51

Nu har jag inte lusläst tråden så jag har inte koll på alla gamla tips.
Men för mig så tror jag inte på tändningen, varken felställd eller tändföljd. Det hade inte gjort en sida kall och en varm.
Förgasar/bränsle problem möjligen, men att det skulle bli en så stor skilllnad på tempen så fort känns osannolikt.
Visserligen så är nog kalla sidan alldeles för kall om du kan hålla om rören efter 10min tomgång och lite gas.

Jag satsar på kylluftflödet.
Har du själv byggt ihop motorn?
Har du kört med den fläktkåpan förut, med den generatorn/fläkten i?
Vad är det för fläktkåpa, pirat eller ombyggd org?
Har du tittat i kåpan och sett luftens väg på båda hållen?
Det har inte kommit skit(trasa/papper/löv/bös) som blockerar luften antingen i fläktkåpan eller nere vid cylindrarna?
Glömplåtar på båda sidorna?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

52

Hej Lasslo
Jag har inte byggt motorn själv så det som sitter där är det som förre ägaren kört med, jag har tyvärr inte koll på om det är en piratkåpa men den har inga uttag för kylrör eller stag. (överst i tråden finns en bild där man kan se kåpan)
På höger sida (den som är kall) finns inga externa plåtar eller kanaler, den vänstra sidan har en kanal på baksidan som slutar i en öppning strax ovanför 3:ans cylinder.
Jag har inte kollat in i kåpan så jag vet inte om det sitter nå´t i vägen men skulle det verkligen göra den stora skillnaden? Värmen -och skillnaden, kommer oavsett om jag kör bilen eller om den står stilla.
Kommer man åt ev. spjäll uppifrån genom fläkthålet eller måste hela kåpan av för att nå dem?

Typ 1 1500 -67

53

Ta av kåpan för att säkerställa fritt flöde.

Men vi har forfarande inte sett några faktiska tempraturer, det du tycker är jättevarm kan vara driftstemperatur, och den sidan som är kall är problemet.

Och sitter det något ivägen så, ja det gör stor skillnad, Hur vet jag då det  Default/hmm  ICQ/am

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

54

Jag plockar av kåpan och kollar. Vilka temperaturer är intressanta? Direkt mot plåten? Avgasböjarna? Cylinderflänsarna? Om det är den kalla sidan som är problemet, -vad kan det bero på och vad skulle kunna vara en lämplig åtgärd tror ni?
Ang. tändföljd:
Jag har kollat tändföljden igen och den stämmer enligt:
1:ans cylinder: Rotorn står vid TDC på "kl.5" d.v.s. mot ettans tändkabel sett bakifrån sedan följer 4, 3, 2 medurs. Kablarna sitter på resp. stift i samma ordning.
Jag har "tajmat" tändningen med testlampa så att den tänder precis vid det här läget.

Typ 1 1500 -67

55

Den borde se ut så här på baksidan:

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/pix/6592111.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

56

Stefan F skrev:

Den borde se ut så här på baksidan:

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/pix/6592111.jpg

Om man har utflyttad kylare så borde det se ut så, annars inte.

57

Det står i första inlägget att det är en 1600 AD, då borde den ha det om inte någon har varit lite onödigt kreativ.

Den vänstra sidan har en kanal på baksidan som slutar i en öppning strax ovanför 3:ans cylinder.

Det var närmast det som jag tyckte lät lite osäkert...

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

58

Precis så ser den ut. Och det här med utflyttad kylare.....?

Typ 1 1500 -67

59 Senaste redigerad av Stefan F (2017-04-25 12:00:54)

Det är oljekylaren som sitter i den där utbyggnaden = utflyttad . Tidigare satt den inuti kåpan, ovanför 3:ans cylinder.

60

Har du verkligen ställt ventilerna rätt? Om det röker ur vänster förgasare under gång så är det ju nästan som att man kan misstänka att den skjuter avgaser upp genom insuget på den sidan eller? Det poffar inte i vänster förgasare då i samband med att du säger att det ryker? I så fall är det "lean poofs" och då får han för mycket luft eller för lite soppa på den sidan.

Alte Liebe rostet nicht!

61

Nej det poffar inte, och inte från den andra sidan heller, Hans var tidigare inne på att den vänstra går snålt med tanke på stiften men det blir inte bättre när jag skruvar in luftskruven, det blir lika varmt -och den andra sidan lika kall..... eller snarare ljummen.
Röken som kommer är vit/grå och det bolmar inte men det puffar upp ur tratten och även efter att motorn är avstängd och jag öppnar spjället så kommer det några moln.
Jag tänker mäta lite temperaturer ikväll så kanske det klarnar och så skall jag kolla så att kylluften kommer fram som den skall.

Typ 1 1500 -67

62

Av motorbilden tycker jag det ser ut som en eftermarknads "30hk"  kåpa med. ?..doghouse.. Dvs ett uttag för en oljekylare som sas ligger ur fartvinden till cyl kylningen.. Sen hur bra dylika kåpor funkar.. ICQ/ad
Det kan ju vara flera faktorer som samverkar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

63

Om du har gasstag ifrånkopplat och justerar tomgång. Ändrar de sig på båda sidor då? Går de o gasa upp den på varje gasare för sig?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

64

Om bränsle pumpen ge för dåligt tryck/flöde blir det ju så att det mesta av bränslet går till den vänstra förgasaren och det för att t-stycket är mycket närmare .
Vad händer om du montera lika långa slangar till vänster och höger sida. Bara provisoriska , jag tror att du har problem med bränslet.

