oljetrycket försvinner på tomgång.

Ja det är väl min erfarenhet också, samt att det är mindre än tiondelar av en millimeter som behövs.

12

Ett riktvärde är att lagers ska vara strax under 0,1 mm och toleransen är inom 0,02-0,03 med förslitning runt 0,05 sen har man problem. 0,1 mm känner man inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Då är vi litet av "Mythbusters" här alltså.
Dax att avliva den myten om att man kan känna glapp med bara händerna, eller om man känner ett glapp är motorn så himla slut i lagerlägena att en renovering kanske inte ens är möjlig...?

14

Alla block går att arborra om dom inte är spruckna.

15

0,1 mm plus oljefilm = intet kännbart glapp. Vet inte vem som uppfunnit att det "inte ska kännas så mycket" för det finns ingen fakta bakom det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

0,1 mm plus oljefilm = intet kännbart glapp. Vet inte vem som uppfunnit att det "inte ska kännas så mycket" för det finns ingen fakta bakom det.

En så kallad faktoid, den är nästan sann att den är fullständigt sannolik, ungefär som det som hände i Harrisburg, som egentligen aldrig hade hänt, eller att vikingarna hade opraktiska horn på sina hjälmar. Råttan i pizzan är väl en annan sådan faktoid, eller snarare vandringssägen Default/hmm .

17

En annan myt är att 1300-block är mindre uppslagna än 1500 och 1600-block! ICQ/ad

18

stickan skrev:

En annan myt är att 1300-block är mindre uppslagna än 1500 och 1600-block! ICQ/ad

Naturligtvis beror det på hur många mil motorn/blocket gått, och hur ofta oljebytena har skötts.
Men bland de väldigt få icke uppslagna block jag har hittat har "F" varit framträdande - bäst chans är annars de "utbytesblock" med ändrat nr...
ICQ/af

19

Men jag fattar inte varför dessa tankar om blocken, det e ju bara att borra skiten, det är en så liten kostnad i en motorrenovering, nya lager måste ju ändå i och överdimition kostar ju lika mycket.

Anders

20

Om man tror att 30 år gamla block ej är uppslagna beror det troligen på att man inte har adekvat mätutrustning.

21

Hans Landelius skrev:

Om man tror att 30 år gamla block ej är uppslagna beror det troligen på att man inte har adekvat mätutrustning.

Nu var du vell bra snäll med 30 år
När man hadde lånemotor på Vw service ställena under renoveringen  sen att man fick en guldklocka om man lyckades köra 10 000 mil utan byta motor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Ett problem är väl det att i Sverige har vi en mycket gammal bilpark, jämfört med i andra länder.. därför inser vi ofta inte att dessa gulliga folkvagnar, ofta är mycket äldre än man själv...(inte i mittfall) likväl motorerna.. skulle man köpa en bruksbil vill man hels inte köpa något som är mer än 10 år gammalt,, sen glömmer man av att den gullige behöver lika mycket om inte mycket mer omvårdnad.. idag ser man inget konstigt i att en nyare motor håller i 30tusen mil. och då glömmer man bort denna förkrigs konstruktion.. som aldrig var avsedd för att hålla så länge och med många mindre noggranna ägare som troligen inte skött oljebyten eller avsedda renoveringar i tid...

Enkelt uttryckt no free rides.!!!. Gamla motorer måste renoveras punkt slut !!
Det hjälper inte med tjock olja eller nya oljepumpar eller ny färg, att fixa utslitna maskiner!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23 Senaste redigerad av Kjell Roar (2015-07-04 23:18:10)

VW-motorn skal originalt ha en oljetrycksbrytare som släcker på 0,25 bar, men hvis den är bytt, puttar många inn en 0,5 bars brytare (som är vanligt på nyare motorer).

Då lysa lampen på tomgång.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

24

Sedan är det litet av "Roy och Roger mentaliteten" - det beror ju på hur du kör...
Mina första folkvagnar hade jag på 1970-talet, och på den tiden var ju dessa bilar inte lika gamla som dom är idag... Men nog fasiken lyckades både jag och vwänner köra sönder motorerna på flera olika säll, och lagerglapp förekom ju även då på så nya bilar som 1302 och 1303 som vi då hade. Kan väl då nämna att de andra "hisingsbönderna" körde sönder sina B18 och B20 också, men där höll vev- och ramlagren bättre.