T2b taigagrön ´77

65

Tänder över huvud taget cylindrarna på den "kalla" sidan? Ändras motorns varv om du drar av tändkablarna på den sidan?

66

Kan det vara olika planade toppar?

Kolla kompet på alla. Det kan ge en fingervisning om nåt är rejält tok.

Hittar ännu inte nåt svar på om ventilerna är justerade. Läcker de kan det bli onödigt varmt i topparna.

Är spjällen på bägge sidor borta? Tänk om nån klant bara tagit bort de vid termostaten och glömt de på den varma sidan som nu hamnat i stängt läge...

Eller har det blåst in en samling löv? Finns en slangkamera på biltema för nån hundringar, kanske värt om man behöver kika in genom fläkten men inte ta isär allt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

67

Det går att varva upp förgasarna var för sig men den högra har lite svårare att varva, den stryper sig lite dessutom är det faktiskt så att det inte gör nån skillnad varken på varv eller takt om jag plockar av tändkablarna på högersidan  ICQ/ac  Det är gnista på bägge stiften och accpumpen funkar jättebra men ändå så.....
Det går att känna kylluftströmmen på höger sida men inte på den vänstra vid hundhuset, -kan den vara igensatt i alla fall
Temperaturskillnaden är rätt stor, vid cylindertopparna precis vid plåten har jag efter tio-tolv minuters tomgång på vänster sida 101 grader medan den högra bara ligger på 43 grader.
Nu vet jag inte vilken sida som är problemet längre, -kanske är det båda.?

Typ 1 1500 -67

68

Låter som det är dags att plocka bort fläkten och titta efter! Kan sitta fel fläkt i också, finns några olika. Den vänstra förgasaren kan gå magert och den högra flöda.
Du får kolla allt igen. Ventiler, tändning, soppatryck, komp, det som redan sagts men uteslutnings metoden är bra. I bland är det lätt att missa något.

Kommer det ingen luft ur utblåset från doghousen så är det bara att lyfta och se vad som är orsaken. Då har du ingen kylning på oljan.

Bubbla -62

69

Ok, jag sätter in älgstudsar´n igen och ger den en ny chans.
Innan jag sätter igång: Kan man få ut fläktkåpan utan att ta ut motorn? Bara så att jag inte börjar i fel ände.
Hur vet jag viken fläkt som är "den rätta"?

Typ 1 1500 -67

70

Det går att få ut. Men du måste not ta bort gångjärnen till motorluckan för att få upp den över oljekylaren.

För fläkten, känn på baksidan av kåpan, fläkten ska sitta rätt tight mot fläktkåpan. Är det ett stort mellanrum är det inte rätt.

Men om du börjar med att ta bort fläkt/generator och lossa på kåpan lite. Om du får upp den nån centimeter kanske du ser om det är nått som ligger över topp och cylindrar. Du kan ju även kika in i kåpan där fläkten satt och se om du ser nåt. Om allt ser bra ut så måste det nog kollas vidare.

Men ta ett kompprov när du ändå plockar av gasarna och det är lätt att komma åt stiften. En testare kostar inte mycket och är alltid bra att ha om du inte redan har eller känner nån du kan låna av.

Och kolla att ventilerna är justerade rätt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

71

Lyft du ut motorn när du ändå river isär delar av motorn.
Sätt den I ett motorstöd och gå igenom allt, ventilbryggor, tändstiftslängd, ventilspel,dra om topparna osv. Gör en riktig genomgång och grundinställ motorn.

Sommaren är ju ändå en bit bort.

72

Word..du kommer tacka dig själv..och vem säger nej till sådant.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

73

Då blir det till att kavla upp byxbenen och köra igång, jag kommer tillbaks när jag tvättat händerna nästa gång.

Typ 1 1500 -67

74

David, Luleå skrev:

Det går att få ut. Men du måste not ta bort gångjärnen till motorluckan för att få upp den över oljekylaren.

För fläkten, känn på baksidan av kåpan, fläkten ska sitta rätt tight mot fläktkåpan. Är det ett stort mellanrum är det inte rätt.

Men om du börjar med att ta bort fläkt/generator och lossa på kåpan lite. Om du får upp den nån centimeter kanske du ser om det är nått som ligger över topp och cylindrar. Du kan ju även kika in i kåpan där fläkten satt och se om du ser nåt. Om allt ser bra ut så måste det nog kollas vidare.

Men ta ett kompprov när du ändå plockar av gasarna och det är lätt att komma åt stiften. En testare kostar inte mycket och är alltid bra att ha om du inte redan har eller känner nån du kan låna av.

Och kolla att ventilerna är justerade rätt.

Ett litet inhopp bara om fläkten... Hur tight ska fläkten vara mot fläktkåpan? Och om den nu inte skulle vara så pass nära som den bör vara, hur kan man justera det, då om det handlar om några mm?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

75

germanbug skrev:

Ett litet inhopp bara om fläkten... Hur tight ska fläkten vara mot fläktkåpan? Och om den nu inte skulle vara så pass nära som den bör vara, hur kan man justera det, då om det handlar om några mm?

Fläkten justeras med likadana shims som du justerar fläktremmen med.